کد خبر : 12821
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1397 - 15:35

بیش از سه هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه مسدود شد

بیش از سه هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه مسدود شد

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به ضرورت کنترل برداشت آب های زیرزمینی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: سه هزار و ۲۷۷ چاه غیرمجاز در این حوضه از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان خردادماه ۱۳۹۷ مسدود شده است.

 

فرهاد سرخوش افزود: ۲ هزار و چهار حلقه چاه از این تعداد توسط دستگاه های اجرایی و یکهزار و ۲۷۳ حلقه نیز توسط پیمانکاران پلمب شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۷ حلقه چاه غیرمجاز نیز به هنگام حفاری شناسایی و امحا شده، اضافه کرد: در این مدت از برداشت اضافی آب از ۲۵۸ حلقه چاه مجاز و حفر ۴۴۸ حلقه چاه غیرمجاز جدید جلوگیری شده است.

وی همچنین از توقیف ۱۹۱ دستگاه حفاری چاه طی سال گذشته خبر داد و گفت: یکهزار و ۹ موتور پمپ نیز توسط دستگاه های اجرایی و پیمانکاران از حوضه آبریز دریاچه ارومیه برچیده شده است.

سرخوش با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب بخش کشاورزی است، گفت: هدررفت آب در این بخش خسارت های جبران ناپذیری به منابع آبی وارد کرده است و به همین دلیل برای تجهیز اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به امکانات آبیاری مدرن تلاش می شود.

وی با تاکید بر اینکه کمبود آب در سطح کشور جدی است، افزود: مردم باید با مشکلات کم آبی، شیوه های مصرف بهینه آب و خطرهای کاهش سطح آب های زیرزمینی آشنا شوند.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی همچنین از اختصاص ۲۱ میلیارد ریال برای تامین هزینه های آموزشی در جهت اصلاح الگوهای مصرف آب دراین حوضه آبریز خبر داد.

به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.