کد خبر : 36624
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 11:14

تبریز دارای ظرفیت های ملی و منطقه ای سرمایه گذاری است

تبریز دارای ظرفیت های ملی و منطقه ای سرمایه گذاری است

آی نیوز، علی عباسی –  رضا خلیلی رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری تبریز می گوید: به دنبال جذب تبریزی‌های داخل و خارج کشور برای سرمایه‌گذاری هستیم.

آی نیوز  – جلب مشارکت و استفاده از توان سرمایه گذاران برای توسعه شهرها و بهره گیری از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شهرها از اصلی ترین محورهای فعالیت مدیران شهری است. تبریز در این راستا به عنوان شهر پیشرو در حوزه سرمایه گذاری در دو دهه اخیر دوران پر افت و خیزی را در حوزه سرمایه گذاری پشت سر گذاشته است.

اجرای پروژه های موفق و شاخص در شهر و تاثیر آن در اقتصاد شهری و رفاه و آسایش شهروندان تا لزوم بهره گیری از توان مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهر ایجاب می کند سازمانی پویا و مدرن برای جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی شکل گیرد.

سازمان سرمایه گذاری شهرداری تبریز در دوره جدید مدیریتی شاهد تحرک و فعالیت ویژه ای در حوزه احیای پروژه های راکد سرمایه گذاری از یک سو و همچنین تعریف موارد و حوزه های جدید سرمایه گذ اری بوده است.

در این ارتباط گفتگویی با رضا خلیلی رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری تبریز انجام دادیم که شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم.

گفتگو : علی عباسی

 

سازمان سرمایه گذاری تازه تاسیس است هرچند مدیریت شهری در تبریز در حوزه سرمایه گذاری ید طولایی داشته است ، از ساختار آن بگویید :

–  ساختار جدید سازمان سرمایه گذاری در دوره اخیر مدیریت شهرداری مصوب و آغاز به کار کرد، در اشل کلی با توجه به اینکه بودجه سالانه کل ۱۸ کلانشهر کشور برای حدود ۲۸ الی ۳۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۱۵۶ همت است، برای اینکه توسعه در این ۱۸ کلانشهر اتفاق افتد لاجرم باید به سمت سرمایه‌گذای حرکت کنیم، زیرا سرمایه گذاری زیبنایی درآمد پایدار به سمت جوامع تزریق می کند.  اگر بودجه ۳۰ همت شهرداری تبریز را به سرانه بودجه تبریز تقسیم کنیم چیزی حدود ۱۵ میلیون به هر شهروند تبریزی می رسد، متاسفانه با روند جاری مدیریت شهری و بودجه مشخص افق و چشم انداز تعریف شده برای توسعه تبریز در کوتاه مدت ممکن نخواهد بود براین اساس ضرورت بحث سرمایه گذاری و چارت سازمان در مجموعه شهرداری بیشتر نمود می یابد.

  • سرمایه گذاری در حوزه مدیریت شهری چه مولفه هایی می تواند داشته باشد؟

–  سرمایه گذاری در چند محور مولفه های مهمی دارد که یکی از این موارد سرمایه اجتماعی محسوب می شود که انتخابات اخیر نیز نشان می دهد ما به سطح ارتقا سرمایه اجتماعی لازم نزدیک هستیم. بحث دوم منابع انسانی مورد نیاز برای توسعه یک شهر است، که خوشبختانه در موسسات آموزش عالی و مجموعه های کسب و کار و کارآفرینی این پتانسیل وجود دارد و بخش دیگری منابع مالی و اقتصادی است که ما باید در جهت لینک و پیوند دادن این مولفه ها قدم برداشته و کاری کنیم که با استفاده از این گزینه ها در مسیر توسعه کشور پیش برویم.

