کد خبر : 181
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تیر 1392 - 8:56

گزارشی درباره تیم مظلوم ماشین سازی

گزارشی درباره تیم مظلوم ماشین سازی

باشگاه ماشین سازی تبریز قدیمی ترین تیم فوتبال شمالغرب کشور است و این تیم که از سال ۱۳۴۷ تاسیس شده در چند سال گذشته مورد بی مهری مسئولان واقع شده و در فراموشی قرار گرفته است به طوریکه این تیم ریشه دار امسال باید در لیگ دسته دوم فوتبال کشور توپ بزند.

البته قصه ماشین سازی سر درازی دارد. چندین سال پیش برادران دبیری برای احیای این تیم مردمی پا پیش گذاشتند ولی آنها نیز در این مسیر تنها ماندند و در شهریور ماه سال ۹۱ به علت مشکلات مالی و عدم حمایت‌های لازم از سوی مسئولان استان از مدیریت این تیم کناره‌گیری کرد پس از این هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی مسئولیت این تیم را بر عهده گرفت.
در ادامه مؤسسه قرض‌الحسنه جوانان خیر مالکیت باشگاه ماشین‌سازی را بر عهده گرفت و بعد از مدتی موسسه جوانان خیر به دلایلی با موسسه مالی و اعتباری کوثر ادغام شد اما این بار موسسه کوثر از این تیم حمایت نکرد تا شاهد سقوط ماشین سازی به لیگ دو باشیم.
در حال حاضر “سبز قباها” یا همان “یاشیل ماشین” وضعیت چندان مناسبی ندارد و هر روز خبرهای متناقضی از این تیم به گوش می رسد. آخرین خبرها حاکی از حمایت سپاه پاسداران از این تیم بود تا با نام مقاومت ماشین سازی به فعالیت خود ادامه دهد اما خبرهای دیگری این اتفاق را تکذیب می کند.
با توجه به حرف و حدیث های فراوان برآن شدیم تا طی گزارشی مفصل به بررسی وضعیت این تیم قدیمی دیار آذربایجان بپردازیم.

رییس تربیت بدنی سپاه عاشورا: تغییر نام ماشین سازی به مقاومت ماشین سازی کذب محض است
سرهنگ پاسدار نادر فولادی اسکویی رییس تربیت بدنی سپاه عاشورای آذربایجان شرقی و مدیرعامل باشگاه مقاومت در گفتگو با خبرنگار ما تغییر نام باشگاه ماشین سازی به مقاومت ماشین سازی را کذب محض دانست و اظهار داشت: سپاه پاسداران حمایت های همه جانبه ای از ورزش استان دارد و این فقط خاص باشگاه ماشین سازی نیست.
وی در ادامه افزود: ما از باشگاه ماشین سازی اعلام حمایت معنوی کردیم و مقرر شد آنها از امکانات ما نظیر زمین تمرینی سپاه استفاده کنند همانطور که باشگاه تراکتورسازی از این حمایت های ما برخوردار است و تغییر نام ماشین سازی به مقاومت ماشین سازی یک دروغ بی پایه و اساس است و چنین چیزی صحت ندارد.
فولادی در خصوص اینکه از وی به عنوان رییس هیات مدیره این باشگاه نام برده شده است، تصریح کرد: بنده در باشگاه ماشین سازی هیچ سمتی ندارم و اینکه عنوان می شود من رییس هیات مدیره این باشگاه هستم نیز صحت ندارد و من به سینا اصل محمدپور مدیرعامل این باشگاه نیز اعلام کردم از آنها حمایت می کنیم ولی چنین چیزی صحت ندارد.
رییس تربیت بدنی سپاه عاشورا در انتها خاطرنشان کرد: واگذاری ماشین سازی به هیات فوتبال به ما مربوط نمی شود و ما در این خصوص ورود پیدا نمی کنیم و همواره حاضریم از امکانات مجموعه در اختیار این باشگاه قرار دهیم.

مدیرعامل کارخانه ماشین سازی: کارخانه قادر به تیمداری در ورزش نیست
میر علی اکبر اصل خادمی مدیرعامل کارخانه ماشین سازی تبریز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ورزشی نصرنیوز در خصوص اینکه عنوان می شود باشگاه ماشین سازی بار دیگر به کارخانه ماشین سازی بازگردانده شود، گفت: به نظر من بازگشت باشگاه ماشین سازی به کارخانه ممکن نیست.
وی ادامه داد: با مشکلاتی که باشگاه ماشین سازی دارد بازگشت آن به مجموعه کارخانه امکان پذیر نیست و در حالی که بسیاری از مجموعه های صنعتی ورشکسته هستند غیر ممکن است که باشگاه به مجموعه کارخانه بازگشت داده شود و کارخانه ماشین سازی توانایی تیمداری در ورزش را ندارد.
خادمی اظهار کرد: حتی اگر کارخانه این توان را داشته باشد در رشته های ورزشی دیگری سرمایه گذاری می کند و در روزگاری که فوتبال سرشار از حاشیه هایی چون تبانی است چرا باید در این رشته پرحاشیه سرمایه گذاری کنیم؟
 مدیرعامل کارخانه ماشین سازی تبریز به خبرنگار ما گفت: آقایان قبل از اینکه به فکر فوتبال باشند باید به فکر صنعت و مشکلات آن باشند. صنعت ما مشکلات زیادی دارد که ابتدا باید آنها را برطرف کنیم و سپس به فکر سرمایه گذاری در فوتبال باشیم. برای ما بقای صنعت مهمتر از سرمایه گذاری در ورزش است و باید به این موضوع دقت کنیم.

