کد خبر : 24249
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 14:09

شرحی از زندگی دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران

شرحی از زندگی دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران

دکتر حمید نطقی در ۱۱ شهریور ۱۲۹۹هجری شمسی در تبریز متولد شد. او در کنار دکتر جواد هئیت یکی از دو ستون اصلی بنیانگذار مجله وزین وارلیق بود.

به گزارش آی نیوز ، در دبستان« اتحاد نوبری » این شهر تحصیلات خود را ادامه داد.سپس با خانواده خویش به شهر آستارا مهاجرت نمود و در مدرسه ی حکیم نظامی این شهر به ادامه تحصیلات پرداخت.

دکتر نطقی سپس به تهران آمد و در دانشکده حقوق دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد و در سال ۱۳۲۱با درجه لیسانس فارغ التحصیل و بلافاصله ادامه تحصیل در رشته حقوق قضایی تا مقطع دکترا در دانشگاه استانبول را آغاز کرد.

وی به سبب علاقه مندی به ادبیات و شعر در این دانشگاه با نشریه های ادبی شروع به همکاری نمود و در سال ۱۳۲۷به ایران بازگشت و ابتدا به کنسرسیوم نفت و سپس به شرکت نفت ایران و انگلیس پیوست و به عنوان مشاور هیات مدیره کنسرسیوم و در شاخه ی ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انتشارات شرکت نفت مشغول به کار شد.

وی در سال ۱۳۳۰ به مدیریت روابط عمومی شرکت نفت منصوب شد و از آن زمان به بعد فعالیت های جدی خود را در زمینه ی روابط عمومی آغاز کرد.

پس از تاسیس موسسه عالی روزنامه نگاری و روابط عمومی در سال ۱۳۴۶ از دکتر نطقی جهت مدیریت گروه روابط عمومی و تدریس دروس تخصصی این رشته دعوت به عمل آمد، در نتیجه وی از شرکت ملی نفت ایران منفک وکار خود را به طور تمام وقت در این موسسه آغاز کرد.دکتر نطقی تا سال ۱۳۵۷ مصادف با انقلاب اسلامی خود به عنوان رئیس گروه آموزشی روابط عمومی همچنان باقی ماند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به حذف رشته ی روابط عمومی از نظام اموزشی کشور همچنان به فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای خود با مدیران واحدهای روابط عمومی و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (نام جدید همان دانشگاه علوم ارتباطات) ادامه داد.

در پی تلاش های او و آقای دکتر کاظم معتمد نژاد و همکاری و هماهنگی مسئولان آموزش عالی کشور رشته ی علوم ارتباطات اجتماعی در سال ۱۳۶۸ مجددا در داخل دانشکده علامه طباطبایی احیا شد.

دکتر نطقی اولین فعا لیت خود را در زمینه روابط عمومی با ورود به شرکت ملی نفت ایران آغاز کرد و روابط عمومی نوین را در همین شرکت پایه گذاری کرد. هم زمان با راه اندازی موسسه عالی مطبوعات در روابط عمومی و سپس دانشکده ی علوم ارتباطات اجتماعی، به عنوان مدرس، تجربیاتش را به دانشجویان منتقل کرد و با شروع انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها به تشکیل دوره های آموزش کوتاه مدت در زمینه روابط عمومی پرداخت.

دکتر نطقی به سبب تدوین و تالیف مقالات نخستین این رشته، تعریف و تبیین تعاریف و مفاهیم آن، تدریس دوره های نخستین روابط عمومی و سخنرانی در نخستین سمینارهای روابط عمومی، پذیرش ریاست نخستین گروه آموزشی روابط عمومی در نظام آموزشی کشور و تألیف کتاب معتبر «مدیریت روابط عمومی» به عنوان پدر روابط عمومی ایران شناخته می‌شود.

شرحی از زندگی دکتر شرحی از زندگی دکتر


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.