کد خبر : 17931
تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1397 - 5:26

داش‌ماغازالار، الگوی ارزشمند احیای بافت‌های تاریخی است

داش‌ماغازالار، الگوی ارزشمند احیای بافت‌های تاریخی است

شهردار منطقه چهار تبریز، از پیشرفت ۵۵درصدی پروژه مغازه ‌های سنگی در فاز جداره‌ سازی خبر داد و گفت: پروژه داش‌ماغازالار، یکی از الگوهای ارزشمند در احیای بافت ‌های تاریخی

داش‌ماغازالار، الگوی ارزشمند احیای بافت‌های تاریخی است

شهردار منطقه چهار تبریز، از پیشرفت ۵۵درصدی پروژه مغازه ‌های سنگی در فاز جداره‌ سازی خبر داد و گفت: پروژه داش‌ماغازالار، یکی از الگوهای ارزشمند در احیای بافت ‌های تاریخی است.

به گزارش آی نیوز، اکبر امجدی با اشاره به این که گستردگی حوزه شهرداری منطقه۴ تبریز، بخش‌های مهمی از بافت تاریخی مرکز شهر را در بر گرفته ‌است، اظهار داشت: مسیر تاریخی مغازه ‌های سنگی از جمله این بخش ‌ها است که با توجه به پیچیدگی انشعابات، حفاری ‌های متناوب، معضل آب‌ های سطحی و زواید بصری، به وضعیت نابسامانی رسیده ‌بود.

وی اضافه کرد: به همین منظور، پروژه احیا و ساما‌ندهی مسیر داش‌ماغازلار به طول۲۰۰ متر و عرض ۱۱ متر، سال گذشته توسط شهرداری منطقه۴ در دو فاز کف‌ سازی و جداره ‌سازی کلید زده شد.شهردار منطقه۴ تبریز، با تاکید بر اینکه با اجرای این پروژه، یکی از بافت ‌های ارزشمند و حساس مرکز شهر، از تخریب قطعی، نجات یافته است، افزود: به رغم تمام معضلات و محدودیت‌ های مالی، این پروژه در فاز کف ‌سازی به پایان رسیده و فاز مربوط به احیای جداره‌ های تاریخی نیز با پیشرفت ۵۵ درصدی، پیگیری می‌شود.وی یادآور شد: نصب مبلمان شهری و ایجاد آبنماهای گرانیتی، از جمله اقداماتی است که در فاز کف ‌سازی اجرا شده  و در فاز احیای جداره‌ ها نیز، سردر مغازه ‌ها، هماهنگ با ساختار سنتی و تاریخی پیاده ‌راه، اصلاح می شود.امجدی همت و همکاری اصناف را یکی از عوامل تاثیرگذار در اجرای مطلوب این پروژه عنوان و اظهار امیدواری کرد تداوم این همکاری در آینده، زمینه ‌ساز حفاظت اصولی از بافت تاریخی و سنتی داش‌ماغازلار شود.گفتنی است؛ پیشینه تاریخی پیاده ‌راه داش‌ ماغازالار به سال ۱۲۵۱ باز می ‌گردد. معماری این مسیر، متاثر از طرح‌ های تفلیسی و قفقازی است. جداره‌ های پیاده ‌راه نیز طبق آنچه در دانشنامه تاریخ معماری ایران‌ شهر آمده، مربوط به دوره قاجار است. داش‌ماغازالار جلوه ‌ای مدرن و متفاوت از سایر محلات قدیمی تبریز دارد و در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۴۰۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.