کد خبر : 1894
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 دی 1393 - 6:55

فرماندار تبریز:۴۵ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در تبریز ساکن است

فرماندار تبریز:۴۵ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی در تبریز ساکن است

فرماندار تبریز ضریب شهرنشینی این شهر را ۹۱.۱۷ درصد عنوان کرد و گفت: تبریز از نظر وسعت ۴.۷۶ درصد از کل مساحت و بیش از ۴۵ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

رحیم شهرتی‌فر در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه تبریز از نظر وسعت ۴.۷۶ درصد از کل مساحت و بیش از ۴۵ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است؛ اظهار داشت: جمعیت شهری تبریز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و جمعیت روستایی آن ۱۵۰ هزار نفر است.
وی افزود: بر اساس آمار سال ۹۲ شاخص باسوادی در افراد ۶ سال به بالا در سطح استان ۸۲.۰۷ درصد و این شاخص در تبریز ۸۶.۳ درصد است.
شهرتی‌فر اظهار داشت: تبریز از لحاظ تعداد صنوف رتبه اول، جمع تولیدات محصولات دامی رتبه دوم، وضعیت مراتع رتبه یازدهم و تعداد کارگاه‌های صنعتی، شهرک و ناحیه صنعتی و شاغلان رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.
فرماندار تبریز ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان و تبریز را به ترتیب ۴۰.۵ و ۴۴.۷۲ درصد اعلام کرد و گفت: سهم تبریز از استان در این رابطه ۱۱۱.۷۶ درصد است و رتبه چهارم استان را دارا است.
وی ادامه داد: از لحاظ تعداد و تخت بیمارستان، تعداد هیئت علمی و دانشجویان، تعداد کل پزشکان و متخصصان، سهم شهرستان از استان اول است و در مورد تعداد هتل‌ها و بناهای تاریخی رتبه دوم استان را داریم.
شهرتی‌فر با بیان اینکه درصد جمعیت روستایی تحت پوشش خانه بهداشت در استان و تبریز به ترتیب ۹۲.۷ و ۹۹.۵ است، افزود: رتبه ۱۶ استان را در سرانه ورزشی استان دارا هستیم یعنی سرانه فضای ورزشی در استان و شهرستان تبریز به ترتیب ۶۱ و ۵۳ صدم است و سهم شهرستان از استان ۸۶.۸۸ درصد است.
ضریب شهرنشینی تبریز ۹۱.۱۷ درصد است
فرماندار تبریز ضریب شهرنشینی این شهر را ۹۱.۱۷ درصد عنوان کرد و گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰ میزان ۳.۳ درصد شاغلان تبریز در کشاورزی، ۴۳ درصد در صنعت و ۵۲.۷ درصد در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.
قابلیت‌های خاص شهرستان تبریز
این مسئول در ادامه دارا بودن سابقه تاریخی ارزشمند در امر بازرگانی، موقعیت استراتژیک فرودگاه بین‌المللی تبریز، موقعیت ژئوپلتیک شهرستان به لحاظ مسیر ارتباطی با کشورهای اروپایی و جمهوری‌های حوزه قفقاز، وجود واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع دانش‌بنیان و وجود ورزشگاه یادگار امام با قابلیت برگزاری مسابقات داخلی و خارجی را از جمله قابلیت‌های تبریز عنوان کرد.
تنگناهای موجود بر سر راه توسعه تبریز
وی از ناپایداری بخش عمده بافت کالبدی و آسیب‌پذیری آن در برابر حوادث و نفوذناپذیری و ضعف شدید دسترسی برای امدادرسانی در مواقع بحرانی، فرسودگی صنایع بزرگ و فرسوده بودن بخش وسیعی از ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری به عنوان تنگناهای تبریز یاد کرد.
فرماندار تبریز هسته‌های کلیدی شهرستان را نیز بهسازی، ساماندهی و نوسازی ناکارآمد شهری تبریز، حمل و نقل تبریز، تکمیل مجموعه ورزشی استادیوم یادگار امام، گردشگری سلامت و بازار بزرگ تبریز برشمرد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.