کد خبر : 24319
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 13:16

انتقاد شدید رییس شورا از مالک تراکتور / تکمیل خط یک مترو ۱۰۰۰ میلیارد نیاز دارد

انتقاد شدید رییس شورا از مالک تراکتور / تکمیل خط یک مترو ۱۰۰۰ میلیارد نیاز دارد

 دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه (۱۴ شهریور) در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.

 

رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای این جلسه با اشاره به مشکلات تیم تراکتور اظهار کرد: تراکتور ۳۸۸ میلیارد تومان بدهی دارد که ما در جلسه‌ای با مسئولان این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و البته این پیگیری ها باید تداوم یابد تا حل شود.

وی افزود: متاسفیم که فردی می آید و با احساسات مردم ما بازی می‌کند و بعد از مدتی می‌گوید تراکتور را تحویل می‌دهم.

وی ادامه داد: بازیکن مطرح و سابق انگلیسی از میان تیم‌های ایرانی فقط تراکتور را می‌شناسد و این نشان دهنده پر طرفداری تراکتور است، اما قرار نیست عدم مدیریت و اشتباه یک فرد را یک شهر جبران کند بلکه خود آن فرد باید این خسارت را جبران کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ما موافق تشکیل کمیسیون ویژه ورزش نیز هستیم و باید توجه ویژه‌ای به آن شود و هم چنین باید در زمینه ورزش بومی تمرکز کرده و به جوانان تبریز بیشتر توجه کنیم.

وی افزود: ایجاد کمیسیون ویژه برای حاشیه نشینی و پیگیری مشکلات شرکت اتوبوسرانی در اولویت ما است که یکی از مشکلات اتوبوسرانی تبریز منفک شدن ۱۶۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی است که برای این کار شیوع کرونا و در پی آن کمبود مسافر را بهانه می‌کنند که این کار ۶۰۰ میلیارد تومان به شهر خسارت می‌زند.

وی تاکید کرد: در زمینه سرمایه گذاری باید اقدامات را افزایش دهیم و جلوی شانتاژ ها برای فراری دادن سرمایه گذار را بگیریم.

برگی اضافه کرد: باید مناطق را تقسیم بندی کرده و با حضور شهرداران مناطق و اعضای شورا مشکلات مناطق را پیگیری کنیم.

علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به اهم مسائلی که باید در سال جاری و چهار سال آینده در تبریز انجام گیرد، گفت: ۱۰ مورد باید در اولویت باشد و اولین موضوع که باید به صورت دائمی پیگیری شود، بافت فرسوده و حاشیه نشینی است که در ۵۰ سال گذشته هر روز مشکلات آن بیشتر شده است که باید به مسئله پرداخت شود.

وی افزود: شورای شهر به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل باید ستاد ویژه‌ای برای حاشیه نشینی ایجاد کند که تمامی دستگاه‌های تاثیرگذار در این زمینه در این ستاد حضور داشته باشند و این‌ موضوع باید مستمر ادامه داشته باشد و منابع مالی به آن اختصاص یابد و به صورت هفتگی و ماهانه اقدامات پیگیری شود.

وی با بیان اینکه برای این امر ساز و کاری باید تعیین شود، گفت: باید با داشتن نگاه ویژه و انجام اقدامات جبرانی شایسته، ستاد ویژه ای برای حل مشکلات بافت فرسوده و حاشیه نشینی تعیین کنیم و از  سال جاری اقدامات شروع شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز، موضوع دوم را مربوط به حمل و نقل عمومی عنوان کرد و افزود: ۶۰ درصد حمل و نقل عمومی شامل بحث اتوبوسرانی است که ۲۵۰ هزار نفر در شهر تبریز روزانه از این طریق جابجا می‌شوند البته شرایط کرونایی باعث شده این آمار کاهش یابد اما اگر مدارس بازگشایی شود این آمار افزایش خواهد یافت.

وی گفت: اکنون ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمات‌رسانی است درحالیکه قراردادهای بخش خصوصی درحال اتمام است و تقریباً قرارداد بیش از ۳۰۰ دستگاه تمام خواهد شد و ما باید هرسال ۲۰۰ دستگاه خریداری و اضافه کنیم تا به حالت نرمال برسیم.

