کد خبر : 24017
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1399 - 7:07

بازگشایی گمرک خداآفرین برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ ضروری است

بازگشایی گمرک خداآفرین برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ ضروری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بازگشایی گمرک خداآفرین برای تسهیل عبور و مرور به جمهوری آذربایجان به منظور مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده این جمهوری لازم است.

 

علی جهانگیری در نشست کمیته اقتصادی، مراودات و همکاری با جمهوری آذربایجان، افزود: بدون تردید بازگشایی این گمرک به دلیل نزدیکی تبریز به خاک جمهوری آذربایجان نقش بسیار مهم و تعیین کننده در نقل و انتقال امکانات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز شرکت‌های ایرانی برای بازسازی قره باغ خواهد داشت که لازم است در این رابطه سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی مکاتبات لازم را با وزارتخاته و سایر نهادها و ارگان‌های تصمیم گیر انجام دهد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که راه اندازی گمرک‌ها باید مصوبه هیأت دولت را همراه داشته باشد، اظهار داشت: بر همین اساس نامه درخواست آذربایجان شرقی با امضای استاندار و نیز درخواست از مقامات جمهوری آذربایجان جهت ایجاد امکانات لازم در آن سوی گمرک نیز در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است.

جهانگیری ادامه داد: در این زمینه بازسازی پل خداآفرین از جمله موضوعات بسیار اساسی و محوری که باید توسط دولت‌های آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار بگیرد تا روند عبور و مرور از طریق آذربایجان شرقی به مناطق آزاد شده قره باغ تسهیل شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که گمرک خداآفرین به زودی بازگشایی شود حتی کشورهای منطقه از جمله تریکه نیز می‌تواند از این مزیت ترانزیتی ایران برای ارسال کالاها و خدمات خود از این گمرک بهره برداری کند که برای منافع تهران، باکو و آنکارا مفید خواهد بود.

جهانگیری حضور ایران در جمهوری آذربایجان به منظور بازسازی مناطق آزاد شده را فرصتی مغتنم و ویژه برای شرکت‌های ایرانی و بخش خصوصی دانست و یادآور شد: بخش خصوصی و دولت باید از این فرصت حاصل شده استفاده کرده و برای فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی در این مناطق وارد عمل شوند چون غفلت از این فرصت می‌تواند منجر به از دست رفتن امکانات اقتصادی و تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های آینده شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی موظف به همکاری با بخش خصوصی و در رأس آنها اتاق بازرگانی تبریز و ادارات عضو در کمیته اقتصادی جمهوری آذربایجان هستند، گفت: در این زمینه نیز نامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان فرستاده می‌شود تا علاوه بر اتاق بازرگانی، با سازمان‌هایی نظیر امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و صمت تعامل و همکاری‌های لازم و کافی به عمل آورند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.