کد خبر : 118
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 - 11:50

فاصله تبریز با استانداردهای جهانی!

فاصله تبریز با استانداردهای جهانی!

 مفهوم تحقق عدالت در‌شهر چیست و مدیریت‌شهری تبریز تا چه اندازه در تحقق این مفهوم موفق بوده است؟

به گزارش آی نیوز ، عدالت مفهومی نسبی است؛ تنها می‌توان شاخصه‌هایی برای آن تعیین کرد. تبریز به‌عنوان یکی از کلانشهرهای دارای مشکلات پیرامونی همواره نیازمند تمهیداتی برای بهبود وضعیت سکونت و زندگی اجتماعی در شهر بوده است.

حجم جمعیت ساکن درتبریز به همراه نیازهای شهری بیش از پیش ضرورت برنامه‌ریزی‌های مداوم را در این کلانشهر به تصویر می کشد. در واقع برنامه‌ریزی‌های شهری منجر به برخورداری شهروندان از خدمات مناسب شهری و برقراری رفاه شهری مناسب در هر کلانشهر پرجمعیتی می‌شود.

این موضوع که شهرداری تبریز در سال‌های اخیر با چه بینشی برای تحقق عدالت در شهر گام برداشته است و اینکه آیا انتخاب راهبردها و مکانیزم‌هایی برای تحقق عدالت شهری قادر به محقق کردن سطح قابل قبول عدالت در شهر بوده موضوعی است که بررسی آن نیاز به زمان بیشتری دارد.
اینکه چهره شهر تبریز در سالهای اخیر تاحدود زیادی دچار تغییر شده موضوعی غیرقابل انکار است اما جای تأسف است که ساکنین برخی مناطق، از این توسعه سریع و رشد روزافزون محروم مانده اند. از جمله این مناطق می توان به منطقه یا محله مارالان اشاره کرد که به دلیل عدم توجه مسئولین از قافله توسعه عقب مانده است.

طبق اظهارت ساکنین و براساس تحقیقات صورت گرفته، این منطقه معروف و قدیمی در حال حاضر با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که در شأن کلانشهری نظیر تبریز نیست؛ ازجمله آن می توان به عدم وجود شبکه فاضلاب در بخش هایی از آن (کوی انقلاب) اشاره کرد که حداقل خواسته اهالی رسیدگی به این موضوع در اسرع وقت می باشد. از سوی دیگر این منطقه با وجود وسعت زیاد آن، از داشتن فضای سبز مناسب همچنین زمین ورزشی و پارک بانوان محروم می باشد. معضل کمربند میانی و عدم انتقال پادگانها به خارج از شهر نیز موجبات آزرده شدن و زمینه معضلات ترددی را برای ساکنین فراهم نموده است که با گذشت زمان همچنان به قوت خود باقی است.
ناگفته نماند، تنها محل ورزشی منطقه مارالان یک زمین خاکی است که دانشکده علوم پزشکی مالکیت آن را دارا می باشد. این درحالی است که اکثریت جمعیت منطقه مذکور را قشر جوان تشکیل می دهد و با گذشت زمان بیش از پیش نیاز به فضاها و مجتمع های ورزشی احساس می شود.
وضعیت نامناسب آسفالت تعدادی از کوچه ها بویژه در زمان بارندگی، ساکنین را با مشکلات زیادی روبرو می کند که از جمله آن می توان به کوچه های ۱۷ متری ، ۲۰متری، کوی زمزم، کوثر و کوی پزشکان و…اشاره کرد.
توسعه نامتوازن شهر تبریز از لحاظ خدماتی، رفاهی مشکلات و معضلات بیشماری را طی سالهای گذشته در پی داشته است که این موضوع زمینه نارضایتی عده ای از شهروندان را فراهم آورده و مدیریت شهری یک کلانشهر را زیر سوال می برد.
بطور قطع یکی از مهمترین ویژگیهای توسعه پایدار، متوازن بودن آن است. به عبارت دیگر، توسعه ای که تک بعدی و نامتوازن باشد حتی اگر به ناپایداری هم نیانجامد، حداقل موجب نارسایی خواهد شد. تحقق عدالت شهری و ایجاد رفاه زیست اجتماعی در شهروندان کلانشهر نه تنها زندگی در شهری همچون تبریز را با استانداردهای جهانی همخوان می‌کند بلکه حفظ حرمت شهروندان و احترام به حقوق شهروندی را میسر می سازد. ایجاد دسترسی‌های آسان، برخورداری از امکانات و تکنولوژی‌های نوین مورد نیاز در زیست شهری، ارائه خدمات متنوع به شهروندان و از همه مهم‌تر سهیم کردن شهروندان در مدیریت و اداره شهر به حفظ جایگاه شهروندان و احترام به کرامت انسانی آنها می‌انجامد.
مشکلاتی که به آن اشاره کردیم تنها قطره ای از دریای معضلات موجود در منطقه مارالان است و سالهاست اهالی آن را تحمل می کنند، اما وقت آن رسیده که مسئولین آستین مساعدت و توجه خود را برای کمک به ساکنین شریف این منطقه و صدالبته مناطق محروم دیگر تبریز بالابزنند تا مگر جبران مافات شود و این عده از همشهریان به حقوق حقه خود برسند.

فاصله تبریز استانداردهای جهانی

فاصله تبریز استانداردهای جهانی

فاصله تبریز استانداردهای جهانی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.