وی بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق منابع قبلی در اختیار شهرداری است که باید با استفاده از این مبلغ شروع به خریداری اتوبوس کند و در شش ماهه امسال بخشی از اتوبوس ها خریداری شود.

نوای باغبان همچنین با بیان اینکه خط یک مترو بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اضافه کرد: برای اجرای باقی پروژه یک هزار میلیارد تومان نیاز است که اگر این مبلغ را به مترو امروز اختصاص ندهیم در آینده مجبور به صرف هزینه بیشتری خواهیم بود.

وی ادامه داد: خط دو حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ما باید یک هزار میلیارد تومان نیز برای خط دو اختصاص دهیم و هم‌چنین ۲ هزار میلیارد تومان نیز باید برای اتوبوسرانی اختصاص یابد و برای ساماندهی بافت حاشیه و فرسوده نیز مبالغی بیشتر هزینه کنیم که باید به دنبال کسب درآمد باشیم  و با برنامه ریزی حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌دهم شورای شهر برای ایجاد مدیریت واحد در مترو پیشقدم تا دوگانگی بین استانداری و شهرداری از بین رفته و و با تغییر اساسنامه، مترو تبریز به طور کامل در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: ورزش یکی دیگر از مطالبات شهروندان است که باید توجه به این زمینه افزایش یابد و کمیسیون ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود و همچنین در خصوص موضوع تیم تراکتور که موضوع روز است و در بدترین وضعیت قرار دارد، باید در جریان مشکلات این تیم پرطرفدار قرار بگیریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز با اشاره به نبود مدیریت واحد شهری گفت: این امر می تواند به صورت پایلوت از تبریز شروع شود و برای همراهی از اداره آب و فاضلاب دعوت شود تا هماهنگی ها افزایش یابد و در زمینه سرمایه گذاری باید از زیر صفر شروع به کار کنیم و اگر در این زمینه درست کار نکنیم، نمی توانیم آورده‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران فراری هستند و شهرداری آمادگی لازم برای این کار را ندارد، پیشنهاد کرد: هر هفته کمیسیون ها گزارش دهند و برای شروع، کمیسیون بودجه آماده است که اولین گزارش را ارائه دهد.

وی بیان کرد: از کمیسیون فرهنگی می‌خواهیم در زمینه دینی، قرآنی، فرهنگ و هنر اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت کرونا گفت: موضوع کرونا در تبریز بسیار مهم است و مشاهده می کنیم که امروز ۳۰ نفر در تبریز بر اثر کرونا جان باخته‌اند که باید از دستگاه های ذی‌ربط دعوت شود تا گزارش ارائه کنند و تا جایی که می توانیم همراهی کنیم تا از این وضعیت خارج شویم.

دستور جلسه بعدی به «بررسی استعفای فریدون بابایی اقدم از عضویت در شورای اسلامی شهر تبریز» اختصاص داشت.

برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: هیچکدام از اعضای شورا راضی به استعفای آقای بابایی اقدم نیستند.

حکیمه غفوری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز در ادامه افزود: من به عنوان یک خواهر از آقای بابایی اقدم خواسته‌ام که از استعفای خود انصراف دهند چرا که شورا به تخصص و تعهد ایشان احتیاج دارد.

فریدون بابایی اقدم ، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: از تمامی افرادی که از هفته گذشته با بنده در تماس بودند تا از استعفای خود انصراف دهم و همچنین توصیه امام جمعه تبریز و خانواده‌های شهدا که نسبت به بنده لطف داشتند و همچنین افرادی که به بنده رای دادند، ممنون هستم.

