کد خبر : 36874
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1403 - 9:59

روند توسعه شهر در دست بازیگران خارج از شهرداری است

روند توسعه شهر در دست بازیگران خارج از شهرداری است

آی نیوز ، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه شهرداری تبریز اعتقاد دارد که روند توسعه شهر در دست یک سری بازیگران خارج از شهرداری است.

به گزارش آی نیوز، در ادامه سلسه مصاحبه های رسانه آی نیوز سردبیر این رسانه گفتگویی با دکتر مهدی عبدالهی مدیر کل دفتر برنامه و بودجه معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز انجام دادیم . در این گفتگو سعی بر این شده است محوریت و چند و چون بودجه شهرداری تبریز  و روند توسعه شهر را از زبان این متخصص بشنویم. شمارا به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

گفتگو : علی عباسی

 

به عنوان اولین سوال بفرمایید بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تبریز دارای چه شاخصه ها و محوریت هایی است؟

در بحث بودجه شاخص ها ،دستورالعمل ها معیارها  و ملاک ها بر اساس سیاستهای بالادستی و پایین دستی است. سند چشم انداز ، بحث برنامه های میان مدت برنامه هفتم توسعه از سیاست های بالادستی موثر بر بودجه نویسی است. یکسری سیاست ها هم وجود دارند که از سوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز به ما ابلاغ می شوند، و نهایتا یکسری سیاست های داخلی شهرداری تبریز وجود دارد که برای رسیدن به سر منزل مقصود این سیاست ها تجمیع شده و در بودجه ۱۴۰۴ متبلور می شود.

ما تا این مرحله سیاستهای بالادستی را احصا کرده ایم و در خصوص سیاست های پایین دستی و شورای شهر تبریز، نامه ای به شورای شهر تبریز نوشته ایم و از شورای محترم خواسته ایم سیاست های مورد نظر خود در خصوص بودجه سال آینده شهرداری تبریز را به ما اعلام کنند.

آقای دکتر، هدف گذاری اصلی شهرداری تبریز در سال آینده در چه محورهایی است؟

آنطور که آقای شهردار در مصاحبه ها و بیاناتشان گفته اند، بحث مسیرگشایی، اتمام پروژه های نیمه تمام و بحث حمل و نقل سیاست های محوری شهرداری برای سال آینده هستند. اینها سیاست های اولیه شهرداری هستند و طبیعتا سمت و سوی اساسی بودجه دارای ماهیت جامع تری است.

چالش های پیش روی بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تبریز را در چه حوزه هایی متصور هستید؟

چالش های اصلی ما چالش های اقتصادی و تورمی حاکم بر سطح کشور، بحث افزایش هزینه های جاری و قیمت تمام شده پروژه ها که دائما افزایش می یابد، بحث درامدهای پایدار که باید همواره روی این درآمدها تمرکز داشته باشیم، و هر اندازه که بتوانیم درآمدهای غیر پایدار از قبیل پروانه و یا فروش اموال را کم کنیم. و یکسری سیاست های دولت به عنوان مثال در حوزه قطار شهری، سهم مساوی دولت و شهرداری در هزینه کرد این قطار شهری وجود دارد که شهرداری تبریز سهم خود را ادا می کند اما متاسفانه دولت در خصوص سهم خود پا به پای شهرداری جلو نمی آید. چالش دیگر در حوزه بافت فرسوده است که به نسبت بافت فرسوده پرداختی از سوی دولت باید صورت گیرد. اما اجرایی نمی شود.

تا امروز دولت چه قدر پول باید در این خصوص پرداخت می کرد؟ آیا اصلا پرداختی داشته است؟

این رقم آنقدر است که محاسبه آن از دست خارج شده است. دولت این مبلغ بزرگ را پرداخت نکرده است، از این سمت هم شهرداری مجبور است وظایف خود را نسبت به شهر و شهروندان انجام دهد چون پاسخگوی شهروندان است.

فرض بفرمایید پروژه مقبره الشعرا پروژه ای مربوط به شهرداری نبود ولی شهرداری در راستای منافع شهروندان و شهر، احساس وظیفه کرده است و در راستای احیای هویت فرهنگی و تاریخی شهر در این پروژه ورود کرده است و مبالغ بالایی در این پروژه هزینه کرده است. یا در بحث قطار شهری علی رغم اینکه دولت محترم سهم خود را در این خصوص ایفا نکرده است اما شهرداری بالای ۵۰ درصد از منبع درآمدی را در این پروژه هزینه می کند.

بحث حاشیه نشینی هم یکی از مواردی است که الان دولت بر اساس اسناد بالا باید هزینه کند اما متاسفانه ورود نداشته است. یا در بحث شهرک جوانان که امروز در حال ساخت است در زیرساختها سایر دستگاهها جلو نمی آیند در بحث آب ، برق، فاضلاب اعلام می کنند که شهرداری هزینه را پرداخت کند تا اجرا کنیم. نهایتا هم اگر ما این شهرک را بسازیم ولی زیرساخت نداشته باشد به دردی نخواهد خورد.

الان شهرداری هزینه این زیرساخت ها را پرداخت می کند؟

بله. بحث دیگر در حوزه پارک بزرگ است که تنفسگاه غرب تبریز است و یک پروژه ملی محسوب می شود و یکسری زیرساخت ها در این پروژه مورد نیاز است که طرح ها به شورای عالی شهرسازی ارسال شده است اما همانطور مانده.

