کد خبر : 1857
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آذر 1393 - 10:13

نوبخت: قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد

نوبخت: قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد

سخنگوی دولت با بیان اینکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم گفت: مجلس در سال جاری ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع برای این بخش تصویب کرد که در همان حد باقی می ماند.

 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بانک مرکزی با داشتن آن برگه که مالکیت ۴.۱ میلیارد دلاری بود توانست مبالغ ناشی از فروش نفت را به حساب خزانه واریز کند.

نوبخت با تاکید بر اینکه تمام پول های صندوق توسعه ملی در حساب بانک مرکزی در خارج است اظهار داشت: از آنجایی که صندوق توسعه ملی ممکن بود که نخواهد در کوتاه مدت و بلافاصله از ۴.۱ میلیارد دلار استفاده کند برای جلوگیری از افزایش پایه پولی از این طریق این امر انجام شد.

سخنگوی دولت گفت: هیچ جای کتمان هم نیست که در شرایط تحریم هستیم و دشمن تلاش می کند تا ایران بیش از حد معین نفت را به فروش نرساند و اگر می فروشیم نیز نتوانیم از دلار آن استفاده کنیم.

نوبخت گفت: در جلسه ای پیشنهاد داده شده که استانداران موظف به شناسایی افراد پردرآمد شوند و بر همین اساس سازو کارها و اختیارات بیشتری در این راستا به استانداران واگذار می شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت علاقمند نیست به کسانی که مستحق دریافت یارانه نیستند آن را پرداخت کند گفت: بر اساس پیشنهادات انجام شده قرار است برای جلوگیری از این کار شکل استانی تعریف شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به دیگری در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز، با تاکید بر آنکه گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت کذب است، گفت: قیمت ارز نوعی وابستگی به سایر قیمت ها دارد و بانک مرکزی اجازه ندارد به غیر از نرخ رسمی اعلامی آن را به فروش برساند.

نوبخت با بیان اینکه بانک مرکزی در این بازار می تواند نظارت و مدیریت داشته باشد گفت: بر همین اساس برنامه هایی برای جلوگیری از افزایش تقاضا در بازار پیش بینی شده که در سال جاری از سوی بانک مرکزی انجام می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم گفت: مجلس در سال جاری ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع برای این بخش تصویب کرد که در همان حد باقی می ماند.

سخنگوی دولت گفت: بودجه محاسبات عمومی و پیش بینی منابع و مصارف برای نیل به سیاست ها در یک سال است که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش بینی می شود.

به گفته وی سهم نفت در بودجه سال ۹۴، به کمتر از یک سوم رسیده و این در حالی است که بودجه یک پیشنهاد است و مجلس در این خصوص کار جدی انجام می دهد.

نوبخت گفت: مجلس می تواند در خصوص تخصیص بخش های جاری و عمرانی تصمیم گیری کند البته نظر دولت این است که منابعی که کمتر به نفت تکیه دارد مطلوب تر و مصارفی هم که به سمت عمرانی ها حرکت می کند بهتر است.

وی ادامه داد: دولت آمادگی دارد برای توضیح بودجه در تمامی کمیسیون های مجلس حضور یابد.

نوبخت گفت: مبحث دیگری که امروز در جلسه هیات دولت مطرح شد، توطئه دیگری است که برای ایجاد مانع در مسیر پیشرفت ملت ایران انجام شده است. پیش از این با اعمال تحریم برای صادرات نفت ایران محدودیت ایجاد کرده بودند و اکنون کاهش قیمت نفت نیز اقدامی دیگر در همین راستا است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تحلیل آنها این بود که با وجود تحریم ها، اقتصاد ایران می تواند رشد و پیشرفت کند و باید کاری کنند که کاهش درآمد ناشی از کاهش قیمت نفت نیز برای ایران به وجود آید؛ بنابراین نیاز به تدبیر است تا از این گردنه نیز با موفقیت عبور کنیم.

نوبخت با بیان اینکه تاکید رئیس جمهوری به همه دستگاه ها این بود که نهایت صرفه جویی را در اعتبارات جاری و هزینه ای داشته باشند، اظهار داشت: رییس جمهوری به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و دستگاه ها تاکید کرد که تخصیص ها معطوف به طرح های تملک دارایی یعنی طرح های عمرانی شود.

وی اضافه کرد که رئیس جمهوری بر رویکرد خروج از رکود همچون گذشته و سرعت آن تاکید کرد تا سیاست های مهار تورم و رشد اقتصادی را در همین شرایط تحریم ادامه دهیم.

نوبخت با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه امروز هیات دولت نیز توضیح داد: این گزارش چگونگی کاهش قیمت نفت در سال جاری و پیش بینی بنگاه های بزرگ و موسساتی که نسبت به آینده اظهار نظر می کردند را نشان می دهد.

به گفته وی، پیش بینی این نهادها برای آینده قیمت نفت بیش از ۷۵ دلار و برخی بالای ۸۰ دلار است؛ البته رقم ۷۳ دلاری که ما در نظر گرفته ایم کاملا قابل مدیریت است چرا که اگر قیمت نفت حدود ۷-۸ دلار هم کاهش یابد همین وضعی می شود که سال جاری با آن مواجهیم؛ به همین دلیل ما به راحتی با استفاده از مکانیزم تخصیص عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به تقدیم به موقع لایحه بودجه گفت: برخی رسانه های خارجی به صورت غیرواقعی آماری در مورد افزایش اعتبار برخی نهادها در سال آینده مطرح کرده اند که کذب محض است. رشد اعتبار این نهادها به آن میزان که ظرفیت دارند و باید بیشتر شود به دلیل محدودیت، چندان زیاد نیست و همچون سایرین اعتبار آنها افزایش یافته است.

وی گفت: قصد برخی رسانه های خارجی است که وانمود کنند نیروهای مسلح اعتبارات کشور را استفاده می کنند و بگویند به همین دلیل اعتبارات برخی نهادهای دیگر کاهش یافته است که قویا آن را تکذیب می کنم.

نوبخت با بیان اینکه در لایحه بودجه به طور شفاف همه چیز بیان و منتشر شده است و در اختیار همگان قرار دارد، گفت: ما شفافیت، قانونمندی و پاسخگویی را در بودجه دنبال می کنیم، همانگونه که رییس جمهوری اعلام کرد.

سخنگوی دولت در مورد کند شدن صادرات به ترکیه گفت: تصمیمی در مورد ورود کامیون های حمل بار از ترکیه به داخل انجام شد، همانگونه که می دانید قیمت گازوییل در ترکیه گران و در ایران ارزان است، به همین دلیل کامیون های ترکیه مقادیر زیادی از سوخت داخل ایران استفاده می کردند که این موضوع باعث کندی صادرات به این کشور شد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب، رییس جمهوری به وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا با هماهنگی اتاق بازرگانی جلوی قاچاق گازوییل در داخل گرفته شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.