کد خبر : 3724
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مهر 1394 - 8:23

۳ خاصیت فوق العاده آب چغندر

۳ خاصیت فوق العاده آب چغندر

آب چغندر قدرت عضلانی بیماران قلبی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد و به تناسب اندام ورزشکاران کمک می کند.

آب چغندر و افزایش قدرت عضلانی بیماران قلبی
 
طبق یک مطالعه جدید، آب چغندر حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که نیترات موجود در چغندر و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، عملکرد عضلانی افراد به ویژه ورزشکاران و دوچرخه سواران را افزایش می دهد.
به منظور این مطالعه، محققان مزایای نیترات را در رژیم غذایی ۹ نفر از افرادی که نارسایی قلبی داشتند، مورد آزمایش قرار دادند. نارسایی قلبی بیماری است که در آن قلب به تدریج قدرت پمپاژ خود را از دست می دهد.
در این آزمایش به این بیماران آب چغندر داده شد و پس از دو ساعت مشخص شد که یک افزایش ۱۳ درصدی در قدرت ماهیچه هایی که سبب منبسط شدن و حرکت کردن زانوی این افراد می شد به وجود آمده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که بیشترین مزایای آب چغندر هنگام حرکات سریع و قدرتی ماهیچه ها حاصل می شود.
افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می توانند فشار خون خود را تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش دهند
به منظور دست یافتن به مبنایی برای قدرت عضلات هر فرد، به مدت یک تا دو هفته قبل و بعد از مصرف مکمل نیترات، به همان ۹ بیمار آب چغندر فاقد نیترات داده شد.
بر اساس نتایج به دست آمده، تغییرات شگرفی در قدرت عضلات و ماهیچه های این بیماران ظرف دو ساعت پس از مصرف آب چغندر مشاهده شد که نشان دهنده تأثیر عمده آن بر فعالیت های روزمره آن ها از جمله بلند شدن از صندلی، حمل بار، بالا رفتن از پله ها و نظایر آن بود.
قدرت بدنی شاخص مهمی برای نوع عملکرد افراد است؛ خواه نارسایی قلبی یا سرطان داشته باشند یا هر بیماری دیگری. به طور کلی هر چه فرد از لحاظ جسمی قدرتمندتر باشد زندگی طولانی تری خواهد داشت.
به گفته محققان، از سن خاصی به بعد، به ازای هر یک سال، یک درصد از قدرت عملکرد ماهیچه و عضلات بدن کاسته می شود. امید است یافته های این مطالعه بتواند در به تعویق انداختن ضعف و سستی ماهیچه ها ناشی از کهولت سن مؤثر باشد.
 
آب چغندر و کاهش فشار خون
 
طی بررسی اخیر در آمریکا که در ژورنال فشار خون به چاپ رسیده است، نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر می تواند موجب کاهش فشار خون شود.
آب چغندر محتوی ۲.۰ گرم نیترات رژیمی می باشد. نیترات در بدن ابتدا به نیتریت و سپس نیتریک اکسید خون تبدیل می شود. نیتریک اکسید گازی است که موجب گشاد شدن عروق خونی می شود و به جریان خون کمک می کند.
در این مطالعه ۸ زن و ۷مرد که فشار خون سیستولیک آن ها بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ میلی متر جیوه بود و مشکل پزشکی دیگری نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نمی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر یا آب حاوی نیترات می نوشیدند و طی ۲۴ ساعت بعدی فشار خون آن ها اندازه گیری می شد. این مطالعه از نوع شاهد-موردی بوده است.
با توجه به نتایج این مطالعه، فشار خون در کسانی که از آب چغندر استفاده می کردند حتی پس از اتمام زمان گردش نیترات در بدن و برگشت سطح نیترات به میزان قبل از دریافت آب چغندر، نسبت به گروه دریافت کننده دارونما پایین تر بود. اثر نوشیدن آب چغندر ۳ تا ۶ ساعت پس از دریافت آب چغندر مشهودتر بود اما اثرات مثبت آن تا ۲۴ ساعت کماکان وجود داشت.
یافته های بررسی اخیر نشان داد که افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می توانند فشار خون خود را تا ۱۰ میلی متر جیوه کاهش دهند اما هنوز محققان به نتیجه قطعی در مورد مکمل یاری رژیم غذایی با آب چغندر و اثرات آن در سلامتی دست نیافته اند.
با توجه به نتایج این مطالعه، امید است که با افزودن سبزیجات با نیترات بالا مثل یک واحد سبزیجات برگ سبز یا چغندر به رژیم غذایی افراد سبب ارتقای سطح سلامت قلب و عروق شویم.
 
آب چغندر و تناسب اندام
 
مطالعات نشان می دهد برای آنکه ورزش کردن نتیجه مثبتی داشته باشد، لازم است مصرف این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بر اساس مطالعات جدید مصرف آب چغندر کمک می کند تا ورزش کردن برای افراد مثمرثمر گردد.
طبق پژوهش های انجام شده در آمریکا، نیترات موجود در آب چغندر در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می گردد، که این مولکول قادر است رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد.
طبق مطالعات به عمل آمده مربیان ورزشی که از آب چغندر استفاده می کنند، در هر دو حالت استراحت و ورزش کردن این انفعالات را در بدن خود تجربه می کنند. همچنین با این اتفاق فشارخون کاهش یافته و باعث می شود در حین ورزش اکسیژن کمتری نیاز باشد.
این نوشیدنی شگفت انگیز کار قلب را سبک کرده و میزان O۲ تحویلی را بالا می برد، با این حرکت می توانید پیش از آن که خسته شوید میزان فعالیت بالایی داشته باشید.
با انجام آزمایشاتی بر روی ۱۴ مرد که طول ۱۵ روز این نوشیدنی را مصرف کردند مشخص شد که این موضوع بر روی تورم شاهرگ بازویی آن ها تأثیر نداشته، اما اثر سخت کنندگی را بر آن ها گذاشته است.

منبع: تبیان


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.