برخی پروژه ها در سطح استانی مانند آبدار کردن مهرانه رود نیازمند تزریق بودجه استانی بود که اتفاق نیفتاد و نهایتا باید عرض کنم که روند توسعه شهر در دست یک سری بازیگران خارج از شهرداری است و شهرداری آنطور که باید و شاید نمی تواند و امکان عمل ندارد و از سوی دیگر هم شهرداری به شهروندان پاسخگوست. این یک معضل مهم است که شهرداری را به عنوان متولی می شناسند اما سایر دستگاهها هم در این مسئله دخیل هستند.

عدالت شهری و توزیع متوازن امکانات در مناطق مختلف شهر و هزینه متوازن در محلات آیا در بودجه سال آینده پیش بینی شده است؟

خوشبختانه در بودجه فرآیندی شروع شده است که درآمد مناطق مرفه نشین متعلق به فقط آن منطقه نیست. به عنوان نمونه در ۴۵ متری انقلاب می بینید که۲۰ درصد درآمد شهرداری منطقه یک به خود منطقه اختصاص یابد و ۸۰ درصد به بقیه مناطق جهت اجرای پروژه ها هزینه شود. مسیرگشایی ها تملک ایستگاههای قطار شهری، و جبران هزینه ها هزینه ها در مناطق کم برخودار از قبیل ۱۰، ۶ و ۷ هزینه می کنیم.

یک بحث مهمی که خود آقای شهردار هم به شدت پیگیری می کنند توانمند سازی خود مناطق است. یعنی در مدیریت کلان شهری به صورت منطقه ای به موضوعات شهر نگاه نمی شود. از سوی دیگر اتفاق مثبت دیگری که در شهر روی می دهد مربوط به مردمی سازی بودجه شهرداری است. الان در قرار های خدمت و دیدارهای شهروندان با شهردار تبریز ، دیدار در مساجد و یا کانال های ارتباطی شهروندان با شهرداری، هر پروژه ای که مورد خواست و نظر شهروندان باشد در اولویت برنامه قرار می گیرد. هر اندازه ما بتوانیم مشارکت شهروندان را جلب کنیم موفق تر خواهیم بود. راه اندازی شهرداری نواحی در دو سال اخیر اقدام مهمی بود که فلسفه تشکیل آن حل مشکلات ریز و مرتبط با شهروندان و ارائه خدمات به شهروندان با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری بوده است.

بفرمایید سهم درآمدهای پایدار  از کل بودجه شهرداری به چه میزان است ؟

منابع شهرداری از سه حوزه اصلی عوارضات، درآمدهای اختصاصی و حوزه سوم بحث اوراق و وام و ماده ۱۰۰ است. قبلا تا ۷۰ درصد درآمدهای شهرداری از پروانه های ساخت محقق می شد. تا ۲۰ درصد تحقق درآمدهای شهرداری از درآمدهای پایدار شهرداری است که البته به تعبیری حالت پایداری ندارند. به عنوان مثال از بحث ارزش افزوده آمار دقیقی از سهم درآمدی شهرداری اعلام نمی شود. عددی اعلام می شود اما ما نمی دانیم که این واقعا سهم دقیق شهرداری است یا اینکه کمتر است!

در بحث تخلفات رانندگی نیز وصولی خاصی نداریم و در حالی که بر اساس ماده ۱۰۸ قانون برنامه ، خدمات گسترده ای در بحث ماشین آلات و نیرو و چه در بحث هزینه های جاری به راهنمایی و رانندگی ارائه می کنیم. متاسفانه این موضوعات قانونی هنوز نهادینه نشده است.

اگر بخواهیم بودجه سال آینده را با بودجه سالهای گذشته مقایسه کنیم، هم به لحاظ حجمی و هم شکلی وضعیت چگونه است؟ چه تفاوت هایی وجود دارد. می دانیم که حجم بودجه به صورت قابل توجهی افزایش یافته است…

به لحاظ ریالی و درصدی افزایش بودجه همانی است که شما فرمودید و واقعا شاهد رشد چشمگیری بوده ایم، اما به لحاظ ارزشی شاید بودجه ثابت مانده است فرض بفرمایید در زمان شهرداری آقای نوین بالاترین بودجه شهرداری تبریز ۳ هزار میلیارد بود اگر با محاسبه تورم این بودجه را مقایسه کنیم شاهد رشد معقول خواهیم بود و زیاد نیست. نسبت به تورم افزایش بودجه داشتیم اما نسبت قیمت تمام شده و حجم عملیاتی برابر تورم جلو رفته ایم . دلیل این امر هم سیاست های بالادستی است که دستورالعمل ها به ما ابلاغ شده است. افزایش حقوق را اعلام می کنند که مثلا ۲۰ درصد افزایش دهید یا مصالح را شهرداری هم از قیمت بازار تبعیت می کند به عنوان مثال اگر امسال بودجه تمام شده پروژه ای ان ریال بوده سال آینده با ۴۰ درصد تورم مجبوریم محاسبه کنیم و لحاظ کنیم.

و سخن پایانی؟

نهایتا باید عرض کنم که کل بودجه یا در سطح استانی و یا شهری همگی از باید و نبایدهای اقتصادی تبعیت می کنند و از سوی دیگر ما برای اینکه بتوانیم تعادل روانی جامعه را حفظ کنیم تعرفه ها را تعریف کی کنیم که با تعرفه بازار متفاوت است.

خسته نباشید.

روند توسعه شهر روند توسعه شهر روند توسعه شهر روند توسعه شهر


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.