شهرداری چه مشوق هایی را برای جذب سرمایه در شهر تبریز ارائه می دهد؟

در چند سال اخیر بسته های تشویقی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن منافع اقتصادی سرمایه گذاران تهیه و مورد استقبال قرار گرفته است و سعی مجموعه مدیریت شهری ترسیم افق های مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این شهر جاده ابریشمی است که از دیرباز بعنوان شهر تجارت و بازرگانی و محل رفت و آمد سرمایه گذاران مشهور است و سرمایه گذار در اولویت اول قرار دارد.این اتفاق در راستای تلاش هایی صورت می گیرد که سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان در طرح های سودآوری سهیم شوند و از طرفی با تامین منافع مشترک در عرصه توسعه پایدار اقتصاد شهری موثر باشند.

شهرداری و شورای شهر تبریز درکنار تصویب مشوق هایی برای سرمایه گذاریهای جدید، دفترچه پیشنهادات بسته های سرمایه گذاری را نیز برای اولین بار در کشور در تبریز انتشار داده که در سایت سازمان سرمایه گذاری  برای تمام علاقمندان در دسترس است. تبریز با وجود پیشینه و جایگاه تاریخی و اقتصادی خود به اذعان خود سرمایه گذاران که در راستای این همایش با ظرفیت های تبریز آشنا شده اند با توجه به تاثیرات ملی و منطقه ای در زمینه سرمایه گذاری منطقه ای بکر محسوب می شود. خوشبختانه شهرداری در سال های اخیر اقدامات مثبتی در راستای فراهم کردن فضای مناسب انجام داده و دیدگاه و فضای منفی حاکم بر تبریز در عرصه سرمایه گذاری را پاک کرده است.

۱۱۳پروژه سرمایه‌گذاری در قالب پنج محور اساسی تقسیم‌ بندی و معرفی شده است که همزمان با همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز، عملیات اجرایی ۲۰پروژه آغازمی‌شود.

پروژه‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تبریز در سایت سازمان و سایت همایش مشخص شده است که در موضوعات حمل نقل و ترافیک، پروژه‌های تفریحی، رفاهی، گردشگری، بازآفرینی بافت فرسوده، بهره برداری از خانه های تاریخی، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و خدمات شهری و مباحث فرهنگی و اجتماعی از جمله محورهای فرصتهای سرمایه گذاری است. همچنین ایده‌ها و محصولات دانش بنیان نیز از دیگر محورهای همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری تبریزاست.

از طرفی شهرداری تبریز  با همکاری کلانشهرهای کشور و سازمان شهرداریها تصمیم به بررسی و اصلاح قانون آیین نامه مالی موضوع ماده ۱ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداریها و دهیاریها، به منظور توسعه فعالیتهای شهرداریها، گرفته‌شده؛ که با ورود شهرداری تبریز و رایزنیهای صورت گرفته مقرر شده بزودی با جمع بندیهای کارشناسی شده در بحث سرمایه گذاری انجام وگشایشی درخور صورت گیرد.

  • در سطح شهر تبریز تعدادی پروژه راکد داریم که سالها مدتها غیرفعال بودند، تعیین تکلیف و فعال شدن این پروژه ها چه شرایطی دارد؟

۹۷ پروژه  بلاتکلیف در تبریز از سالهای گذشته وجود داشت، که خوشبختانه تعیین تکلیف شدند. امروز حدود ۹ هزار میلیارد تومان پروژه در مرحله ماده ۱۰۰ و تعیین تکیف داریم، منتظریم هیات ماده ۳۸ به این امر رسیدگی کند. حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان پروژه ها تعیین تکلیف شده اند، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه ها هم در دست اجر هستند.بعنوان مثال پروژه ۸ بهشت که بسیار مورد انتقاد است در اصل به بنیاد تعاون ناجا تعلق دارد، که در سالهای قبل با مدیرعامل مجموعه توافقاتی انجام شده بود متاسفانه با تغییر مدیریت مجموعه در حال حاضر تصمیم گرفته شده تا این مجموعه واگذار شود و سرمایه گذار جدید نسبت به تکمیل پروژه اقدام کند. اکثر پروژه های مشابه که راکد مانده بودند شهرداری ورود کرده و در راستای تکمیل آنها تصمیمات لازم گرفته است.

