کد خبر : 6332
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1396 - 2:16

پیاده راه جمهوری اسلامی تبریز؛ ارتقای چشمگیر ظرفیت های گردشگری در محدوده مرکزی تبریز

پیاده راه جمهوری اسلامی تبریز؛ ارتقای چشمگیر ظرفیت های گردشگری در محدوده مرکزی تبریز

دنیای جدید، همانند هر پدیده ای، موضوع ترددهای درون شهری را نیز از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار داده و در این میان، با رویکردی متفاوت از سال های نه چندان دور که خودرو و وسیله نقلیه را محق به عبور از معابر شهری می دانست، اولویت را به عابرین پیاده داده و به تبع آن، عمده طراحی ها و برنامه ریزی های خود را به سوی فراهم کردن فضایی ایمن و عاری از خودرو برای عابرین پیاده، سوق داده است.

طبیعتا برای همگامی با پیشرفت های نوین در این حوزه و قبل از آن برای حل معضل ترافیک در شهرهایی همچون تبریز، چنین برنامه هایی مورد توجه مسوولین امر قرار می گیرد تا شهروندان، به ویژه در مناطق مرکزی، تاریخی و تجاری شهر، بدون دغدغه ترافیک سنگین، رفت و آمد داشته باشند.

شهردارتبریز، دکتر صادق نجفی در باره اهمیت اجرای طرح پیاده راه جمهوری می گوید: محدوده بازار تاریخی تبریز، به دلیل واقع شدن درمنطقه مرکزی شهر و همجواری با بسیاری از اماکن تاریخی و قدیمی، درگیر پاره ای مشکلات ترافیکی است که موجب شده شهروندان، از این مکان ها فاصله بگیرند و عملا مکانی مثل بازار تبریز که همتایی در دنیا ندارد، مهجور واقع شود. همین امر به عنوان دلیل اصلی، و عواملی دیگر، موجب شده تا شهرداری تبریز در زمینه حل معضل این محدوده به صورت جدی وارد عمل شود و با هدف ساماندهی تردد خودروها و کاهش ترافیک، “پروژه بزرگ پیاده راه جمهوری” را طراحی و آماده کند.

وی ادامه می دهد: بر اساس طرح های اولیه، با احداث این پیاده راه، عبور و مرور خودروها و وسایل نقلیه باری و سواری از ابتدای خیابان دارایی تا ابتدای راسته کوچه، محدود خواهدشد و مسیر، تنها به رفت و آمد شهروندان پیاده و بدون خودرو مختص می شود. کاهش ترافیک نیز به دنبال خود، کاهش آلودگی های هوا، صوتی و بصری را موجب می گردد و در نتیجه، تبعات منفی این آلودگی ها مانند خوردگی بناها و ساختمانها و تخریب تدریجی این مکان های ارزشمند، به حداقل می رسد. همچنین،  در راستای تامین امکانات رفاهی و زیرساخت های مورد نیاز برای شهروندان کم توان و سالمندان و کودکان، در طول مسیر قطار برقی ایجاد می شود. همچنین فضاسازی مناسب با یک پیاده راه و ایجاد فضای سبزی در خور چنین منطقه ای، به همراه نصب المان های شهری و طرح های زیباسازی، در راستای هرچه کارآمدتر شدن این طرح برای شهروندان، در بدنه طرح لحاظ شده است.

شهردارتبریزبا تاکید بر رعایت حال کسبه بازار که در همجواری این طرح قرار دارند، تصریح دارد که برای جلوگیری از ایجاد اختلال در برنامه های کاری و حل موضوع باراندازی مغازه ها و واحدهای تجاری که در این قرار دارند و نیاز به عبور و مرور خودروهای باری در این منطقه، ساعات ویژه ای از روز برای تردد این خودروها اختصاص داده شده تا واحدهای تجاری بدون هیچ دغدغه ای به فعالیت خود ادامه دهند.

دکتر نجفی، اضافه می کند: طبق نظریه کارشناسان شهرداری و صاحب نظران حوزه ترافیک، این پروژه به خاطر اهمیت ویژه آن در ضلع جنوبی بازار، هرچه سریعتر و به صورت ضربتی باید وارد فاز اجرایی گردد تا علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در بدنه مرکزی تبریز، در آستانه سال ۲۰۱۸ که تبریز میزبان گردشگران کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت این کشورها خواهد بود، منطقه تاریخی فرهنگی مرکز شهر، تبدیل به محلی مناسب برای پذیرش گردشگران شود.

هفته گذشته، کلیات پروژه بزرگ احداث پیاده راه جمهوری، دراولین جلسه شورای ترافیک استان در سال جدید به ریاست استاندارآذربایجان شرقی، به تصویب رسید و امید است که در کمترین زمان ممکن و با طی دیگر مراحل اداری و کارشناسی، وارد مرحله اجرایی شود. اما نباید از این مسئله نیز غافل بود که چنین پروژه مهمی،  تنها محدود به حوزه شهرداری نیست؛ از این رو، از سایر حوزه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز مرتبط انتظار می‌رود، در خصوص اطلاع‌رسانی‌های لازم تلاش کنند.

با توجهی دقیق به تجربه های موفق شهرداری تبریز در زمینه احداث پیاده راه در محور تاریخی تربیت و خیابان سنگفرش در کوی ولیعصر، به نظر می رسد این بار نیز، شهرداری خواهدتوانست با اجرای این طرح، مسیری ایمن، زیبا و مدرن را در محدوده بازار تبریز ایجاد کند و در عین حال، زمینه حضور هرچه بیشتر شهروندان در بازار و رونق دوباره بازار تبریز را رقم زند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.