کد خبر : 36538
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1403 - 12:06

تولید بیش از ۲ هزار تن پسته در آذربایجان شرقی

تولید بیش از ۲ هزار تن پسته در آذربایجان شرقی

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شهرستان های اسکو، مرند، جلفا، آذرشهر و خسروشهر جزء شهرستان های پیشرو در کشت و کار پسته هستند، میزان تولید پسته در استان را ۲ هزار و ۴۵ تن اعلام کرد.

مسعود جعفرنژاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متوسط عملکرد منطقه حدود یک تن در هکتار است.

وی از دلایل عملکرد پایین باغات پسته استان نسبت به سایر استان‌ها به جوان بودن درختان پسته اشاره کرد و گفت: قسمت اعظم درختان پسته موجود در سن ۱۲ سالگی هستند که هنوز با باردهی اقتصادی فاصله دارند.

جعفرنژاد از افزایش سطح زیر کشت پسته در استان خبرداد و گفت: سطح زیر کشت این محصول حدود ۳ هزار هکتار است که شامل ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار باغات بارور و ۸۷۰ هکتار باغات غیر بارور است.

وی افزود: با بالا رفتن هدایت الکتریکی و میزان نمک محلول در آب و خاک های زراعی استان و نیز پائین رفتن سطح آب های زیر زمینی و کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی، سطح زیر کشت پسته در استان نیز افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا و ارزآوری این محصول و نیز تحمل نسبی به شوری بالای خاک، آب و کم آبی در تبدیل اراضی کم بازده به مناطقی با بهره وری بالا و در جایگزینی محصولات پرآب بر با این محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.