یا پروژه سرمایه‌گذاری آیسان در دهه۸۰ و همزمان با رونق ساخت پروژه‌های تجاری بزرگ ‌مقیاس در کشور و تبریز، با درخواست بخش خصوصی تصویب و آغاز شده بود.

با توجه به ثبت جهانی مجموعه تاریخی بازار تبریز و تغییر رویکرد تجاری‌سازی، شرایط کرونا و رونق بازارهای الکترونیکی، پروژه آیسان دچار رکود شد. تصویب طرح بازنگری شده پروژه تجاری آیسان در کمیسیون ماده پنج بازنگری  شده  و کلیات طرح با کاهش ارتفاع تا یک چهارم طرح قبلی و همچنین تناسب معماری طرح با بافت تاریخی تبریز، فضای سبز پیرامون به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده است.

همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز چه هدف هایی را دنبال می کند؟

– سال قبل بخش علمی همایش سرمایه گذاری را با همکاری دانشگاه تبریز برگزار کردیم که رویداد مثبتی بود و فضا و اتمسفر اقتصادی کشور را متوجه خود کرد. مقالات خوبی دریافت شد که ماحصل آن برنامه ،همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری تبریز بود که امسال در تبریز برگزار شود.

  • همایش پیش رو در چه مرحله ای است؟

امیدواریم با رویکرد دولت جدید و برنامه ریزیهای انجام شده، همزمان با این همایش برخی پروژه های سرمایه گذاری که طی مرحله کسب مجوز هستند آغاز به کار کنند. در کنار آنها رایزینی هایی با سرمایه گذاران ایرانی در داخل و خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی انجام شده است، ضمن اینکه از ایده های جدید استقبال می کنیم، در ۷ محور فراخوان منتشر شده و در کنار دهها پروژه دیگر در دسترس علاقمندان و سرمایه گذاران است. امیدواریم گام عملی و ماندگاری را نه تنها در تبریز بلکه در کل کشور برداریم.

  • در مقابل تعدد مراکز تجاری، جای خالی برخی پروژه ها مثل شهربازی در تبریز به چشم می خورد، سازمان سرمایه گذاری در تعیین و تایید پروژه ها و سرمایه گذاران توازن مشخصی را رعایت می کند؟

– حدود ۵ شهربازی در فراخوان همایش مطرح شده، فضای و شرایط پروژه مشخص شده است. خوشبختانه سرانه تبریز به مرور از سمت تجاری به کاربریهای دیگر تغییر می یابد و حتی در برخی از پروژه های بزرگ مقیاس سرمایه گذاری تبریز در طول دوره مدیریت فعلی تغییر کاربری تجاری به مسکونی یا تفریحی بوده است. رویکرد و سیاستهای مدیریتی دوره جدید در راستای تامین سرانه های کمبود شهر تبریز تکمیل شود. عوامل تعریف پروژه و انتخاب سرمایه گذار متفاوت بوده برخی ویژگیها در تبریز از جمله آب وهوا است، و یا بافت تاریخی و خانه های تاریخی تبریز که در فراخوان سرمایه گذاری هم بخشی به این منظور تعیین شده، تاکید شهرداری بر این است که از این مجموعه ها کاربری فرهنگ مدار و دارای هویت تعریف شود.

  • ویژگیهای اصلی انتخاب سرمایه گذار در تبریز چیست؟

– نکته مهم جایگاه تاریخی و صنعتی فرهنگی تبریز است که باید از این جایگاه صیانت کرده و آن را حفظ کنیم. خوششبختانه همکاری تنگاتنگی بین مدیریت اصناف، ارگانهای مدیریتی و مدیریت شهری در حال انجام است، اهتمام جدی بر احیای مشارکتهای مردمی وجود دارد زیرا در کنار پول ما به فکر واندیشه و اراده عموم مردم شهر برای توسعه شهر نیاز داریم.

  • همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز ۲۰۲۴ چه اهدافی را دنبال می کند؟

– رونق فضای سرمایه گذاری، مشارکت و تامین مالی در حوزه شهری از اهداف مهمی است که مدنظر سیاست گذاران این حوزه قرار گرفته است. ما سعی کرده ایم با تسهیل مذاکرات رسمی و مؤثر میان بخش‌های خصوصی و عمومی، به سمت کاهش هزینه‌هایی  که بر عهده مدیریت شهری است حرکت کنیم و  سعی خواهیم کرد بسترسازی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری با نرخ سود زیاد فراهم کنیم.

ایجاد امنیت و پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی با توجه به آسیب‌شناسی‌های پروژه‌هایی ناموفق در تبریز نیز مورد توجه است تا با اعطای امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاران و طراحی نظام انگیزشی و تشویقی اقتصادی در شهر را با رویکرد جدیدی درآمدهی خارجی و داخلی به تبریز جذب شود.

همچنین با توجه به اهمیت تشکیل و تحقق پنجره واحد سرمایه گذاری و کاهش بروکراسی اداره، سعی می شود هماهنگی های مناطق و سازمان ها با انسجام بیشتر از گذشته انجام پذیرد.

  • چه برنامه ای برای عملیاتی شدن اهداف این همایش دارید تا اهداف همایش روی کاغذ باقی نمانده و باعث جذب سرمایه شود؟

– تسهیل مذاکرات رسمی و مؤثر میان بخش‌های خصوصی و عمومی و کاهش هزینه‌هایی که بر عهده مدیریت شهری است با بسترسازی مناسب برای سرمایه‌گذاری با نرخ سود زیاد، ایجاد امنیت و پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌های شهری با توجه به آسیب‌شناسی‌های پروژه‌‌ایی، اعطای امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاران و طراحی نظام انگیزشی و تشویقی اقتصادی در شهر، تعریف پروژه‌های مشارکتی در امور شهری با در نظر گرفتن اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، توجه به کارایی پروژه‌های مشارکتی با در نظر گرفتن نیازهای احصا شده در شهر و ایجاد ساز و کار مناسب برای مشارکت تمام تبریزی‌های داخل و خارج کشور در فرآیند سرمایه‌گذاری شهری از جمله اقداماتی است که در مسیر سرمایه گذاری شهری راه گشا خواهد بود.

  • چه چشم اندازی را برای آینده تبریز متصور هستید؟

– ما اگر خواهان توسعه و رونق اقتصادی در شهر هستیم بایستی با توجه به شرایط موجود در شهر توسط کارشناسان و خود سرمایه گذاران فرصتهای سرمایه گذاری را شناسایی و در جهت جذب مشارکت های بیشتر اقدام کنیم. برنامه ریزی و ساماندهی امور مربوط به سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی با طرح های سود آوری عجین شده است  و از سویی تغییر نگرش مدیران مجموعه شهری پیرامون موضوع سرمایه گذاری باعث شده تا  نگاه مدیریتی کوتاه مدت به مقوله درآمدزایی به چشم انداز بلند مدت توسعه پایدار اقتصادی تغییر کند و از طریق داشته ها و امکانات موجود در شهر به درآمد پایدار و مشارکت های بخش های مختلف خصوصی و نهادهای سرمایه گذاری با نگاهی علمی تر توجه شود.

در راستای هدایت و بکارگیری بخش خصوصی با هدف تامین منابع پایدار برای توسعه همه جانبه  و موزون  زیرساخت‌های شهری مطالعه جدی و پژوهش آمایشی لازم است تا با در نظر گرفتن برنامه های توسعه ای و چشم انداز طرح های چندین ساله منافع توسعه پایدار اقتصاد شهری در نظر گرفته شود.

  • ممنون از شما بابت اینکه وقت خود را در اختیار نشریه قرار دادید.

– سپاسگزارم.

 

تبریز دارای ظرفیت های تبریز دارای ظرفیت های تبریز دارای ظرفیت های تبریز دارای ظرفیت های تبریز دارای ظرفیت های

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.