کد خبر : 23693
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 بهمن 1398 - 6:22

کاهش ۴۳ درصدی بارندگی‌ها در آذربایجان شرقی

کاهش ۴۳ درصدی بارندگی‌ها در آذربایجان شرقی

مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی با بیان این‌که میزان بارش استان در سال آبی جاری حدود ۸۵.۶ میلی‌متر بوده است، گفت: میزان بارش استان در سال آبی گذشته ۱۵۲.۱ میلی‌متر و در سال آبی بلند مدت ۱۰۶.۶ میلی‌متر گزارش شده که این آمار کاهش ۴۳ درصدی مجموع بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش آی نیوز ،علی دولتی مهر در نشست خبری با اشاره به نقش و جایگاه هواشناسی در زندگی انسان، افزود: سازمان هواشناسی بیش از ۷۰ سال پیش فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و در ۱۳۲۷ با تاسیس فرودگاه تبریز، هواشناسی استان نیز با عنوان ایستگاه هواشناسی فرودگاهی تبریز راه اندازی شد.

وی با بیان این‌که حدود ۱۲۰ ایستگاه، عملیات پایش را در استان انجام می‌دهند، گفت: اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی مسئولیت انواع پایش، اقلیم شناسی و شناسایی پدیده‌های جوی را برعهده دارد، پایش پردازش و اطلاع رسانی جزو اصلی‌ترین وظایف سازمان هواشناسی است.

مدیر کل هواشناسی استان با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این اداره کل در استان، تشریح کرد: گسترش شبکه ایستگاه‌ها، انجام زیر ساخت لینک دوم سامانه RVR فرودگاه شهید مدنی تبریز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، گیرنده تصاویر ماهواره‌ای، ایستگاه پایش آلودگی هوا و گرد و غبار، ارتقاء پیش‌بینی تخصصی از لحاظ بازه زمانی و غیره از جمله اقدامات این اداره کل است.

وی یادآور شد: با راه اندازی لینک دوم سامانه RVRفرودگاه شهید مدنی تبریز، درجه بندی فرودگاه از CATI به CATII ارتقا یافته است.

وی از ارتقا، بروزرسانی و خودکارسازی ایستگاه جهاد کشاورزی خسرو شهر با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: هدف از اجرای این پروژه، کسب آمار لحظه‌ای و ۲۴ ساعته از ایستگاه و تکمیل شدن پارامترهای مورد نیاز جهت استفاده در تحقیقات علمی است.

دولتی مهر افزود: همچنین انتقال ایستگاه سهند از دانشگاه سهند به محوطه سایت رادار و نصب ایستگاه خودکار رادار و اتصال آن به شبکه سازمان با هدف حفظ و ارتقای ایستگاه هواشناسی سهند انجام شده است.

وی بیان کرد: دو تفاهم نامه نیز با دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در زمینه‌ی افزایش فعالیت‌های پژوهشی و علمی منعقد کرده ایم.

وی با اشاره به طرح‌های در دست اقدام اداره کل هواشناسی استان، گفت: ایجاد ایستگاه خودکار اقلیم شناسی در شهرستان هوراند و آذرشهر، ارتقا ایستگاه هواشناسی سنتی میانه به ایستگاه خودکار، راه اندازی مجدد ایستگاه جاده‌ای پیام و سنجش آلودگی نحوه ادامه پایش آن‌ها، توسعه و تکمیل تجهیزات شبکه ایستگاه‌های هواشناسی، پیگیری بروزرسانی و دوال پلاریزاسیون کردن رادار هواشناسی سهند از جمله طرح‌های در دست اقدام است.

مدیر کل هواشناسی استان با اشاره به راه اندازی ایستگاه هواشناسی هوراند و آذرشهر در سال جاری، گفت: پیشرفت عملیات اجرایی ایستگاه هواشناسی هوراند و آذرشهر بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد بوده و مقرر بود این دو پروژه در ایام دهه فجر افتتاح شود ولی به دلیل وضعیت جوی نامناسب هوا افتتاح نشد، تلاش می‌کنیم عملیات این دو پروژه را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به تغییر اقلیم در جهان، اظهار کرد: برخی تغییرات در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند گریبان گیر کشور و استان ما نیز شود، دانشمندان تغییر اقلیم را به عنوان غده‌ی سرطانی کره زمین می‌دانند، تلاش می‌کنیم در این راستا، وحدتی بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که بیش‌ترین بارش سال آبی جاری در چاراویماق با ۱۱۹.۳ میلی‌متر و کم‌ترین بارش در جلفا با ۶۰.۱ میلی‌متر گزارش شده است، گفت: میزان بارش در تبریز ۶۹.۴ میلی‌متر ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان این‌که هر چه پایش مناطق مختلف استان افزایش یابد، قطعا کمک زیادی به کشاورزان خواهد شد، گفت: توصیه‌های هواشناسی توسط جهادکشاورزی در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گیرد و این توصیه‌ها نزدیک ۱۶ میلیون دلار ارزش افزوده، بهینه‌سازی و افزایش راندمان محصولات تولیدی را در پی داشته است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.