کد خبر : 20008
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 دی 1397 - 6:59

شهرداری تبریز به دنبال ایده‌های برتر در حوزه مدیریت شهری

شهرداری تبریز به دنبال ایده‌های برتر در حوزه مدیریت شهری

شهرداری تبریز با برگزاری جشنواره ملی ایده‌های برتر و اختراعات مدیریت شهری، زمینه را برای شناسایی، معرفی و ایجاد زمینه های تحقق اختراعات نخبگان در این حوزه فراهم می کند.

شهرداری تبریز به دنبال ایده‌های برتر در حوزه مدیریت شهری

شهرداری تبریز با برگزاری جشنواره ملی ایده‌های برتر و اختراعات مدیریت شهری، زمینه را برای شناسایی، معرفی و ایجاد زمینه های تحقق اختراعات نخبگان در این حوزه فراهم می کند.

آی نیوز/ بهنام عبداللهی: همه می‌توانند حرف‌های قشنگی درمورد شهر بزنند. مثلا اینکه باید فلان جای شهر را به فلان شکل و شمایل انداخت یا اینکه باید فلان خدمات از پس‌فردا به طرز دیگری ارائه شود. حرف‌زدن درمورد مدیریت شهری همانقدر ساده است که عملی کردن آن‌ها، سخت.

جوانان زیادی درمورد شهرشان دغدغه دارند. جوانان تحصیل‌کرده‌ای که از دیدن مشکلات و بعضا رویه‌های غلط در مدیریت شهری غمگین می‌شوند؛ بیش‌تر از این غمگین می‌شوند که می‌دانند، می‌توانند اما کاری از دست‌شان برنمی‌آید.

هیچ‌کس منکر این نیست که مشکلات اخیر در سطح کشور، بر تمام شهرداری‌ها مخصوصا شهرداری‌های کلانشهرها تاثیر گذاشته است. اما هیچ‌کس منکر این هم نیست که جوانان می‌توانند پای کار بیایند و مشکلات را حل کنند.

«در مجموعه مدیریت شهری مطمئنیم با اتکا به توانمندی جوانان امروز که همچون جوانان اوایل انقلاب دل در گرو این انقلاب و سرزمین دارند، می‌توانیم از سد مشکلات عبور کنیم، چون یقین داریم از دل محدودیت‌ها انسان‌هایی بزرگ و اندیشه های عظیم متولد می‌شود.»مهندس ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز می‌گوید: «در مجموعه مدیریت شهری مطمئنیم با اتکا به توانمندی جوانان امروز که همچون جوانان اوایل انقلاب دل در گرو این انقلاب و سرزمین دارند، می‌توانیم از سد مشکلات عبور کنیم، چون یقین داریم از دل محدودیت‌ها انسان‌هایی بزرگ و اندیشه های عظیم متولد می‌شود.»

حالا برای پنجمین‌بار یک فضای جدی برای حضور جوان در مدیریت شهری باز شده است که مسئولان می‌گویند «این‌بار با سال‌های گذشته تفاوت دارد».

جشنواره‌ای که دغدغه‌های جوانان تحصیل‌کرده را جدی می‌گیرد

جشنواره ملی ایده‌های برتر و اختراعات مدیریت شهری، چهار سال تاکنون برگزار شده است. این همان جشنواره است که تلاش می‌کند دغدغه جوانان تحصیل‌کرده در حوزه مدیریت شهری را جدی بگیرد. این همان جشنواره است که صاحبان ایده‌های نو و اختراعات جدید در حوزه مدیریت شهری، می‌توانند با خیال راحت ایده‌ها و اختراعات خود را به این جشنواره بسپارند تا روزی (آینده نزدیک) شاهد اجرایی شدن طرح‌هایشان در سطح شهر باشند.

سعید حاجی‌زاده، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز در این خصوص می‌گوید: «شهرداری تبریز و بنیاد ملی نخبگان، پنجمین جشنواره ملی ایده‌های برتر و اختراعات مدیریت شهری را، با هدف رونق بخشیدن به فضای ابتکار، انگیزه بخشیدن به جوانان و شناسایی اختراع‌های برگزیده و تسهیل در مسیر آنها به منظور رسیدن به محصولی دانش‌بنیان و تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل دارایی‌های فکری به ثروت برگزار می‌کند.»

او در گفتگو با آی نیوز توضیح می‌دهد: «این جشنواره در قالب ۸ محور و در روزهای ۳ و ۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ در دو بخش اختراعات و ایده برگزار می‌شود. علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این جشنواره با مطالعه دقیق آیتم‌ها، نسبت به ثبت نام از طریق سامانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای شهرداری تبریز اقدام نمایند.»

به گفته حاجی‌زاده، محورهای این جشنواره عبارت‌اند از: «عمران شهری (ساختمان، زلزله و …)»، «معماری، زیباسازی و سیما منظر شهری»، «ایمنی، سلامت و محیط زیست شهری (HSE)»، «گردشگری، بافت تاریخی و میراث ماندگار»، «اقتصاد شهری و درآمدهای پایدار»، «فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی»، «مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری» و «فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه».

