کد خبر : 1748
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آبان 1393 - 11:06

«مدیریت موفق حاشیه‌ها» مشی‌اخلاقی و سبک‌مدیریتی شهردار تبریز

«مدیریت موفق حاشیه‌ها» مشی‌اخلاقی و سبک‌مدیریتی شهردار تبریز

 

 

 

 

 

 

 

 هر متنی، حاشیه خاص خود را دارد. «حاشیه»ها جز جداناپذیر «متن»ها هستند و بسته به فرار و فرود متن، مطرح می‌شوند. هر چه متن غنی‌تر و پرمحتوا‌تر باشد، حاشیه‌ها هم مجال و ولع بیشتری برای خودنمایی خواهند داشت.

 

 در این میان، آنچه مهم است، مدیریت و هدایت منطقی حاشیه‌هاست. نکته‌ای که در روزهای اخیر شهردار تبریز با اصل قرار دادن آن، به مدیران و کارکنان زیرمجموعه خود نیز دستور اکید داد تا از ورود به موضوعات بی‌مورد و بی‌حاصل پرهیز کنند.

با گذشت بیش از یک سال از آغاز مدیریت جدید شهری، آن‌چه در ساختار شهرداری تبریز، بارز و محسوس است، آرامش کم‌سابقه‌ای است که بستر فعالیت تاثیرگذار را در بخش‌های مختلف شهرداری فراهم کرده‌است. شهردار تبریز، هویت خود را مرهون شورا می‌داند و همواره بر «هدایت، نظارت و حمایت» پارلمان محلی تاکید دارد. خود را ملزم به حضور در جلسات شورا می‌داند.

با مدیریت دولتی استان، هماهنگ و همدل است و تعامل سازنده و مداوم با دستگاه‌های مختلف اجرایی را ضروری می‌داند، در ارتباط مستمر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا به این ترتیب، با غنابخشی به محتوای متنی که پیش‌تر اشاره شد، مدیریت هماهنگ شهری را تحقق بخشد.

 روندی که در گذشته، غفلت از آن، پیشبرد برنامه‌های شهری را متضرر ساخته بود. این روزها «نشاط توام با آرامش» ویژگی بارز روند حرکتی شهرداری تبریز است. در کنار این رویکرد، شهردار تبریز، سبک‌و‌سیاق مدیریت و هدایت حاشیه‌های اجتناب‌ناپذیر را به خوبی می‌داند. نجفی، بهتر از هرکسی از اهمال‌ها و سستی‌های اساسی دوران پیش از خود آگاه است و می‌تواند با ارایه دلایل متقن و مستندات معتبر  -به عنوان مثال- از یک دهه غفلت و بی‌توجهی به پروژه مترو پرده‌برداری کند تا به این ترتیب، نام خود را به عنوان شهرداری که با اجرای راهبردهای موثر اقتصادی و جذب اعتبارات مختلف، بیشترین تاثیرگذاری را در پیشرفت پروژه قطار شهری داشته است، مطرح ‌کند. اما وی با پرهیز از این رویه، سعی می‌کند آرامش و نشاط «متن فاخر خدمتگزاری» را قربانی «حاشیه‌های زاید تبلیغاتی» نکند.

 

 بعلاوه، این رویکرد مدیریتی دقیقاً منطبق با مشی اخلاقی وی است. شهردار تبریز در روند مسئولیت خود، از  انگیزه‌های فردی و هیجانات‌ زودگذر برحذر است. در پاسخ به حاشیه‌های زاید، حاضر نیست به جوابیه و مصاحبه و افشاگری‌های آنچنانی متوسل شود. بلکه سکوت می‌کند و به مدیران زیرمجموعه خود نیز تاکید می‌کند که وقت و توان خود را معطوف فعالیت های عمرانی و اجتماعی شهر کنند.

 

این روزها، مجموعه شهرداری تبریز، مدیری را در راس فضای کاری خود می‌بیند که به گرمی، با کارکنان سلام و‌ احوال‌پرسی می‌کند. از هر فرصتی برای ارتباط صمیمی با شهروندان بهره‌ می‌گیرد.  اتاق کاری وی، دیگر قلعه ممنوعه سابق نیست. انگیزه فعالیت  و تکاپو در جای‌جای شهرداری بارز است و این دستاورد ارزشمندی است که پشتوانه ارزشمندی برای پیش‌برد اهداف مدیریت شهری فراهم می‌کند.

یادداشت: سجاد ابراهیمی

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.