کد خبر : 2329
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اسفند 1393 - 8:24

معاون امور شهرداری ها آخرین وضعیت تدوین سند آسیب شناسی کلانشهرها را تشریح کرد

معاون امور شهرداری ها آخرین وضعیت تدوین سند آسیب شناسی کلانشهرها را تشریح کرد

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور درخصوص آخرین وضعیت تدوین سند آسیب شناسی کلانشهرها با اشاره به ارائه این سند در شش محور اساسی گفت: حدود سه هفته پیش مصوباتی درخصوص موضوع آتش نشانی به تایید دولت رسید و هیئت دولت نیز آن را ابلاغ کرد.

به گزارش آی نیوز به نقل از سازمان دهیاری ها و شهرداری ها، علی نوذرپور در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مصوبات مربوط به آتش نشانی‌ها تکالیفی برای وزارت کشور، سازمانهای آتش نشانی، شهرداریها و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور مقرر کرده است، به عنوان مثال اگر آتش نشانی‌ها در هنگام بازدید به موضوعی برخورد کنند که امکان به مخاطره افتادن جان شهروندان به همراه داشته باشد و گزارش آن را تنظیم کنند، سازمانهای اجرایی باید برابر این گزارش عمل کنند و آن را ملاک قرار دهند.
وی افزود: این یکی از مصوبات سند آسیب شناسی کلان شهرها است که در حوزه آتش نشانی به تصویب هیئت وزیران رسیده است. تاکنون این طور نبوده که اگر سازمان آتش نشانی گزارشی ارائه می‌کرده دستگاه‌های اجرایی خود را مکلف بدانند به آن اعتنا کنند .
وی تدوین سند آسیب شناسی کلانشهرها را از جمله ماموریت‌های کمیسیون جدید خاص کلان شهرها که به عنوان کمیسیون هشتم دولت تشکیل شده عنوان کرد و افزود: این کمیسیون در دولت تدبیر و امید تشکیل شد و یکی از وظایفی که برای خود در نظر گرفته تدوین سند آسیب شناسی کلان شهرها و ارائه راه حل‌ها و ایجاد هماهنگی بین شهرداری ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی است .
وی ادامه داد: برای این سند شش محور اساسی تعریف شده است که به تدریج سند این محورها توسط وزارت کشور تهیه و به کمیسیون ارائه می‌شود .
نوذرپور خدمات شهری را اولین محور این سند معرفی کرد و افزود: این محور خود در چهار بخش فضای سبز، آتش نشانی، پسماند و میادین میوه و تره بار تدوین می شود.
وی در ادامه گفت : برابر این سند وزارت کشور مکلف شده است لایحه قانون مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا را ظرف مدت چهار ماه تهیه و برای تایید دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی ارائه بدهد .
نوذرپور درخصوص بخش فضای سبز نیز گفت: این بخش ضمن اینکه در کمیسیون اصلی تصویب شده در کمیته تخصصی و فرعی نیز تصویب شده است و برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال شده است؛ پسماند نیز در همین مرحله است و بخش میوه و تره بار نیز در کمیسیون تخصصی تصویب شده و منتظر گذراندن مراحل دیگر است .
وی ادامه داد: محور دوم از محورهای شش گانه این سند موضوع حمل و نقل و ترافیک است که در بخش‌های مختلفی مانند تصادفات و ایمنی، حمل و نقل و آلودگی هوا، تقاضای سفر و مدیریت یکپارچه حمل و نقل در سطح کلان و محلی است. این بخش ها نیز در کمیته تخصصی تصویب شده و درحال بررسی در کمیسیونهای فرعی هستند .
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور مسائل فرهنگی اجتماعی کلان شهرها را سومین محور سند آسیب شناسی کلان شهرها معرفی کرد و افزود: این سند وزارت کشور تهیه کرده و به دولت ارسال کرده اما هنوز وارد بررسی کارشناسی در دولت نشده است .
وی دو محور دیگر از جمله منابع درآمدی و بودجه‌ای کلانشهرها و ساختاری و مدیریتی را از محورهای بررسی نشده سند خواند و افزود: کمسیون تخصصی هنوز وارد بررسی این محورها نشده است .
نوذرپور شهرسازی را آخرین محور سند آسیب شناسی کلانشهرها معرفی کرد و ادامه داد: مسئول تهیه محور شهرسازی وزارت راه و شهرسازی است که باید آن را به کمیسیون تخصصی ارائه دهد. در حقیقت مأموریت تهیه این سند در پنج محور نخست به وزارت کشور سپرده شده بود که آماده شده و ماموریت محور ششم یعنی آسیب شناسی شهرسازی به وزارت راه و شهرسازی محول شده بود که تاکنون محقق نشده است .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.