کد خبر : 24428
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 9:42

مهار دلتا و اُمیکرون با دُز سوم واکسیناسیون

مهار دلتا و اُمیکرون با دُز سوم واکسیناسیون

اخبار روزهای اخیر مبنی بر کاهش ابتلا و فوتی‌های کرونا بارقه امید را دل ها روشن کرده، به طوری که بنا به اعلام کارشناسان بهداشت و درمان، تزریق واکسن عامل مدیریت بیماری به خصوص سویه اُمیکرون و دلتاست.

با افزایش ضریب ایمنی جمعی از طریق تزریق واکسن، امکان مهار و مدیریت کرونا میسر می شود؛ البته برای تکمیل فرآیند مصونیت باید مردم به دریافت دُز سوم واکسن هم توجه ویژه ای داشته باشند تا از گسترش بیماری کرونا به خصوص سویه جدید آن به نام «اُمیکرون» که قابلیت انتشار بسیار بالاتری دارد،  جلوگیری شود.

اما نباید فراموش کرد که هر چند واکسیناسیون عمومی با دربرگیری بالای ۹۰ درصد می تواند تاثیر بسزایی در ابتلا، به ویژه مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا و سویه های مختلف آن داشته باشد، اما کارشناسان همچنان از رعایت دستورالعمل های بهداشتی با محوریت استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی ها به عنوان عامل اصلی مدیریت و مهار این ویروس مرگبار یاد می کنند.

به عقیده آنان، رعایت این موارد در ماه های اخیر باعث شده تا آمار بستری های کرونایی آذربایجان شرقی از متوسط یک هزار و ۵۰۰ نفر به زیر ۳۰۰ نفر و تعداد فوتی های کرونایی نیز از ۷۰ نفر به پنج شش نفر در روز کاهش یابد.

مسوولان نظام سلامت آذربایجان شرقی می گویند هر چند مراکز درمانی استان برای مقابله با مشکلات ناشی از شیوع کرونا در آمادگی کامل قرار دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که این آمادگی، نسبی و متناسب با ظرفیت تخت های بیمارستانی و تعداد کادر درمانی است.

به بیان دیگر هر گونه سستی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و افزایش تصاعدی آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، مانند تجربه سال گذشته، می تواند به بن بست در فعالیت نظام بهداشت و سلامت استان و حتی سازمان آرامستان های تبریز و دیگر شهرستان های این خطه منجر شود.

در تبیین این نکته باید اشاره کرد که در موج های قبلی شیوع کرونا در آذربایجان شرقی که تعداد فوتی های روزانه کرونا به هفتاد هشتاد نفر و آمار بستری های آن به یک هزار و ۷۰۰ نفر نیز رسیده بود، فعالیت بیمارستان ها و وادی رحمت تبریز مختل شد.

مهار دلتا و اُمیکرون با دُز سوم واکسیناسیون

پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان تبریز ۷۶.۴۱ درصد است

رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با عنایت به اهمیت واکسیناسیون و به رغم تلاش تلاشگران عرصه سلامت هنوز تعدادی از همشهریان جهت واکسیناسیون نوبت اول و حتی تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم مراجعه نکرده اند لذا از همه عزیزان تقاضا داریم هر چه سریعتر جهت واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند.

احمد مردی گفت: مطالعاتی که در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، سوییس، انگلیس و  دیگر کشورها انجام شده است، به طور واضح تاثیر واکسیناسیون را بر کاهش میزان مرگ و میر و بستری نشان می دهد.

وی افزود: با شیوع اُمیکرون در بیشتر کشورها و با عنایت به اینکه در حال حاضر این سویه در شهر تبریز هم شناسایی شده است تکمیل واکسیناسیون و به خصوص تزریق دز سوم واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است و همه صاحبنظران و متخصصان بر تزریق دز سوم واکسن در پیشگیری از سویه امیکرون تاکید دارند.

وی ادامه داد: بر این اساس از همه همشهریان تقاضا داریم بعد از گذشت سه ماه از تزریق دز دوم و فارغ از هر نوع واکسنی که در نوبت های اول و دوم دریافت کرده اند، برای دریافت دز سوم مراجعه کنند.

