کد خبر : 15989
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1397 - 17:04

حضور بیش از حد در فضای مجازی بلای عمومی شده است

حضور بیش از حد در فضای مجازی بلای عمومی شده است

یک روان شناس گفت: حضور بیش از حد در فضای مجازی، یک بلای عمومی شده است و چنانچه هشدارها، توجهات و تنبیهات نتواند جوابگوی استفاده بیشمار از فضای مجازی باشد، به راهی منتهی می‌شود که بازگشتی ندارد.

یک روان شناس گفت: حضور بیش از حد در فضای مجازی، یک بلای عمومی شده است و چنانچه هشدارها، توجهات و تنبیهات نتواند جوابگوی استفاده بیشمار از فضای مجازی باشد، به راهی منتهی می‌شود که بازگشتی ندارد.

نصرالله منصوری روان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: از بُعد روان‌شناسی دو نوع نفس در وجود انسان وجود دارد؛ مورد اول همان اعتماد به نفس و مورد دوم، عزت نفس است.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس اکتسابی بوده یعنی ممکن است فرد آن را به دست آورد یا اینکه موفق به کسب آن نشود.

منصوری در ادامه افزود: یکی از راه‌های سلب اعتماد به نفس، دور کردن ما از باورها و تحقیر کردن ما توسط دشمنان اسلام است؛ بیگانگان اینطور جلوه می‌کنند که اگر به تجملات وصل نباشید، هویت، موقعیت و جایگاهتان را از دست خواهید داد.

وی اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها افتخار می‌کنند که برای کودک چهار ساله خود تبلت و دیگر وسایل الکترونیکی خریده‌اند، اما این کم‌لطفی به فرزند خود را نوعی روشنفکری می‌بینند.

این روانشناس تصریح کرد: خروجی این روشنفکری منجر به روی آوردن بیش از حد خصوصاً کودکان به شبکه‌های مجازی می‌شود.

منصوری افزود: بستگی دارد از فضای مجازی چگونه، توسط چه شخصی، در کجا و به چه نحوی استفاده شود، در حال حاضر هیچ کس به طور قطع نمی‌تواند بگوید پشت پرده فضای مجازی چه چیزی است و منبع مباحث مطرح شده کجاست.

وی با بیان اینکه عده‌ای در زمینه فضای مجازی سرمایه‌گذاری‌های کلان کرده‌اند، گفت: آمریکا و جامعه‌ای که در مقابل ایران به جنگ‌های نظامی می‌پرداختند، به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید نظامی کاربردی ندارد و در حال حاضر از جریان فرهنگی و باورهای مردم سوءاستفاده کردند و فضای مجازی را گسترش دادند.

این روانشناس تصریح کرد: حضور بیش از حد در فضای مجازی یک بلای عمومی شده است و چنانچه هشدارها، توجهات و تنبیه‌ها نتواند جوابگوی استفاده از فضای مجازی باشد، به راهی منتهی می‌شود که بازگشتی ندارد.

منصوری اظهار داشت: در ورودی برخی از مدارس تلفن همراه  دانش‌آموزان به امانت دریافت و هنگم خروج از مدارس به آنها تحویل داده می‌شود تا دانش‌آموز چند ساعتی را که در فضای تحصیلی حضور دارد، از درس خواندن غافل نشود، ولی با این حال دانش‌آموز، دبیر و مدیر خود را فریب می‌دهد و تلفن همراه خود را دارد.

وی افزود: زن و شوهرهایی به روانشناس مراجعه می‌کنند و با هم مجادله دارند که حداقل ۲۰ سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند، ما به آنها توصیه می‌کنیم به هیچ وجه وارد اطلاعات تلفن یکدیگر نشوند، مگر اینکه خدای ناکرده، خیانتی ثابت شده باشد که در این صورت باید از راه درست وارد شد.

منصوری بیان داشت: کسانی که عزت نفس دارند و اعتماد به نفس آنها بالاست، برای خود ارزش قائل هستند و می‌گویند شأن من بالاتر از آن است که به هر کجا رسیدم، بی‌دلیل عکسی بگیرم،‌ ولی در عوض کسانی که محتوایی در وجود خود ندارند و می‌خواهند عقده‌گشایی کنند خود را به شدت درگیر فضای مجازی و آثار مخرب آن می‌کنند.

منصوری توصیه کرد: حال که می‌دانیم شبکه‌های اجتماعی غیرمفید و تا چه حد مضر است، حداقل برای سلامت روح و روان خود زمان طولانی در دنیای مجازی نمانیم و حضور خود را کمتر و زمانبندی کنیم.

 

 

برچسب ها : ، ، ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.