کد خبر : 1991
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 دی 1393 - 5:13

گسل زلزله تبریز دیر به‌دیر با ریشتر بالا تکان می‌خورد

گسل زلزله تبریز دیر به‌دیر با ریشتر بالا تکان می‌خورد

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: گسل شمالی شهر تبریز از خطرناک‌ترین گسل‌های کشور است که فعالیت آن معمولاً با ریشترهای بالایی همراه است.

 

ایرج شهین‌باهر اظهار داشت: در کشورهای توسعه‌یافته، ۳۰ درصد هزینه‌ها معطوف مطالعه است اما متاسفانه در کشور ما، اعتقاد راسخی به حوزه‌های مطالعاتی وجود دارد و همین امر باعث می‌شود، در بخش‌های اجرایی و کیفی با مشکلاتی مواجه باشیم.

 

وی افزود: امروزه، مسکن مهم‌ترین بخش زندگی شهروندان و حاصل سال‌ها پس‌انداز آن‌هاست و بهایی که از در قبال دوام و اطمینان سرپناه خود، به مهندس سازنده می‌پردازیم، بسیار کمتر از هزینه‌های جبران خسارت و مشکلات آتی ساختمان‌هاست.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان آذربایجان‌شرقی گفت: ممکن است مسکنی ۲۰ سال یا ۵۰ سال عمر مفید داشته باشد؛ این اختلاف ۳۰ ساله، در واقع همان بهایی است که در قبال خدمات مطالعاتی و فنی به مهندس سازنده پرداخت ‌کرده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که هزینه‌ اخذ شده از سوی مهندسان سازنده، از تعرفه مصوب کمتر است.

 

شهین‌باهر با بیان اینکه گسل شمالی شهر تبریز از خطرناک‌ترین گسل‌های کشور است که فعالیت آن معمولاً با ریشترهای بالایی همراه است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که زلزله‌ حادثه‌ای است که معمولاً دیر به دیر روی می‌دهد، این موضوع باعث می‌شود که اثرات مخرب و لزوم توجه به مباحث فنی و ایمنی، به سرعت از یاد برود؛ این درصورتی است که کیفی‌سازی بحث ساخت‌و‌ساز باید به عنوان یک فرهنگ دایمی و جدی در میان شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه بحث مسکن، به هیچ عنوان محدود به یک چهاردیواری نیست، متذکر شد: مسکنی که فاقد کاربری‌های مهمی از قبیل پارک و درمانگاه باشد، مطلوب نیست.

 

عضو شورای اسلامی شهر تبریز، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه ساختمان‌های بالای پنج طبقه باید دارای شناسنامه فنی، مشخصات مسکن و بیمه تضمین کیفیت باشند، گفت: با برخورداری از این شاخص‌ها، در صورت مواجه‌شدن ساختمان با خسارات احتمالی، مالکان ساختمانی، بدون نیاز به مراجعه به مهندسان سازنده، می‌توانند از طریق بیمه‌های مربوطه، خسارت وارده را جبران کنند.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.