وی ادامه داد: انصراف بنده یک تصمیم آنی نبود و من طی سه دوره ای که در شورا حضور داشته‌ام، می توانم بگویم که اگر شورا به معنای کامل شورای شهر باشد می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در نهایت در تبریز شورا اختیاراتی را که باید داشته باشد، ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از مسائل در قالب تذکر و طرح ارائه شده اما به دلایل مختلف اجرا نشده است، اظهار کرد: در جلسات ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری، فصلی مجزا برای حاشیه نشینی وجود داشت که نشان ‌دهنده‌ی تبدیل موضوع حاشیه نشینی به یک دغدغه است اما مردم چیزهایی می بینند که در جامعه عینیت دارد و متاسفانه علی‌رغم گفته‌ها هنوز اقدام مناسبی انجام نشده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی افزود: حتی دولت نیز در زمینه عمل به تعهدات خود اقدام نکرده است، به جز در دوره چهارم توجه قابل قبولی به حاشیه نشینی نشده است.

وی تاکید کرد: هدف از استعفا این بود که صدای یک سوم شهروندان کشور را که حدود ۲۰ میلیون نفر هستند و در حاشیه و بافت فرسوده ساکن اند، به گوش مسئولین برسانم.

بابایی اقدم افزود: در بسیاری از شهرها، مشکل بد مسکنی وجود دارد و کسی پیگیر این موضوع نیست.

وی ضمن اشاره به تماس شهردار منتخب و تاکید بر پیگیری مجدانه حاشیه نشینی گفت: به عنوان برادر کوچک از تمامی مسئولان و اعضای شورا می‌خواهم رسیدگی به حاشیه نشینی و بافت فرسوده را در اولویت قرار دهند تا در صورت بروز کوچک ترین بحران شاهد جان دادن شهروندانمان نباشیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی بیان کرد: باید به دولت بگوییم که اگر قصد احداث چهار میلیون مسکن را دارد، باید بخشی از آن را به رسیدگی به بد مسکنی و بافت فرسود اختصاص دهد.

وی گفت: به دلیل احترام به خواسته تمامی عزیزانی که نسبت به بنده لطف داشتند از استعفای خود انصراف می‌دهم و امیدوارم بتوانیم در این دوره در زمینه بافت فرسوده و بد مسکنی اقداماتی جدی انجام دهیم.

در ادامه این جلسه موضوع «اعطای تسهیلات برای ساخت و ساز های جدید و پروانه های ساختمانی» بررسی شد.

نوای باغبان در این خصوص گفت: تغییراتی که مد نظر شورای شهر است،باید در آخر سال و در زمان بررسی تعرفه ها انجام شود و در بررسی کمیسیون مقرر شد که تسهیلات کاهشی واحد های خدماتی از ۳۰ درصد باشد، به نحوی که درآمد شهرداری در ماه های آینده به صورت پلکانی افزایش یابد.

وی با اشاره به آغاز تخفیف های فصلی گفت: تخفیف ۳۰ درصدی از شهریور ماه شروع می‌شود و برای جلوگیری از تضییع حقوق افرادی که در اوایل شهریور اقدام کرده اند، باید این تخفیفات را برای آنها نیز در نظر بگیریم و هم چنین تخفیفات ماده ۱۰۰ نیز از شهریور شروع می‌شود و تا آخر سال ادامه می‌یابد و پیشنهاد کمیسیون ۲۵ و ۳۰ درصد تخفیف است.

وی تاکید کرد: می‌خواهیم درآمدهای شهرداری افزایش یابد و برای اینکه مشوقی برای مردم باشد،  اقدام به کاهش درصد ها کرده‌ایم چون امسال نسبت به سال قبل بسیار افزایش داشته است که ما می‌خواهیم حداقل مقدار در نظر باشد تا مردم تشویق شوند.

باغبان با بیان اینکه در اغلب مناطق مردم منتظر تخفیف هستند، اظهار کرد: متاسفانه ۸ درصد منابع برای پروژه‌های عمرانی در ۵ ماه پرداخت شده است که برای اینکه از این شرایط خارج شویم این مشوق ها در نظر گرفته شده است.

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک گفت: تخفیف ها و اقدامات باید با نحوی باشد که فساد زا نباشد.