معاون وزیر صنعت،‌معدن و تجارت: امکان دخالت در بازگرداندن باشگاه به کارخانه را نداریم
غلامرضا شافعی معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص درخواست هیات فوتبال استان آذربایحان شرقی مبنی بر حمایت از باشگاه ماشین سازی و کمک به بازگرداندن این باشگاه به شرکت ماشین سازی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ملی ایران سهامدار شرکت ماشین سازی نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این سازمان سهام خود را به بانک صادرات واگذار نموده است لذا امکان دخالت و بازگرداندن این باشگاه به کارخانه وجود ندارد.
مدیر ادغام موسسه مالی و اعتباری کوثر: کوثر فاقد هرگونه تعهد نسبت به باشگاه است
حسین کرمی مدیر پروژه ادغام موسسه مالی و اعتباری کوثر در نامه ای خطاب به مدیریت باشگاه ماشین سازی گفت: موسسه مالی و اعتباری کوثر فاقد هرگونه تعهد در قبال باشگاه ماشین سازی تبریز می باشد.
وی افزود: ضمن راهنمایی مسئولین باشگاه به مطالعه دقیق قرارداد واگذاری سهام و دقت در نام صادرکننده چک ماخوذه باید از طریق مراجع قانونی برای دریافت مبلغ چک اقدام شود.

رییس هیات فوتبال استان: مسئولیت ماشین سازی به هیات فوتبال واگذار شد
جواد ششگلانی رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی در گفتگوی خود با خبرنگار ما عنوان داشت: در حال حاضر طبق جلسه هفته گذشته مدیران استانی ماشین سازی به هیات فوتبال استان واگذار شده است و هرگونه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده این هیات است و مدیرعامل پیشین باشگاه حق تصمیم گیری نخواهد داشت.
وی افزود: هیات فوتبال استان مسئول پیدا کردن اسپانسر برای باشگاه ماشین سازی است و در این راستا نیز اقداماتی انجام پذیرفته ولی هنوز قطعیت نیافته است و قبل از قطعیت یافتن نمی توان در این خصوص اظهار نظر کرد.
رئیس هیات فوتبال استان خاطرنشان کرد: به طور حتم ماشین سازی با همین نام به فعالیت خود ادامه خواهد داد و پسوندهایی که در گذشته به نام این باشگاه افزوده بودند حذف خواهد شد.
ششگلانی در خصوص اظهارات چند روز پیش سینا اصل محمد پور مدیرعامل پیشین باشگاه مبنی بر اینکه هزینه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای این باشگاه هزینه کرده است و طبق ابلاغیه موسسه جوانان خیر تصمیم گیرنده این باشگاه است، اظهار داشت: این صحبت ها به گذشته مربوط می شود و وی دیگر سمتی در باشگاه ندارد و طی حکمی که صادر شده است وی دیگر مدیرعامل باشگاه ماشین سازی نیست.
وی در پاسخ به اینکه برای بازگرداندن باشگاه به کارخانه چه اقداماتی انجام داده اند توضیحاتی نداد و به این گفته بسنده کرد: ما در این خصوص اقداماتی نیز انجام داده ایم که به موقع وضعیت مشخص خواهد شد.
رئیس هیات فوتبال استان در خصوص اینکه شافعی عنوان کرده است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قادر به اعمال نظر نیست و کارخانه ماشین سازی نیز موافق بازگشت باشگاه به این مجموعه نیست، گفت: پس از این گفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ما در حال مکاتبه با مدیریت بانک صادرات هستیم و باید در تهران در این خصوص تصمیم گیری کنند و تصمیم نهایی بازگشت باشگاه به کارخانه را مدیران رده بالا خواهند گرفت.
ششگلانی زمان خاصی برای مشخص شدن وضعیت کامل این باشگاه اعلام نکرد و افزود: به امید خدا ما تلاش می کنیم تا هر چه سریعتر وضعیت مشخص شود.

