کد خبر : 2318
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1393 - 7:50

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تبریز: ارتباط تبریز با شهرهای پیشرفته بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تبریز: ارتباط تبریز با شهرهای پیشرفته بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است

 عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ارتباط قوی تبریز با شهرهای توسعه یافته که به نوعی قطب های تجاری دنیا نیز به شمار می روند، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می دهد

 

 دکتر رسول درسخوان در کنفرانس مطبوعاتی و در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مسئولیت تغییر کاربری‌ها به عهده استانداری است، گفت: متاسفانه ما در کشور و شهر تبریز برنامه‌ریزی فرهنگی نداریم و در شورا هم این برنامه‌ریزی وجود ندارد.
وی گفت: اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذار جذب کنیم، باید قوی‌ترین نیروهای فنی و مهندسی را در شهرداری برای بررسی این موضوعات داشته باشیم و ما نیازمند طرح جامع سرمایه‌گذاری در شهر تبریز هستیم و از این لحاظ می‌گویم اکیپ فنی شهرداری قدرتمند نبوده و این مسئله تنها مرتبط به شهرداری فعلی نیست.
درسخوان با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری باید از لحاظ فنی درست باشد، گفت: اگر ما تاکنون سرمایه‌گذاری‌ها را نقد کرده‌ایم هم از بعد فنی بوده است و با مسئله جذب سرمایه‌گذار موافق هستیم.
امکان ایجاد اتوبان شمال به جنوب بدون مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری وجود دارد
درسخوان در پاسخ به پرسشی در مورد امکان ایجاد اتوبان شمال به جنوب در تبریز توسط شهرداری با وجود عدم وجود چنین اتوبانی در “طرح تفضیلی” گفت: طرح تفضیلی هم مثل هر طرح دیگری می‌تواند اشکال داشته باشد و به نظرم اصلاح اصولی ما در این مورد باید در طرح جامع جدید صورت گیرد.
وی افزود: شهرداری برای ایجاد اتوبان شمال جنوب در تبریز برنامه‌ریزی‌هایی کرده است و منتظر نمانده است و به نظر من به واسطه روش‌هایی می‌توان مجوز ایجاد این اتوبان را از خود استان گرفت و لازم نیست که به دلیل مغایرتش با “طرح تفصیلی” به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور فرستاده شود.
درسخوان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تغییر‌ کاربری اخیر صنعتی به تجاری کارخانه بنیان دیزل در شهر تبریز با تاکید بر اینکه مجوز تغییر‌ کاربری در کشور به عهده شورای شهر و شهرداری نیست، گفت: مجوز این تغییر کاربری‌ها به عهده شورای عالی شهرسازی و معماری با ریاست وزیر راه و شهرسازی است و نماینده این شورا در شهرستان‌ها نماینده وزیر کشور یا همان استاندار است.
درسخوان با اشاره به اینکه مغایرت‌های کاربری‌های موجود تنها به نفوذ سیاسی و اجتماعی بر نمی‌گردد، گفت: یک بخش از مغایرت کاربری‌های موجود به فقرا و حاشیه نشینانی بر می‌گردد که در قسمت‌هایی از شهر بدون مجوز ساخت و ساز ایجاد کرده‌اند.
وی تاکید کرد: وضعیت تغییر کاربری‌ها به گونه‌ای است که حتی اطلاعاتی در این مورد به دانشجویان من داده نمی‌شود با اینکه ما هم پیگیر این مسئله بوده‌ایم.
درسخوان افزود: به نظر من سلطه سیاسیون و اقتصادیون بر شهرسازی ایران باید تمام شود و این کار به عهده متخصصان گذاشته شود البته همیشه نفوذ سیاسیون و اقتصادیون وجود خواهد داشت اما هر چقدر کم شود، مسلما بهتر خواهد بود.
در‌سخوان در مورد تغییر کاربری “بنیان دیزل” گفت: این مسئله مستقیم به شورا نیامده و ما از آن خبردار نشده‌ایم و مستقیما به ماده ۵ رفته است؛ اما اینکه بگوییم نباید در منطقه صنعتی، کاربری دیگری باشد درست نیست و من در این مورد منتظر نظر ۱۰۰ متخصص طرح جامع هستم.