شهرام دبیری، دیگرعضو شورای شهر تبریز نیز بیان کرد: ارائه تخفیف ها قبلاً نیز در شهرداری وجود داشت اما واقعیت ها این‌گونه است که تحقق بودجه مناطق در ۵ ماهه ۴۰ درصد و عملکرد عمرانی ۱۸ درصد است و این یعنی نتوانسته‌ایم کارها را به درستی جلو ببریم و باید مشوق هایی برای افزایش درآمدها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سال قبل تعرفه در برخی مواقع افزایش داده شد، گفت: سال گذشته در زمینه تراکم مازاد، افزایش عوارض گاهاً تا ۳ برابر داشتیم و نظر کمیسیون برنامه و بودجه بهتر از لایحه شهرداری است و اصلاحات انجام‌شده منطقی و انگیزشی است.

بابایی اقدم نیز بیان کرد: در شورای پنجم در برخی زمینه‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام شد که یکی از آنها سنت شکنی در زمینه ارائه تخفیف‌ها در پایان سال بود.

وی افزود: در بحث بازدارندگی تخلفات ساختمانی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید این‌گونه باشد که به تنظیمات اولیه بازگردیم، اضافه کرد: امسال سال انتخابات بود و شاید جدیت لازم برای تحقق درآمدها وجود نداشت.

بابایی اقدم افزود: بهتر است وقتی لوایح این‌چنینی در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود از مناطق نیز دعوت شود.

وی گفت: خواسته شورا، وارد کردن شوک به سیستم است و شرایط به نحوی است که پروانه های ارائه شده استرداد می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر امسال تخفیف ارائه می‌شود به صراحت گفته شود که از سال‌های آینده تخفیف ارائه نخواهد شد.

اعضای شورای شهر با ارائه تخفیف در عوارض ساختمانی و پروانه ها موافقت کردند.

غفوری درادامه این جلسه در سخنان میان دستور خود گفت: خدا را شاکریم که وظیفه سنگین انتخاب شهردار را بجا اوردیم.

وی در ادامه با اشاره به فوت یکی از رانندگان استیجاری شهرداری و یکی از آتش نشانان به دلیل ابتلا به کرونا  گفت: ضمن تسلیت به بازماندگان ایشان، خواستار واکسیناسیون این عزیزان در اسرع وقت هستیم و لازم است وضعیت رانندگان استیجاری ساماندهی شود.

وی اضافه کرد: در بازدید از چاپخانه هاتف‌شهر شهرداری گفته شد این مجموعه ضرر ده است که اگر این تجهیزات در اختیار بخش خصوصی بود می‌توانست برای چندین نفر نیز درآمد زایی کند، پس اگر ضرر ده است یا به بخش خصوصی واگذار شود یا بسته شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: مناطق شهرداری به جای اینکه با هاتف شهر کار کنند با بخش خصوصی کار می‌کنند و شنیده شده تعرفه‌های این چاپخاته بیشتر از سایر چاپخانه‌ها است.

غفوری گفت: کارمندان هاتف‌شهر از شهرداری حقوق می‌گیرند اما این مجموعه ضررده است که باید به آن رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: درست نیست که مسائل را به صورت سلسله وار تکرار کنیم و نتیجه نگیریم.

وی بیان کرد: پس از گذشت یک ماه از درخواست لیست کلی نیروی انسانی و پرداختی ها هنوز لیست به دست ما نرسیده است، دسترسی اعضای شورا به سامانه کارکنان باید تسهیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: پیگیری مصوبات شورا در جلسات آتی در زمان مقرر انجام شود و صورت‌ جلسات باید در اتوماسیون قرار گیرد تا اول مطالعه بعد امضا کنیم.

وی افزود: در خصوص فرهنگسرای الغدیر برخی اعتراضات وجود دارد؛ قطعه کناری فرهنگسرای الغدیر که یک زمین بسیار خوب برای گسترش فرهنگ‌سازی بود به پیمانکار طلب‌کار با کاربری تجاری واگذار شده است که اقدام درست نبوده است.

وی گفت: در خصوص تبدیل وضعیت ها هنوز نتوانسته‌ایم جواب درستی بگیریم و هنوز نتیجه از تهران ابلاغ نشده است.

غفوری مطرح کرد: در مورد تبدیل وضعیت ها باید مجدداً درخواست مجوز تبدیل وضعیت کنیم و باید بدانیم  تبدیل وضعیت این ۵۰۰  نفر مشکلات را رفع نخواهد کرد که باید مجدداً درخواست سهمیه کنیم.

