کد خبر : 4376
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آذر 1394 - 7:35

تشتت وحدت نمای اصولگرایان

تشتت وحدت نمای اصولگرایان

روز گذشته هفته‌نامه مثلث از تشکیل جلسات ۷+۸ در بین اصولگرایان خبر داد.

 

یک گروه هشت نفره متشکل از غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی، محمدنبی حبیبی، علیرضا زاکانی، حسین فدایی، اسدا… بادامچیان محمدصادق محصولی و محمدرضاباهنر در کنار یک گروه هفت‌نفره روحانی متشکل از عباس کعبی، محمدرضا آشتیانی، سیدرضاتقوی، حسین ابراهیمی، حیدر مصلحی و حسینی بوشهری (به همراه یک نفر دیگر که هنوز مشخص نیست) که کار داوری را بر عهده دارند، قرار است سازوکار وحدت اصولگرایان را تشکیل دهند. این هفته‌نامه از حضور علی‌اکبر ولایتی و غیبت شخصیت‌هایی مانند سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی نیز خبر داده است. البته در این گزارش آمده است که احتمالا عدد هشت جایش را به اعداد بالاتری می‌دهد!‍ مثلث از قول منابع نزدیک به علی لاریجانی هم نوشت: «تشکیل جمعیت رهروان ولایت منتفی شده است.» آرمان در ادامه به چند و چون ماجرا می‌پردازد.

لاریجانی در جلسه نبود!

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روند برگزاری جلسات ۷+۸ با حسین ابراهیمی که به عنوان عضو گروه هفت نفره داوری معرفی شده گفت‌وگو کردیم. وی به «آرمان» می‌گوید: «با محوریت آیت‌ا… موحدی کرمانی به عنوان دبیر جامعه روحانیت مبارز و با دعوت ایشان ۲۱نفر به جلسه یکشنبه شب گذشته دعوت شدند.» ابراهیمی درباره ماوقع جلسه نیز اظهار می‌کند: «این جلسه تشکیل شد و همه به توافق رسیدند و به همین خاطر آقای حداد به عنوان سخنگو انتخاب شدند، ریاست ائتلاف اصولگرایان هم به آیت‌ا… موحدی کرمانی رسید.» پیش‌تر محمدرضا باهنر در مقام سخنگوی حرکت‌های وحدت‌بخش اصولگرایان ایفای نقش می‌کرد اما به گفته ابراهیمی، به‌رغم حضور باهنر در این جلسه اما اعضا حداد عادل را به عنوان سخنگو برگزیدند. به نظر می‌رسد دلیل انتخاب حداد عادل، همچون محمدرضا عارف در مقام ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، پیشینه کناره گیری او از صحنه رقابت به نفع جریان اصولگرایی است. ابراهیمی تاکید می‌کند: «همه اصولگرایانی که در جلسه حضور داشتند یا نداشتند، نظر آیت‌ا… موحدی کرمانی را پذیرفته‌اند.»

حزب منتفی نشد اساسنامه را تحویل دادیم

با وجود اینکه اصولگرایان می‌خواهند اوضاع وحدت خود را مساعد جلوه دهند و دامنه فعالیت‌های خود را از پایداری تا طیف حامیان لاریجانی بدانند اما وضعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. از غیبت لاریجانی در جلسه ۷+۸ تا خبر منتفی شدن تشکیل فراکسیون رهروان ولایت خود گواهی بر این مدعاست. بهروز نعمتی، از اصولگرایان فراکسیون رهروان ولایت مجلس، در گفت‌وگو با «آرمان» منتفی شدن تشکیل جمعیت رهروان ولایت به عنوان یک حزب سیاسی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ما در حال پیگیری این حزب هستیم.» وی همچنین از ارائه اساسنامه جمعیت رهروان ولایت به وزارت کشور خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: «احتمالا اساسنامه در یکی دو هفته آینده تصویب شود.» نعمتی همچنین می‌افزاید: « ما دیگر در کنار اصولگرایان تندرو و تمامیت‌خواهانی که همه چیز را در انحصار خود می‌بینند، قرار نخواهیم گرفت.»