درسخوان با اشاره به اینکه لایحه بودجه امسال خیلی واقع‌گرایانه بود و افزایشی نداشت و البته این عدم افزایش از روی کم کاری و تنبلی هم نبوده است، گفت: این مسئله از مثبت‌ترین جنبه‌های بودجه امسال شهرداری بوده است که ما هم از شهرداری برای این مسئله متشکریم و خوشبختانه شورای شهر هم به شکل تبلیغی و احساسی، دست به افزایش بودجه نزد.
وی با اشاره به اینکه شورا در بحث مسیر گشایی به تغییر در جهت‌گیری بودجه شهرداری پرداخت، گفت: ما در شورای شهر احساس کردیم که در بودجه شهرداری بحث مسیر گشایی‌ها خیلی مورد توجه قرار نگرفته و از این جهت تغییراتی در سیاست گذاری بودجه شهرداری حاصل شد.
دبیر شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه امروزه مفهوم دولت _ ملت تغییر کرده و دیگر دولت همه کاره نیست و سازمان‌های مردم نهاد، شورای شهر و … هم در کنار دولت فعالیت می‌کنند، گفت: نقش شورا و شهرداری در سیاست خارجی که از آن به عنوان «دیپلماسی شهری» یاد می‌شود خیلی مهم است و بحث خواهر‌خواندگی هم یکی از این مسایل است
وی با تاکید بر اینکه یک سری پیوند‌ها از قدیم بین شهرهایی مثل تبریز، باکو و استانبول بوده است گفت: من افزایش ارتباط و پیوند‌ها را بین این شهرها خیلی خوب می‌دانم و فکر می‌کنم به نفع شهر ماست که این ارتباطات که در دوره‌های قبلی تضعیف شده بود بیشتر شود. برای مثال همین بیمارانی که از باکو به تبریز می‌آیند به لحاظ اقتصادی برای شهر و شهروندان منفعت داشته است.
وی در مورد وضعیت شام غازان گفت: احیای شام غازان از پیشنهادات ما به شهرداری برای قرار گرفتن در بودجه ۹۴ بود که متاسفانه در بودجه شهرداری نیامد اما قرار شد مطالعاتش در بودجه مطالعاتی امسال انجام شود تا ان‌‌شا‌الله از سال ۹۴ به بعد بتوانیم بودجه عملیاتی اش را هم اجرایی کنیم.
درسخوان همچنین در مورد ضعف شورا در انجام وظایف نظارتی‌اش گفت: متاسفانه در مکانیزم‌های شورای شهر بحث «نظارت» خیلی قوی پیش‌بینی نشده است. برای مثال بودجه کار نظارتی برای شورا خیلی کم است چرا که ما برای انجام وظیفه نظارتی نیاز به نظر کارشناسان و متخصصان داریم اما همین کارشناسانی که در دو سال گذشته به کمیسیون‌ها آمده‌اند هیچ هزینه‌ای نگرفته‌اند و الان هم تنها شکل نظارت ما ‌نظارت فردی است. برای مثال همکارمان خودش به دنبال کارهای نظارتی می‌رود و اصلا کل پروسه نظارتی ما فردی است و مکانیزم و ساختار اصولی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه مشکل مختص شورای شهر تبریز در بحث نظارت ایجاد کمیسیون تحقیق و نظارت است، گفت: من اعتراف می‌کنم ایجاد کمیسیون نظارت که در شورای سوم آغاز شده کار اشتباهی است و اینکه تنها چند نفر اعضای شورا برای انجام نظارت تعیین شوند، درست نیست بلکه نظارت هر مسئله باید در کمیسیون تخصصی خودش انجام بگیرد و من به گناه شورای سوم در مورد ایجاد این کمیسیون اعتراف می‌کنم.
درسخوان در پاسخ به سئوالی در مورد ادعای خانه اصناف در زمینه عدم رای زنی شهرداری با خانه اصناف در زمینه افزایش‌های سرانه تجاری گفت: در گذشته سرانه‌های تجاری فیکس بوده است و در نقشه‌های کاربری هم با رنگ قرمز دیده می‌شده است اما امروزه به واسطه کاربری‌های منطقه‌بندی انعطاف‌هایی بوجود امده است.
وی تاکید کرد: اشتباه و خطا در مورد افزایش سرانه تجاری به مسئله‌ای در سطح کشور بر می‌گردد و وزارت راه و شهرسازی در سطح کشور و ماده ۵ در سطح استان، باید جلوی این مسایل را بگیرد.
