کد خبر : 36575
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مهر 1403 - 9:12

زائران اربعین نگاه ویژه ای به موکب تبریز دارند

زائران اربعین نگاه ویژه ای به موکب تبریز دارند

علی عباسی – ستاد اربعین شهرداری تبریز و خدمات موکب جنت‌الحسین(ع) در اربعین ۱۴۰۳، با هدف کسب رضایتمندی زائران تدارک ویژه انجام داده است.

آی نیوز – علی عباسی – امسال ستاد اربعین شهرداری تبریز در راستای توسعه خدمات‌رسانی در ایام اربعین با محتوای رویکردی جدید، کیفی‌سازی برنامه‌های موکب جنت‌الحسین علیه‌السلام را در دستور کار خود قرار داده‌است.

«موکب جنت الحسین شهرداری تبریز» بخشی از فعالیت های ستاد اربعین شهرداری تبریز است. این ستاد چند کمیته دارد که وظایف گوناگونی را  انجام می دهند، کمیته حمل و نقل، کمیته خدمات شهری، کمیته پشتیبانی، کمیته فرهنگی اجتماعی و بخش موکب جنت الحسین از بخش های مهم ستاد اربعین شهرداری تبریز هستند که در ایام پیاده روی بزرگ اربعین به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.

در خصوص فعالیت های ستاد اربعین گفتگویی با میر اعتماد عمادی رئیس ستاد اربعین شهرداری تبریز انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

آقای عمادی با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار روزنامه شهریار قرار دادید بفرمایید موکب جنت الحسین و ستاد اربعین شهرداری، امسال چه فعالیت هایی خواهد داشت؟

البته موکب بخشی از فعالیت های ستاد اربعین شهرداری است. کمیته های مختلفی در ستاد اربعین تشکیل شده اند که وظایف گوناگونی را  انجام می دهند کمیته حمل و نقل، کمیته خدمات شهری، کمیته پشتیبانی، کمیته فرهنگی اجتماعی از کمیته های اصلی ستاد اربعین به حساب می آیند.

ستاد  اربعین شهرداری تبریز چه خدماتی در حوزه حمل نقل به زائران ارائه می کند؟

حوزه حمل نقل یکی از حوزه های مهم ستاد اربعین شهرداری تبریز است. در حال حاضر ۷۰ دستگاه اتوبوس شهرداری تبریز در مرز مهران مستقر شده است و از مرز تا پایانه مرز مهران جابجایی زائرین را انجام می دهند.

اتوبوس ها زائران را به کشور عراق منتقل می کنند؟

نه. با توجه به عدم امکان تردد وسایط نقلیه شخصی تا مرز، این اتوبوس ها زائران را به پایانه منتقل می کنند. اتوبوس ها از اول هفته جاری به مرز اعزام شده اند و تا پایان مراسم اربعین در آنجا فعالیت خواهند کرد.

یکی دیگر از فعالیت های حوزه حمل و نقل مربوط به مرز تمرچین است. با توجه به راه اندازی سامانه طریق و بعد از اخذ مجوز لازم برای تردد اتوبوس ها زائران خواهند توانست با ثبت نام در این سامانه و با توجه به تعداد ثبت نامی ها با اتوبوس از تبریز به مرز تمرچین منتقل خواهند شد.

ظرفیت روزانه ثبت نام چند نفر خواهد بود؟

حدودا برای جابجایی روزانه یک هزار زائر اتوبوس اختصاص داده شده است که زائران را به مدت ۱۰ روز به صورت رایگان به مرز تمرچین منتقل خواهیم کرد. البته ظرفیت روزانه انتقال هزار نفر در نظر گرفته شده است اما شهردار تبریز دستور داده است در صورت استقبال بیشتر، تعداد اتوبوس ها افزایش یابد.

در خصوص پشتیبانی از مواکب استان چه برنامه ای دارید؟

تا حد توان از مواکب استان پشتیبانی می کنیم. امسال با توجه به گرمی هوای در ایام اربعین، کولر، آب و یخ مسئله مهمی است در این راستا برای تامین هر سه مورد اقدام کرده ایم. از جمله اینکه با دستور شهردار تبریز ساخت دستگاه یخ ساز سفارش داده شده است که در تهران ساخته شده و به کربلا منتقل کرده ایم. این دستگاه الان در کربلا مستقر است.