قالیباف در هیچ جلسه‌ای نماینده نداشته است

با اینکه ابراهیمی برای نشان دادن همصدایی در اردوگاه اصولگرایی می‌گوید کسانی که نبودند هم بودند؛ اما گاه خبرهایی از اختلاف قالیباف با اعضای جبهه پایداری به گوش می‌رسد که عجیب است. البته ریشه این اختلافات شاید به اختلاف‌نظر وی با احمدی‌نژاد برگردد. از سوی دیگر در انتخابات سال۹۲ قالیباف در بین کاندیداهای اصولگرا از اقبال بیشتری برخوردار بود و این شاید توجیه کننده کناره‌گیری دو چهره دیگر ائتلاف ۱+۲ یعنی غلامعلی حدادعادل و علی‌اکبر ولایتی به نفع وی باشد اما علی‌اکبر ولایتی از صحنه انتخابات کنار نرفت. همین ماجرا در کنار اختلاف مواضع با نیروهای سنتی اصولگرایان خود می‌تواند دلیل عدم‌حضور قالیباف در جلسات وحدت اصولگرایان باشد. حسین قربانزاده فعال سیاسی اصولگرای نزدیک به قالیباف در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: «آقای قالیباف نه خودشان در جلسات شرکت کرده‌اند و نه نماینده‌ای را برای شرکت در جلسات فرستاده‌ اند.» او درباره علت عدم‌حضور قالیباف در این جلسات نیز تاکید می‌کند: «من تحلیلم این است که اگر قرار است وحدتی صورت گیرد وحدت تاکتیکی نباشد و وحدت گفتمانی باشد، تضمین وجود داشته باشد و جایگاه همه افرادی که شرکت می‌کنند مشخص باشد. این تحلیل من است اما دلیل عدم حضور آقای قالیباف را خود ایشان باید بیان کنند.» قربانزاده ادامه می‌دهد: «ما خودمان را در اردوگاه اصولگرایی می‌دانیم اما در ذیل آن باید از گذشته عبرت گرفت و اتفاقاتی که در گذشته افتاده است دیگر تکرار نشود.»

انتخابات ۹۲ در ۹۴ و دو مجلس

ظاهرا دغدغه اصولگرایان جلوگیری از دوباره روی کار آمدن مجلس ششم است، همانطور که اصلاح طلبان تلاش می‌کنند نتیجه انتخابات هفتم اسفند مجلس مشابه مجلس نهم نباشد. البته این طبیعی است که اصولگرایان وضع موجود را بیشتر می‌پسندند و از همین رو سعی می‌کنند در روزهای باقیمانده تکرار مجلس نهم را مهیا کنند اما آرایش سیاسی گروه‌های مختلف نشان می‌دهد شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. اصلاح‌طلبان برعکس سال۹۰ عزم جدی برای به دست آوردن کرسی‌های بهارستان دارند. همچنین با در نظر گرفتن آرایش سیاسی انتخابات گذشته می‌توان فهمید انتخابات ۷ اسفند ادامه انتخابات ۹۲ است (مثلث عارف، ولایتی – لاریجانی و جلیلی).

 

عارف ۹۲ و عارف ۹۴

گزینه محمدرضا عارف برای انتخابات سال۹۲ اصطلاحا در آب‌نمک خوابانده شده بود و بعد از آن دوباره در آب‌نمک فرو رفت. عارف قرار است به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان تهران در انتخابات۹۴ معرفی شود. او در انتخابات مجلس دو نقش ایفا خواهد کرد، نقش عارف و روحانی سال۹۲. وی اکنون به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همه نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا را گرد هم آورده است.

 

لاریجانی ۹۲؛ ولایتی -۹۴

علی لاریجانی قرار است اسفندماه بدیل نقش علی‌اکبر ولایتی در سال۹۲ را ایفا کند. تقابل فکری این دو با سعید جلیلی و پایداری به جایی رسید که اصولگرایان نزدیک به آن دو با نام رهروان ولایت راه خود را از جبهه پایداری و سعید جلیلی جدا کردند. اوج این تنش‌ها در ماجرای بررسی و تصویب برجام دیده می‌شد. علی لاریجانی به عنوان نمود این گروه، سرسختانه در برابر تندروها ایستاد و به سختی از تصویب برجام حمایت ‌کرد.
 

جلیلی ۹۲ در ۹۴

سعید جلیلی از سال۹۲ نمود اصلی دلواپسان شناخته شد و بدون آنکه تغییر رویکردی نسبت به دو سال گذشته در وی دیده شود از کاندیداتوری‌اش از حوزه انتخابیه مشهد سخن به میان می‌آید. اصلی‌ترین وظیفه‌ای که جلیلی در این دو سال برای خود تعریف کرده است، انتقاد نسبت به رویکرد دولت و سیاست‌های دیپلماسی خارجی روحانی به‌خصوص درباره مذاکرات هسته‌ای در کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام بود.

البته هفتم اسفند۹۴ با ۲۴خرداد۹۲ تفاوت‌هایی هم دارد؛ حضور سه شخصیت دیپلماتیک (روحانی، ولایتی و جلیلی) در انتخابات۹۲ انتخابات را به رفراندومی دیپلماتیک تبدیل کرده بود اما با مختومه اعلام شدن پرونده هسته‌ای مردم چشم انتظار گشایش اقتصادی‌اند. به این ترتیب اکنون که پرونده اقتصادی دولت مفتوح باقی مانده است. در این میان می‌توان یک نکته را متذکر شد آن هم شباهت آرایش سیاسی انتخابات۹۴ به انتخابات ۹۲ است. پیروزی جناح نزدیک به حسن روحانی می‌تواند نشان‌دهنده رضایت عمومی از وضع موجود باشد و تغییر رویکرد نشانه آن است که دولت پایین تر از انتظارات مردم عمل کرده است.

منبع:روز نو


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.