سرمربی سابق تیم ماشین سازی: ضعف مدیریتی ماشین را به سمت نابودی برد
علیرضا اکبرپور سرمربی فصل قبل این تیم مشکلات حال و حاضر این تیم را ضعف مدیریتی دانست و گفت: ضعف مدیریتی باشگاه ماشین سازی را به سمت نابودی پیش برد.
وی افزود: من نمی دانم تا به کی اینگونه خواهد بود که قدیمی ترین تیم شمالغرب کشور در بحران به سر ببرد. این تیم حتی از تراکتور هم قدیمی تر است و هواداران خاص خودش را دارد و باید مسئولان تصمیم مناسبی برای این تیم بگیرند.
اکبرپور خاطرنشان کرد: مدیرعامل باشگاه در حال حاضر به فکر بازگرداندن چک های خود از طلبکاران باشگاه است و برایش وضعیت تیم اهمیتی ندارد و مهم این است که پولهایی که خرج کرده است را بازیابی کند.
سرمربی سابق ماشین سازی اظهار داشت: فعلا مشخص نیست که ماشین سازی متعلق به چه کسی است و آیا به هیات فوتبال واگذار شده است یا اینکه به کارخانه بازگشت داده خواهد شد.
وی با انتقاد از تصمیم گیری های فصل قبل تصریح کرد: ما در ابتدای فصل قبل در هزینه ها صرفه جویی می کردیم ولی وقتی جوانان خیر از باشگاه حمایت کرد مخارج تغییر کرد و ریخت و پاشهای زیادی صورت گرفت.
اکبرپور در ادامه افزود: در نیم فصل چندین بازیکن گرفتند و بدهی های زیادی برای باشگاه به وجود آوردند تا جایی که در حال حاضر هیچ اسپانسری برای حمایت از ماشین سازی پا پیش نمی گذارد چرا که می بیند اگر بدهی های این باشگاه را پرداخت کند هزینه های این تیم بیش از یک تیم دسته اولی خواهد بود.

مدیرعامل سابق ماشین سازی: بعد از شهرداری می خواهند ماشین سازی را نابود کنند
سینا اصل محمد پور مدیرعامل سابق ماشین سازی نیز پس از حکم صادره از سوی هیات فوتبال استان از جواب دادن به سوالات ما خودداری کرد. وی در اولین تماس ما عنوان داشت که پس از جلسه عصر به سوالات ما پاسخ خواهد داد ولی بعد از آن تلفن همراه وی خاموش بود.
صبح روز بعد نیز وی از خبرنگار ما خواست تا پس از یک ساعت سخنگوی وی به سوالات ما پاسخ دهد ولی اینبار نیز سوالات ما را بی جواب گذاشت.
لازم به ذکر است وی چند روز پیش در گفتگویی با پایگاه تحلیلی خبری آناج اظهار داشت: هیات فوتبال یا استانداری حق دخالت در مورد باشگاه ماشین سازی را ندارند و آماده ام که اگر مبالغ هزینه شده توسط من را بپردازند تیم را ششدانگ به آنها تحویل دهم.
وی افزود: من نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان چک دست طلبکاران دارم و حدود ۱۷۰ میلیون نیز نقدا خرج تیم کرده ام. من پیشنهادم برای هیات فوتبال این است که بیایند و مبالغ هزینه شده توسط من را برگردانند و من نیز تیم را ششدانگ به آنها تحویل دهم. من لقاء این کار را به عطایش می بخشم.
سینا اصل محمد پور بیان داشت: من آخرین ابلاغ و حکم مدیریتم را از جوانان خیر گرفته ام و آقای ششگلانی و هیات فوتبال نمی تواند بیایند و مثلا من را عزل کنند یا بگویند تیم را به ما بدهید.
مدیرعامل باشگاه ماشین سازی همچنین به مداخلات رحمان ایمان نژاد در این قضیه اشاره کرد و گفت: ایمان نژاد بعد از اینکه شهرداری را بدبخت کرد، الان می خواهد ماشین سازی را نابود کند. این آقایان باعث سقوط تیم شهرداری تبریز با ۱۴ میلیارد هزینه به دسته دوم و بیکاری ۲۰۰ نفر شدند؛ آن هم فقط با نوشتن یک نامه به فدراسیون که همان نامه عامل این رای شد.

همچنین با سید محمد شروین اسبقیان مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی به عنوان متولی ورزش استان نیز چندین بار تماس حاصل کردیم تا از اظهارات وی نیز در گزارش استفاده کنیم ولی به دلیل مشغله کاری وی موفق به برقراری ارتباط نشدیم.
نتیجه گیری: با توجه به صحبت های مطرح شده به نظر می رسد وضعیت “یاشیل ماشین” قدیم ما به این زودی مشخص نشود ولی با این حال امید است مدیران استانی تصمیماتی اتخاذ کنند تا قدیمی ترین تیم شمالغرب کشور از وضعیت بحرانی حال و حاضر خارج شود.
………………………………..
گزارش از امیر توپچی پور

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.