درسخوان در پاسخ به پرسشی در مورد عدم وجود معماری اسلامی در طراحی‌های کنونی شهری گفت: در مورد معماری اسلامی باید ببینیم دقیقا منظور ما از معماری اسلامی چیست. آیا منظور تنها طاق عباسی است یا مواردی که اساتیدی چون پیرنیا در مورد معماری اسلامی بر آنها تاکید می کنند و البته این موارد خیلی هم کالبدی نیستند.
وی با اشاره به اینکه امروزه معماری مدرن در تمام دنیا همه گیر است و در تمام کشورها سبک بین‌الملل وجود دارد، گفت: در زندگی ما هم این مسئله وجود دارد و باید در بحث معماری اسلامی نیز باید به الزامات روز توجه کرد.
 این عضو شورای شهر تبریز بسته بودن فضای فرهنگی تبریز را عامل عقب ماندگی این شهر نسبت به شهرهای بزرگ منطقه دانست و گفت: توسعه تبریز وابسته به فضای فرهنگی حاکم بر آن است و باید تغییری در این فضا ایجاد شود، فرهنگ از اقتصاد و سیاست جدا نیست، بلکه هر سه به همدیگر وابسته هستند.
وی در خصوص برنامه های فرهنگی شورای شهر، اظهار کرد: در سطح کشور برنامه منسجم فرهنگی وجود ندارد و به تبع برای تبریز نیز برنامه فرهنگی خوب وجود ندارد، اعتراف می کنم برای زنده نگه داشتن فرهنگ آذربایجان، در شورا هیچ کاری نکرده ایم و باید اعضای شورای سوم و چهارم بازخواست شوند!.
درسخوان عنوان کرد: امروزه موسیقی “راک” غربی جانشین موسیقی غنی آذربایجان شده است و از موسیقی عاشیقی تنها در حد برگزاری مسابقه، حمایت می کنیم.
وی بر ضرورت زنده نگه داشتن زبان ترکی آذربایجانی تأکید کرد و گفت: باید با همت شورای شهر کلاس های آموزش زبان ترکی برگزار کنیم و همچنین دولت تدبیر و امید قول تأسیس فرهنگستان زبان ترکی آذربایجانی را داده است که منتظریم به این وعده عمل شود.
درسخوان، نبود احزاب را اصلی ترین مشکل شورای شهرها دانست و گفت: اگر احزاب با برنامه ریزی دقیق نفرات خود را برای حضور در شورای شهر معرفی کنند، تصمیمات اعضای شورا نیز بر اساس برنامه ی احزاب خواهد بود و در این صورت احزاب در قبال کم کاری اعضای خود پاسخگو خواهند بود، ولی هم اکنون اعضا با تکیه بر حزب های ساختگی به شورای شهر ورود کرده و بر اساس سلیقه شخصی اظهار نظر می کنند.
وی خاطرنشان کرد: زیاد بودن تعداد اعضای شورای شهر به نفع شهر است؛ چرا که مردم ارتباط بیشتری با این پارلمان محلی برقرار می کنند.
درسخوان با بیان اینکه دموکراسی حاکم بر کشور با قدرت شوراها ارتباط مستقیم دارد، در خصوص نحوه مدیریت جلسات شورای شهر تبریز گفت: معتقدم باید اجازه داده شود تا تمامی اعضا در جلسات سخنرانی کنند؛ چرا که اعضای شورا نمایندگان مردم هستند، ولی در سوی دیگر تعداد جلسات افزایش یابد که متأسفانه به دلیل چند شغله بودن، اعضا برای شرکت در جلسات شورا وقت ندارند که به ناچار جلسات دیر وقت برگزار می شود و من با تصمیم گیری های نیمه شب مخالف هستم!.
وی در خصوص عملکرد شورای شهر در خصوص اجرای وظایف نظارتی، اظهار کرد: نظارت دقیق تنها با استفاده از مهندسان متخصص انجام می شود که این کار هزینه بر است و با این بودجه شورای شهرنظارت قوی غیر ممکن است.
درسخوان تأکید کرد: مخالف وجود کمیسیون تحقیق و نظارت هستم، بهتر است هریک از کمیسیون ها به حوزه خود نظارت کنند.
 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.