کد خبر : 15289
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 شهریور 1397 - 8:16

توصیه‌های زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برای ایام محرم

توصیه‌های زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برای ایام محرم

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در اطلاعیه ای از عزاداران حسینی خواست در طول مدت برگزاری مراسم‌های دهه محرم در حفاظت از محیط زیست کوشا باشند .

image

اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در اطلاعیه ای از عزاداران حسینی خواست در طول مدت برگزاری مراسم‌های دهه محرم در حفاظت از محیط زیست کوشا باشند .

به گزارش آی نیوزبه نقل از ایسنا،در این اطلاعیه که با عنوان “محرم زیست محیطی” توسط این اداره کل منتشر شده، آمده است: 

«همه ما گاهی ناخواسته و ندانسته نفس کشیدن را برای طبیعت که نعمتی ارزشمند از سوی خدای مهربان برای آرامش ماست را سخت می‌کنیم.  

محرم و صفر تمرین خوب نگریستن است؛ بیایید با درخشش اندیشه سالم، در حفظ محیط زیست سالم خود بکوشیم.  

در روزهای ماه محرم و صفر که اقصی نقاط ایران اسلامی سیاه پوش عزای سید و سالار شهیدان است و یکی از سنت های پسندیده مذهبی این ایام نیز اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است، گاهی برخی از ما ندانسته با استفاده از ظروف یکبار مصرف برای ادای نذرهایمان ، طبیعت را قربانی  و فراموش می‌کنیم که طبیعت هم نفس می‌کشد و دارای حس و شعور است. 

استفاده از ظروف یک بار مصرف از جنس پلاستیک که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیات‌ها و تکایا و حسینیه ها و منازل به عنوان متداول ترین روش برای دادن نذورات در ایام عزاداری ماه های محرم و صفر در کنار ضرر و زیانی که از ترکیب با مواد غذایی، عاید ما می‌کنند، پس از جمع آوری و الحاق به پسماندهای شهری، خساراتی به مراتب بزرگ‌تر و غم بارتر به خاک، آب و فضای سبز اطراف ما وارد می‌کنند. بدین ترتیب تخریب محیط زیست، به عنوان بزرگ ترین تهدید سلامتی زمین، زیست سالم را از هرچه موجود زنده است، می گیرد.  

محیط زیست امانت الهی است و فرهنگ غلط مصرف گرایی به آن آسیب جدی می رساند و ریختن ظروف یکبار مصرف در دل طبیعت یا جا گذاشتن آن در طبیعت باعث مرگ تدریجی طبیعت می شود.  

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل ترکیبات پلاستیکی تجزیه ناپذیر، هرگز قابل بازیافت و تجزیه در چرخه طبیعت نیست، پس از دفن در خاک برای سال های طولانی در زمین باقی خواهد ماند و یکی از تهدیدات جدی زیست محیطی است. 

بر اساس آمارهای اعلام شده، سالانه بیش از ۱۷۷ هزار تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود که برابر با ۵۰۰ تن در روز است و اگر حجم ظروف یکبار مصرف در مناسبت ها را نیز به آن اضافه کنیم، بزرگی حجم این زباله شهری تصور ناپذیر خواهد بود. بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در ایران باعث شده است ایران در شمار ۱۰ کشور اول دنیا از لحاظ مصرف پلاستیک قرار گیرد.  

گام اول برای مهربانی با طبیعت در این ایام عزاداری که هرکس نذر و حاجتی دارد، این است که بار طبیعت را با استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی (ظروف تجزیه ناپذیر) سنگین نکنیم و با این کار هم با طبیعت دوست باشیم و هم سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهیم.  

تغییر الگو و کاهش ظروف یکبار مصرف و محصولات پلاستیکی و به جای آنها استفاده از ظروف با پایه گیاهی و نیز بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف چینی برای توزیع نذورات که منجر به کاهش و حذف مشکلات زیست محیطی ، بهداشتی خواهد شد.       

                                              

همشهریانی که نذر خود را در لیوان ها و یا بسته های یک بار مصرف ادا می کنند، سطل زباله یا کیسه های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود .  

روسای هیئت های محترم عزاداری و مداحان و ذاکرین اهل بیت، عزاداران را در این خصوص توجیه کرده و از عزاداران بخواهند تا ظروف نذورات را پس از استفاده صرفا در محل های مشخص قرار داده و جمع آوری کنند. 

با توجه به سرطان زا بودن ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، برای نوشیدنی ها و مواد غذایی گرم از ظروف شیشه ای یا یکبار مصرف گیاهی(کاغذی یا اسفنجی) استفاده شود. 

 

انباشته شدن ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در طبیعت، خیابان ها ،پارک های جنگلی و سواحل در ماه محرم چهره نامناسبی در محیط زندگی ایجاد می کنند لذا مراکز جمع آوری پسماند در محل های مشخص تعبیه گردد.  

اطلاع رسانی و آموزش اقشار مردم، فرهنگ سازی در زمینه عدم انتشار زباله در معابر و مدیریت حفظ محیط زیست از طریق نصب بنر و پلاکارد.  

عدم اسراف و دور ریختن نذری و غذای سالم، که اسراف شایسته عزاداران امام حسین (ع) نبوده و دور از اخلاق است. 

برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در زمینه رعایت مسایل زیست محیطی تذکراتی را مطرح کنند.  

بیاییم امسال را آغازی برای تثبیت موضوع حفاظت از محیط شهری، حفظ سلامت نسل فعلی و آیندگان و از همه با اهمیت تر، احترام به حقوقی که از همشهریان خود و از نسل های بعدی، به عنوان دین بر ذمه ماست، قرار دهیم. در امور روزانه خود، رعایت حق برخورداری از زندگی و محیط سالم را برای دیگران پاس بداریم؛ مگر نه این که احیای امر به معروف و نهی از منکر، زیربنای قیام اباعبدالله الحسین(ع) است و ما نیز پیرو آن امام و عزادار مظلومیت وی هستیم؟»

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.