وی ادامه داد: در پرداختی‌های شهرداری برخی مغایرت‌ها وجود دارد و در شرکت بهره‌برداری مترو نوبت کاری هایی برای برخی خانم ها پرداخت می‌شود که معقول نیست.

برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: محله ای را که امروز به نام برادر شهید بنده نام‌گذاری شده، سال‌ها پیش به دلیل شرایط روحی مادرم ترک کرده ایم و استفاده از رانت جهت آسفالت ریزی در این محل توسط اینجانب کذب است.

وی ادامه داد: از زمانی که برادر من توسط ساواک شهید شد، بنابر فرموده آیت الله طالقانی محله قرمزی باغ را به نام شهید برگی تغییر نام دادند.

وی ادامه داد: بعداً به دلیل این که مادر بنده از لحاظ روحی آسیب دیده بود و نتوانست در این محله بماند، به طرف بیمارستان کلیوی رفتیم و در آنجا ساختمانی ساخته و ساکن شدیم اما امروز هیچ یک از خانواده وآشنایان ما در کوی شهید برگی ساکن نیستند و عزیزانی که می‌نویسند با رانت برگی به این‌کوچه آسفالت داده شده، حرف درستی نمی‌زنند.

برگی اضافه کرد: از شهرداری می‌خواهم که جدول آسفالت شهرداری را منتشر کند چرا که من با این حرف ها از پیگیری حق کوتاه نخواهم آمد.

وی همچنین گفت: در شورای قبلی نیز گفته بودند نام پل همسان کابلی را به نام برادران بنده بزنند اما من این را نپذیرفتم و بهتر همان بود که به نام مرحوم‌ اشرف نیا باشد.

وی افزود: درهیچ‌شهری به اندازه تبریز بلند مرتبه سازی انجام نشده است و در موضوع الحاق اراضی باسمنج به جای اینکه حریم تبریز را افزایش دهند، آن را کاهش نیز داده‌اند.

برگی بیان کرد: در خصوص استعلام مامورین به خدمت، بازنشستگان شاغل، به شهرداری ارسال شده اما هنوز جواب داده نشده است، وقتی نامه‌ای با امضای رئیس شورا ارسال می‌شود باید ۴۸ ساعته جواب آن داده شود.

وی تاکید کرد: در جواب گفته شده با دستور شهردار سابق ۲۰۰ نفر جذب شده‌اند اما باید مشخص شود این ۲۰۰ نفر چرا آقازاده و فامیل‌زاده بودند.

وی اظهار کرد: با اینکه گفته‌ایم مامور به خدمت ها لغو شود، اخیرا نیروهای مامور به خدمت آمده‌اند که این موضوع باید پیگیری شود.

رئیس شورای شهر تبریز اضافه کرد: تا آخر وقت اداری امروز لیست مامور به خدمت، بازنشستگان شاغل، استخدامی های لحظه اخری و پاداشت هایی که در روز های آخر ارائه شده باید به شورا ارائه شود و نباید این گونه باشد که فرزندان مردم بیکار باشند و آقازاده‌ها در شهرداری جذب شوند.

شهرام دبیری نیز در تذکر خود گفت: تیم تراکتور تیم محبوب و مردمی است و امروز در وضعیت بحرانی است که لازم است حمایت همه‌ جانبه از آن شود.

وی افزود: وظیفه تک تک ما هم از جایگاه حقوقی به عنوان عضو شورا و هم جایگاه حقیقی به عنوان طرفدار این است که مشکلات تیم را جدی بگیریم و از تمامی مسئولان می‌خواهیم برای کمک به تیم تراکتور باهم همکاری کنیم تا بتوانیم تراکتور را از بحران خارج کنیم.

وی ادامه داد: از صاحبان صنایع می خواهیم اگر شادی مردم برایشان مهم است پا پیش بگذارند و ما نیز در کنار آنها هستیم تا مشکلات تیم رفع شود و در نهایت به صاحبان اصلی خود که مردم هستند واگذارشود.