او می‌گوید تمام سازمان ها و نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مهندسان، متخصصان و کارشناسان و مختراعان، هنرمندان، اصحاب رسانه و NGOها می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز درباره شرایط شرکت در بخش ایده‌های این جشنواره می‌گوید: «اولین شرط شرکت در جشنواره، ثبت‌نام در سامانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای شهرداری تبریز و دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌باشد.

به گفته او پس از ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور و ثبت ایده در قسمت ثبت پیشنهادهای من، اگر توضیحات ایده شما به‌صورت فیلم باشد یک نسخه از آن بصورت CD یا DVD را به آدرس دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها (واقع در تبریز، خیابان آزادی، مابین میدان ابوریحان و حکیم نظامی، نبش لاله زار جنوبی، ساختمان مرکزی طبقه چهارم) ارسال نمایید.

حاجی‌زاده اضافه می‌کند: «برای ثبت اختراعات نیز می توانید به لینک ثبت نام بنیاد ملی نخبگان به آدرسsabtenam.bmn.ir  مراجعه کنید.»

مهلت ثبت‌نام و ارسال ایده‌ها تا تا ۱۵دی‌ماه سال جاری و مهلت ثبت‌نام و ارسال اختراعات تا ۲۰دی امسال می‌باشد. همچنین ۲۰دی، نتایج اولیه اعلام و جشنواره ۳بهمن افتاح می‌شود که ۴بهمن نیز با معرفی ایده‌ها و اخترعات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

ایده‌ها و اختراعات عملی می‌شوند؟

هدف، صرفا جایزه‌دادن و تقدیر از طرح برتر نیست؛ هدف این جشنواره پشتیبانی و توانمندسازی صاحبان ایده و اختراع است.اما یکی از دغدغه‌های مهمی که در چهار دوره قبلی این جشنواره مطرح بوده، کاربردی شدن ایده‌ها و اختراعات برتر است. یعنی اینکه صاحبان ایده و اختراع، دوست دارند علاوه بر برنده شدن و دریافت جایزه در مراسم اختتامیه، طرح خودشان را ببینند که در شهر به کار گرفته شده است.

مهرداد امامی، رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی که دو سال است این جشنواره با همکاری بنیاد برگزار می‌شود، می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین اهداف این جشنواره شناسایی صاحبان ایده‌ها و اختراعات برتر در حوزه مدیریت شهری است.»

او در گفتگو با آی نیوز تاکید می‌کند که هدف، صرفا جایزه‌دادن و تقدیر از طرح برتر نیست:‌ «هدف این جشنواره پشتیبانی و توانمندسازی صاحبان ایده و اختراع است.»

امامی می‌گوید:‌ «برای مثال ایده‌های برتر را به مراکز راهبردی مربوطه شهرداری تبریز که در آن مدیران و مسئولان آن حوزه نیز حضور دارند می‌سپاریم تا قدم به قدم پیش رفته، تبدیل به شرکت رسمی شده و با شهرداری تبریز قرارداد ببندند.

او اعلام می‌کند: «همه می‌دانیم که باید بوروکراسی اداری نسبتا سخت و زمان‌بری طی شود تا یک ایده یا اختراع در سازمان یا بخش مربوطه شهرداری تبریز ارزیابی و عملی شود اما این جشنواره کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.»

رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی همچنین تاکید می‌کند: «کمیته‌هایی در حوزه تشکیل می‌شوند که در آن کمیته هم مسئول مربوطه از شهرداری تبریز حضور دارد و هم متخصصی از دانشگاه‌ها تا طرح‌های برتر انتخاب شوند.»

او می‌گوید آن‌دسته از ایده‌ها و اختراعات که سطح‌شان بالاست، فورا شروع به کار می‌کنند اما سایر برنده‌ها با طی‌کردن یک فرایند ۶تا ۹ماهه به مرحله ثبت شرکت و عقد قرارداد با شهرداری تبریز می‌رسند.

امامی با تاکید بر اینکه شفافیت و اقدامات سیستماتیک در هر دستگاهی می‌تواند مفید باشد، می‌افزاید: «این جشنواره سراسر برای شهرداری تبریز سود دارد چراکه می‌تواند در کمترین زمان ممکن به ایده‌ها و اختراعات برتر در حوزه مدیریت شهری دست یابد و بانک اطلاعاتی عظیمی به وجود بیاورد.»

 اکنون همه‌چیز برای صاحب‌نظران، صاحبان ایده، اختراع و متخصصان فراهم است تا خودشان را به چالش بکشند. برخلاف هر جشنواره، شیرین‌ترین قسمت آن، روز اختتامیه و رفتن به روی صحنه نیست، بلکه شیرین‌ترین قسمت این جشنواره، قدم زدن در خیابان‌های شهر و دیدن ایده‌هایی است که عملی شده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.