کد خبر : 36684
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 12:36

صریح‌ترین موضع‌گیری در خصوص رفع فیلترینگ/پزشکیان و ماموریت رفع فیلترینگ

صریح‌ترین موضع‌گیری در خصوص رفع فیلترینگ/پزشکیان و ماموریت رفع فیلترینگ

صحبت های امروز مسعود پزشکیان صریح ترین موضع‌گیری در خصوصا مسئله رفع فیلترینگ بود که امیدها را در دل بسیاری از مردم زنده کرد.

آی نیوز– مسعود پزشکیان در زمان انتخابات بارها گفته بود که مردم خواهان رفع فیلترینگ هستند و در روزهای اخیر کندی بیش از حد سرعت اینترنت و فیلترینگ شدید موجب شد تا درخواست‌ها از مسعود پزشکیان برای محقق کردن وعده رفع فیلترینگ که در ایام انتخابات ریاست جمهوری داده بود، افزایش یابد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان امروز بعد از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران صراحتا اعلام کردند که فیلترینگ شبکه های اجتماعی برداشته می‌شود. البته وی اشاره کرد که این پروسه توسط وزارت ارتباطات با برگزاری جلسات تخصصی ادامه دارد اما تلویحا اشاره کرد که این پروسه مطمئنا به رفع فیلترینگ منجر خواهد شد.

در روزهای گذشته نیز اخباری دست به دست می‌شود که پزشکیان در تلاش است تا رضایت مقامات ارشد نظام را برای رفع فیلترینگ جلب کرده و به محدودیت‌های ارتباطی پایان دهد و پس از کسب مجوز‌های لازم، قرار است پزشکیان در یکی از نخستین اقدامات دولتش طرحی را ذیل عنوان «رفع فیلترینگ» راهی بهارستان کند تا نمایندگان درخصوص آن تصمیم‌گیری کنند.

اما صحبت های امروز مسعود پزشکیان صریح ترین موضع‌گیری در خصوصا مسئله رفع فیلترینگ فضای مجازی بود که سابقا به خصوص در زمان دولت مرحوم رئیسی شاهد چنین موضع گیری های مشخصی نبودیم و صبحت های امروز پزشکیان امیدها را در دل بسیاری از مردم و خصوصا میلیون ها نفر از افرادی که در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کنند را زنده کرد.

در حال حاضر همه شبکه‌های اجتماعی رایج دنیا در ایران مانند یوتیوب، توییتر (ایکس)، فیسبوک، وایبر، گوگل پلی، لینکدین، اینستاگرام، واتساپ، لینکدین، تلگرام، ویز، کلاب هاوس، سیگنال، مدیوم، یاهو مسنجر، اسنپ چت، نتفلیکس، تیک تاک و هر آنچه که به عنوان شبکه‌های اجتماعی جهانی می‌شناسیم فیلتر هستند و باید با فیلترشکن وارد آن شویم و این همان هزینه و تهدیدی است که رئیس جمهور، در برنامه‌های انتخاباتی‌اش با آن اشاره می‌کرد.

پزشکیان بارها به این موضوع اشاره داشت که وقتی شما شبکه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کنید از یک سو هزینه اضافی را به مردم تحمیل و سود هنگفتی را در جیب فیلترشکن فروش‌ها روانه می‌کنید، در حالی که نوجوانان و جوانان با فیلتر شکن، دسترسی بسیار راحت‌تری به سایت‌های غیر اخلاقی و مخرب دارند و این یعنی که اگر سیاستی هم در راستای ایجاد محدودیت برای فضای مجازی درنظر گرفته شده با صدها دلیل و سند به شکست منجر شده و ادامه این روند برای هیچ‌کس فایده ای ندارد.

بررسی تجربیات کشورهای دیگر در زمینه حکمرانی فضای مجازی بر این موضوع دلالت دارد که لزوماً نباید حکمرانی چین کمونیست بر اینترنت را مد نظر قرار داد. حدود ۲۰۰ کشور وجود دارند که سیاست‌های متفاوتی درباره این مساله پیاده کرده‌اند که برخی موفق بودند و برخی دیگر خیر. نگرانی درباره کودکان و اینترنت همیشه وجود داشته و دارد و کشورها راهکارهای مختلفی به خصوص از طریق کنترل اینترنت توسط والدین را پیاده‌سازی می‌کنند.

در حال حاضر اگر می‌خواهیم به اقتصاد دیجیتال یک شوق بعد از این همه مدت محدودیت بدهیم، آن اقدام مطمئنا بازگرداندند فیلترینگ به قبل از ایجاد محدودیت ها است. وقتی حاکمیت بپذیرد که روش یا مدت زمان محدودیت نه درست بوده و نه مفید و این روش‌ها در موارد متعدد باعث تنش‌های بی‌حاصل در جامعه شده است، این بار ما یک اندوخته به دست می‌آوریم . این دستاورد نشان می‌دهد که جامعه بر پایه منطق، یک گام به پیش رفته است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.