در خصوص این دستگاه توضیح بفرمایید ظرفیت تولیدی آن چقدر است و روزانه چقدر یخ تولید خواهد کرد.

دستگاه صنعتی تولید یخ که توسط شهرداری تبریز تهیه شده، روزانه ۵۵۰ قالب یخ توان تولید دارد. با استقرار این دستگاه ما خواهیم توانست یخ مورد نیاز بسیاری از موکب های مسیر را تامین کنیم می تواتم بگویم تقریبا خواهیم توانست یخ مورد نیاز ۱۰۰ موکب را تامین کنیم که البته این اتفاق مهمی است که با دستور شهردار اتفاق افتاد. تهیه یخ در ایام گرم اربعین کار سختی است هم به لحاظ اینکه یخ گران است و هم با توجه به وجود ترافیک، امکان حمل یخ به موکب ها وجود ندارد به همین دلیل در محوطه موکب آتش نشانی دستگاههای یخ ساز مستقر شده اند و به صورت سه شیفته و ۲۴ ساعته فعالیت خواهند داشت تا یخ مورد نیاز مواکب را تهیه و توزیع کنیم. انشالله در برنامه ستاد اربعین توسعه و افزایش دستگاههای تولید یخ را در برنامه داریم.

برای اسکان پاکبانان و نیروهای شهرداری چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

با هماهنگی هایی که با استانداری کربلا انجام شده امسال دانشسرای هنرهای زیبای کربلا برای اسکان عوامل اجرایی شهرداری تبریز در اختیار ما قرار گرفته است. با توجه به هزینه های بالای اسکان امسال این مکان برای اسکان عوامل در نظر گرفته شده است.

چند نفر از نیروهای شهرداری در مراسم اربعین فعالیت خواهند داشت؟

۱۵۰ نفر از نیروهای خدوم شهرداری در ایام اربعین به زائران خدمت رسانی خواهند داشت. ۱۰۰ نیروی خدمات شهری به همراه ۵۰ نفر عوامل اجرایی.

آیا ستاد اربعین شهرداری تبریز در تنظیف و پاکسازی مسیر پیاده روی اربعین دخیل است؟

بحث مهمی که شهرداری تبریز در کربلا برنامه ریزی کرده ، بحث تنظیف است. با هماهنگی که با کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین در تهران انجام دادیم، پاکسازی و تنظیف مسیر باب قبله شارع عباس با مشارکت شهرداری تهران و اصفهان بر عهده شهرداری تبریز است که انجام خواهیم داد. در این راستا نیروهای خدمات شهری شهرداری تبریز به مدت دو هفته و در سه شیفت کاری فعالیت خواهند داشت.

ظرفیت موکب شهرداری تبریز برای اسکان زائران چقدر است؟

برای اسکان زائران شهرداری تبریز چادرهایی تدارک دیده است که از سالیان گذشته در عمود ۱۳۹۴ به صورت چادری دائر می شود.

در موکب، چه خدماتی به زائران ارائه می شود؟

خوب، اسکان، پذیرایی، ارائه ناهار شام و صبحانه، سرویس های بهداشتی در این عمود تامین شده و در اختیار زائران قرار داده می شود.  امسال نیز واحد خیاطی و خشکشویی موکب، با حضور خیاط استادکار در خدمت زائران عزیز است.

در سالهای گذشته پخت و توزیع نان در محل موکب شهرداری انجام می شد آیا امسال نیز نان در موکب انجام توزیع خواهد شد؟

با توجه به تامین آرد مورد نیاز، واحد خبازی موکب، روزانه ۳ هزار قرص نان را در اربعین ۱۴۰۳ با استفاده ازدستگاه مکانیزه گردان، در کنار وعده‌های غذایی زائران عرضه می‌کند.

در خصوص ارائه خدمات پزشکی چه برنامه هایی دارید؟

از سال های گذشته اکیپ کامل کلینیک سلامت شهرداری در ایام اربعین در محل عمود مستقر می شوند. اکیپ شامل دکتر، پرستار، نیروها و عوامل بهداشتی به همراه اتوبوس سلامت حضور می یابند و در کنار آن در موکب خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می شود . با توجه به تجربیات سالهای گذشته داروهای مورد نیاز تهیه شده است تا در اختیار زائرین قرار گیرد. انشالله اتوبوس سلامت به صورت ۲۴ ساعته خدمات خواهد داد.