بابایی اقدم گفت: ایرادی که فرمانداری به تعیین نمایندگان شورای شهر تبریز برای پیگیری الحاق اراضی باسمنج به حریم‌شهر تبریز گرفته، درست نیست و شورا باید پیگیر این موضوع باشد و شورا موظف است طرح های توسعه شهری را بررسی و به مراجع اعلام کند.

وی افزود: وقتی در سال ۹۵ تصویب شده است که باسمنج به تبریز الحاق شود ما باید این موضوع را پیگیری کنیم، تعجب می‌کنم استانداری و معاونت‌های تقسیمات سیاسی آن به جای رفع مشکلات، مشکل تراشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه با شهرستان‌های شبستر، بستان آباد و هریس در خصوص تداخل حریم مشکلاتی داریم گفت: استانداری به جای حل موضوع، مشکل تراشی می‌کند، نمی‌دانم این کینه توزی و لجاجت به چه دلیل است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: خواهش می‌کنم نمایندگان مجلس پیگیر اعتراض اعضای شورای شهر در این زمینه باشند و رفع تداخل حریم ‌و محدوده اطراف تبریز را در دستور کار قرار گیرد.

روح الله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت گفت: نامه فرمانداری می‌گوید شورا مداخله‌ای در تصمیم نداشته باشد اما ما در تصمیم مداخله نداریم و در نهایت شورا باید پیگیر منافع شهر تبریز باشد؛ ما با کلانشهر تبریز روبرو هستیم باید متناسب با این شهر تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: فرمانداری ما را متهم به دخالت در تصمیم گیری

می‌کند اما موظف هستیم مشکلات را پیگیری کنیم.

نوای باغبان نیز گفت: اولین جلسه شورا بعد از این جلسه با حضور نمایندگان مجلس برگزار و مسائل حریم‌شهر تبریز پیگیری شود.
روح الله رشیدی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: ما اختیاراتی در چارچوب قانون داریم که باید این مشکلات حریم را پیگیری کنیم.

برگی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز افزود: باید با حضور نمایندگان مجلس و همچنین فرماندار شهرستان تبریز جلسه‌ای فوق العاده برگزار شود تا این موضوع پیگیری شود.

اعضای شورای شهر نسبت به تشکیل بخش باسمنج در داخل حریم تبریز اعتراض کرده و مخالفت خود را اعلام کردند.

پرویز هادی در ادامه گفت: تصمیم استانداری و فرمانداری هم به ضرر باسمنج و هم به ضرر تبریز است و ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه بی‌داد می‌کند و اگر بخش شود حاشیه نشینی بزرگی نیز ایجاد خواهد شد.

برگی، رئیس شورای شهر تبریز گفت: اعتراض ما به ایجاد بخش در داخل حریم تبریز است و با بخش شدن باسمنج مشکلی نداریم.

روح الله دهقان نژاد در خصوص گزارش کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت در خصوص شرکت بهره برداری مترو گفت: گزارش نهایی کمیسیون عالی ارائه و در جلسه کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارتنیز بررسی شد.

وی افزود: روز گذشته از شرکت بهره برداری قطار شهری دعوت و صحبت های آنها شنیده شد.

دهقان نژاد با بیان اینکه در گزارش ارائه شده برخی امضاها که لازم بود وجود نداشت، گفت: در صفحه ۳ گزارش سانحه قطار شهری که مقدمه است آمده بود طبق قانون  سازمان قطار شهری و هم شرکت بهره برداری باید به صورت مستقل این موضوع را بررسی می‌کردند و دلایل بروز سانحه رابیان می‌کردند اما فقط یک کمیسیون تشکیل شده است.

رییس کمیسیون ارزیابی،  تحقیق و نظارت اضافه کرد: شرکت بهره برداری نمی تواند در خصوص طرح و هندسه نظر دهد و باید در حوزه بهره برداری نظر دهد و همین طور سازمان قطار شهری، صحبت اصلی ما این‌است که قطار شهری و شرکت بهره برداری بایکدیگر به توافق نمی‌رسند.

