کد خبر : 2404
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1393 - 8:18

استاندار آذربایجان شرقی: برای احیای دریاچه ارومیه به تخصص‌های جدید نیاز داریم

استاندار آذربایجان شرقی: برای احیای دریاچه ارومیه به تخصص‌های جدید نیاز داریم

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به پیچیدگی بحران دریاچه ارومیه، برای احیای آن نیاز به تخصص‌ها و تجربیات جدید داریم و از کمک همه دانشمندان و صاحب‌نظران در این زمینه استقبال می‌کنیم.

 

دکتر اسماعیل جبارزاده در دیدار با مدیر اجرایی موسسه مطالعات پیشرفته توسعه پایدار و وزیر سابق محیط زیست آلمان، با بیان این که متاسفانه در گذشته نسبت به مساله محیط زیست بی‌توجهی شده است، افزود: کارهایی که امروز با هزینه زیاد در این زمینه انجام می‌دهیم شاید در گذشته با هزینه اندکی قابل انجام بود.
وی با اشاره به مشکل خشک شدن دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: اگر دولت تدبیر و امید و شخص دکتر روحانی نسبت به بحران این دریاچه توجه ویژه‌ای نمی‌کرد انتظار یک فاجعه زیست‌محیطی را داشتیم که ۱۴ میلیون نفر در معرض خطرات ناشی از آن بودند.
جبارزاده گفت: ۶۰۰ کارشناس داخلی و ۵۰ کارشناس خارجی، مطالعات احیای دریاچه ارومیه را انجام داده‌اند و سه دانشگاه شریف، تبریز و ارومیه هم مستقیما این موضوع را پیگیری می‌کنند.
وی افزود: هرچه جلوتر می‌رویم پیچیدگی قضیه بیشتر روشن می‌شود و احساس می‌کنیم که به تخصص‌های جدیدی نیازمندیم، بنابراین همواره از کمک همه دانشمندان از همه جای دنیا استقبال می‌کنیم.
جبارزاده تصریح کرد: با وجود تنگناهای مالی دولت، هیچ محدودیت مالی برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد نشده و تنها به ایده‌های جدید در این زمینه نیاز داریم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که تبعات بحران دریاچه ارومیه محدود به ایران نخواهد بود و ما تلاش کرده‌ایم این موضوع را یک بحران بین‌المللی معرفی کنیم، افزود: تاکنون ده‌ها گروه خارجی برای بازدید از دریاچه ارومیه به استان آمده‌اند که از همه آنها خواسته‌ایم بحران این دریاچه را برای گروه‌های طرفدار محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند.
مدیر اجرایی موسسه مطالعات پیشرفته توسعه پایدار هم در این دیدار مشکل خشک شدن دریاچه‌ها را یک مساله بین‌المللی دانست و گفت: آن‌چه مهم است نحوه مواجهه با این بحران‌هاست و این که هر چه زمان می‌گذرد موضوع حادتر می‌شود.
پروفسور کلاوس تاپفر، استفاده از تجربیات بین‌المللی را برای احیای دریاچه ارومیه مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه خشک شدن دریاچه ارومیه هنوز به عنوان یک مشکل بین‌المللی شناخته نشده است که در صورت اطلاع‌رسانی مناسب می‌توان از کمک‌های بین‌المللی در این خصوص استفاده کرد.
وی تاکید کرد: حرکت‌های علمی برای احیای دریاچه ارومیه شناخته شده است، اما مهم‌ترین موضوعی که مطرح است عواقب اجتماعی و اقتصادی این حرکت‌ها و تاثیرات آن بر مردم منطقه است که همزمان باید مورد توجه باشد.
تاپفر با تاکید بر جلب حمایت گروه‌های حامی محیط زیست، گفت: ابعاد بحران دریاچه ارومیه باید در سطح بین‌المللی انعکاس یافته و یک اجماع بین‌المللی در این خصوص صورت گیرد.
وی با بیان این که کارهایی مثل احیای دریاچه ارومیه می‌تواند نشانه صلح باشد و انسان‌ها را حول یک محور جمع کند، افزود: این موضوع می‌تواند در ارتباطات بین‌الملی و حرکت‌های صلح‌آمیز ایران نیز موثر باشد.
کلاوس تاپفر که پیش از این مسوولیت‌هایی همچون وزارت محیط زیست آلمان و مدیریت اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد را بر عهده داشته و اکنون مدیر اجرایی موسسه مطالعات پیشرفته توسعه پایدار مستقر در برلین است، برای بازدید از دریاچه ارومیه و بررسی ابعاد این بحران زیست‌محیطی به تبریز سفر کرده است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.