با توجه به نزدیکی موکب شهرداری به یکی از بیمارستانهای مهم کربلا، افرادی که نیاز به اعزام به بیمارستان داشته باشند از موکب به بیمارستان اعزام خواهند داشت و یا افرادی که نیاز به تزریقات، پانسمان و یا دارو داشته باشند توسط پزشکان مستقر در موکب ویزیت و کارهای درمانی صورت می گیرد.

این را هم عرض کنیم که در موکب شهرداری تبریز در کنار پزشکان تبریز، پزشکانی از عراق نیز حضور خواهند داشت و خدمات ۲۴ ساعته پزشکی به مراجعان ارائه خواهیم کرد.ارائه خدمات بهداشتی و درمانی یکی از اصلی ترین خدمات موکب شهرداری تبریز خواهد بود.

با توجه به خواهرخواندگی شهرهای تبریز و کربلا آیا برای دیدار با مسئولان شهر کربلا برنامه ریزی شده است؟

آقای شهردار معمولا هر سال شخصا در مراسم پیاده روی اربعین حضور می یابند و از فعالیت های شهرداری در ایام پیاده روی اربعین و موکب بازدید می کنند و اگر فرصت داشته باشند با مسئولین شهر کربلا و عراق هم دیدارهایی انجام می دهند.

مسئولان استانی در موکب شهرداری حضور می یابند؟

البته. اکثر مسئولان استانی که در مراسم بزرگ پیاده روی اربعین شرکت می کنند در موکب شهرداری تبریز حضور می یابند چون این موکب در مسیر و در داخل کربلا قرار دارد اکثر زائران تبریزی حضور چشمگیری در موکب دارند . البته این موضوع را هم باید عرض کنیم که اکثر زائران نگاه خاص و ویژه ای به تبریز و موکب های این شهر دارند و در طول برگزاری مراسم اربعین مهر و محبت خاصی بین زائران و خادمان موکب های تبریزی به چشم می خورد

استقبال از غذای تبریز در بین زائران چگونه است؟

به نکته خوبی اشاره کردید. با توجه به اینکه غذای تبریز مشهور است و مشتری زیادی هم دارد امسال دقت ویژه ای در کیفیت غذاهای ارائه شده به زائران خواهیم داشت. آشپزخانه موکب از روز جمعه دایر است و اسکان پذیرایی ، ناهار و شام در موکب ارائه می شود.

تامین مواد غذایی، از قبیل گوشت، مرغ، برنج، روغن، عدس، لوبیا، سیب زمینی، پیاز و رب، با مشارکت و همراهی گروه‌های مردمی و پشتیبانی خیران ارجمند، صورت گرفته‌است.

این را هم عرض کنم که توزیع ۵۰۰۰ ناهار و شام برای زائران به صورت روزانه انجام می شود و در کنار آن توزیع چای و شربت و میان وعده نیز صورت می گیرد. در کنار آن به صورت ۲۴ ساعته توزیع آب خنک نیز در موکب در برنامه داریم و همزمان روزانه ۱۵ هزار بطری آب در محل موکب توزیع می شود.

توزیع روزانه بیش از ۱۰ هزار لیوان انواع شربت زعفران، گلاب، آبلیمو، خاکشیر و ریحان، با استفاده از دستگاه شربت‌ساز ، بدون دخالت دست و  در وعده‌های متناوب، از خدمات مطلوب و پراستقبال موکب در اربعین پیش رو خواهد بود.

موکب جنت الحسین چه برنامه هایی در حوزه خدمات فرهنگی ارائه خواهد داد؟

بله. اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی برای کودکان، عزاداری، و برنامه های متنوعی به صورت روزانه در محل موکب شهرداری تبریز انجام می گیرد. حضور اصحاب فرهنگ و هنر، حلقه‌های فرهنگی، ایستگاه شعر و نقاشی ویژه کودکان، از بخش‌های جنبی موکب است که همه‌ساله با استقبال زائران مواجه می‌شود. اقامه نماز جماعت و برپایی عزاداری‌های پرشور شبانه، دقایق معنویت و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام است که امسال با توجه به توسعه موکب، در فضای مطلوب‌تری برپا خواهد شد.

آقای عمادی از اینکه وقت خود را در اختیار ما قراردادید ممنونیم.

زنده باشید.

گفتگو : علی عباسی

 

زائران اربعین نگاه ویژه زائران اربعین نگاه ویژه  زائران اربعین نگاه ویژه

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.