وی گفت: در گزارش تهران تقصیر طراحی و اجرای هندسه ۵۴ درصد بوده اما در گزارش های دیگر کمتر بوده است.

دهقان نژاد اشاره کرد: مقدار قابل توجهی از بیت المال در زیر زمین هزینه شده و مردم شاهد پیشرفتی نبوده‌اند.خط یک مترو امروز باید تمام می‌شد اما تمام ‌نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع اوراق مشارکت و عدم هزینه کرد مناسب مطرح است گفت: تخلفاتی که در سیستم های تهویه خط یک و دو وجود داشت و مسائلی پیرامون برق و سیستم برق رسانی و همچنین املاکی که در قطار شهری قرار دارد، خرید های مازادی نیز وجود دارد که یک مدل خرید انجام‌شده اما تفاوت قیمت ها نیز وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: مستنداتی که در خصوص سانحه قطار شهری خواسته بودیم‌ و موضوعاتی در خصوص زمان افتتاح  فاز ۳ خط یک مطرح است که یک بار به دست رییس دفتر رییس جمهور و یک بار به دست خود رئیس جمهور افتتاح شد.

وی تاکید کرد: اگر نواقصی وجود داشت باید زمان افتتاح به تاخیر می‌افتاد.

وی با بیان اینکه تغییراتی که در مدیریت های قبلی ایجاد شده باعث شده یک ستون در کنار خط قرار گیرد و موجب حادثه نیز شده است افزود: برخی ایرادات فنی که در اجرای پروژه وجود دارد مشهود است، شانس آورده‌ایم که قطار خالی بوده است.

دهقان نژاد گفت: براساس نظرات کارشناسان سازمان بازرسی میزان تاثیر هر یک از عوامل مشخص شده و بر این اساس، طرح هندسی طرح ۵۴ درصد و بهره برداری قطار شهری ۲۰ درصد و راننده ۱۷/۵ درصد بوده است.

رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت اضافه کرد: هنوز حکم‌صادر نشده می‌خواستند راهبر را از کار برکنار کنند و حقوق و مزایای او را متوقف کرده‌اند.

وی افزود: سه نفر از راهبران قطار شهری به خارج از کشور رفته اند و حقوق دریافتی آنها در تبریز بسیار پایین تر از شهر های دیگر است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون این است طرح تحقیق و تفحص از قطار شهری و شرکت بهره بردار تصویب شود و درصد های مقصرین قطار شهری طرح هندسی خط: ۵۴ درصد، سازمان قطار شهری ۲۰ درصد، راهبر قطار شهری  ۱۷/۵، عدم نصب و راه اندازی سیستم سیگنالینگ ۶ درصد و شرکت بهره برداری ۲/۵درصد عنوان شده است.

برگی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: جلسه‌ای ویژه برای بررسی مسائل مترو باید برگزار شود و سپس در مورد تحقیق و تفحص نتیجه گیری شود.

نوای باغبان نیز گفت: حادثه قطار شهری نزدیک به یک سال است که به وقوع پیوسته باید این موضوعات  بررسی شود، صلاحیت ها و وظایف مشخص شود و با مشورت حقوقی و فنی در این خصوص تصمیم گیری شود.

وی افزود: مشکلات خط یک و دو هنوز مشخص نشده ما باید این موضوع را پیگیری کنیم و بعد از مشخص شدن ابعاد مختلف اگر نیاز بود تحقیق و تفحص کلید بخورد.

دهقان‌نژاد نیز اضافه کرد: موضوع سانحه بحث قضایی دارد و ۵ نفر تفهیم اتهام شده است، اما خط یک باید تمام می‌شد بحث اینجاست تمام بودجه در نظر گرفته شده برای خط یک تحقق یافته اما تمام‌نشده است.

وی گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ گیری نیست و هدف شفافیت است.

برگی تاکید کرد: قبلاً مصوب شده بود حمل ونقل عمومی برای  روشن دلان و معلولین رایگان شود که امیدواریم این مصوبه شورای پنجم اجرایی شود.

در پایان مقرر شد موضوع قطار شهری در جلسه ی فوق العاده بررسی شود.

انتهای پیام


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.