مردی یادآور شد: امیداریم با احساس مسئولیت اجتماعی که همشهریان خواهند داشت، خادمین عرصه سلامت را در کنترل و مهار کرونا یاری کنند،

وی با تاکید بر اینکه مهار امیکرون با تکمیل واکسیناسیون ممکن می شود و برای تکرار با هم بودن باید واکسن بزنیم، گفت: در حال حاضر تعداد ۱۰ مرکز تجمیعی  و بیش از ۶۰ مرکز سلامت در سطح شهر و همهکلیه خانه های بهداشت سطح روستاها و شهرستان تبریز خدمات واکسیناسیون کرونا را به همشهریان ارائه می دهند.

وی اضافه کرد: ساعت کار ۹ مرکز تجمیعی واکسیناسیون تبریز از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ و مرکز تجمیعی نصف راه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ می باشد، ضمن اینکه مراکز سلامت شهری و خانه های بهداشت روستایی در ساعات اداری به غیر از روزهای تعطیل خدمات ارائه می کنند.

وی یادآور شد: خوشبختانه با همت کادر سلامت و کمک برخی از ادارات روند شاخص های واکسیناسیون در تبریز مناسب می باشد، به طوری که درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در کل جمعیت شهرستان تبریز ۷۰.۰۳ درصد است.

مردی ادامه داد: درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال ۸۵.۱۸ درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت ۱۲تا ۱۸ سال (جمعیت دانش آموزی)۸۴.۷۸ درصد و پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال ۷۶.۴۱ درصد و پوشش واکسیناسیون نوبت سوم در جمعیت بالای ۱۸ سال ۱۲.۷۲ درصد است.

وی درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در زنان باردار را ۶۲.۷ درصد اعلام کرد و افزود: پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در زنان باردار ۲۲.۵ درصد است و تعداد جا مانده های نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال ۲۰۷هزار و ۹۶۱ نفر و ۱۴.۹۲ درصد است.

وی ادامه داد: تعداد منتظر نوبت دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان تبریز ۹۸هزار و ۳۸۵ نفر  و ۸.۷۷ درصد است.

مهار دلتا و اُمیکرون با دُز سوم واکسیناسیون

حدود ۱۷ درصد مردم آذربایجان شرقی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند

در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه تبریز نیز اعلام کرد: موارد ابتلا به اُمیکرون در آذربایجان شرقی افزایش نیافته است و در چند روز گذشته افزایش ابتلا به این سویه جدید در استان گزارش نشده است.

عباسعلی درستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بستگان نزدیک افراد مبتلا به اُمیکرون در آذربایجان شرقی در سلامت هستند و خود مبتلایان نیز در اواخر دوران قرنطینه بسر می برند و از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

وی همچنین یادآور شد: موارد بستری و ابتلا به کرونا نیز در آذربایجان شرقی در شرایط افزایشی قرار ندارد و اکنون ۲۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند.

درستی افزود:
روزانه آزمایش کرونای ۴۵ تا ۶۰ نفر در آذربایجان شرقی مثبت اعلام می شود و روزانه چهار تا ۶ فوتی کرونایی در این استان ثبت می شود.
روزانه آزمایش کرونای ۴۵ تا ۶۰ نفر در آذربایجان شرقی مثبت اعلام می شود و روزانه چهار تا ۶ فوتی کرونایی در این استان ثبت می شود.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از کرونا، گفت: دُز سوم کرونا مصونیت کامل تری را به افراد می بخشد؛ بر این اساس افراد نسبت به تزریق این دُز تسریع و پس از سپری شدن سه ماه از زمان دز دوم (سینوفارم، برکت، باهارت) دز سوم خود را دریافت کنند؛ البته افرادی که واکسن آستروزنکا دریافت کرده اند باید پس از چهار ماه از گذشت دز دوم اقدام به دریافت مرحله سوم واکسیناسیون کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه تبریز با بیان اینکه با افزایش درصد دریافت کنندگان دز اول کرونا در استان، سرعت دریافت این مرحله کند شده است، ادامه داد: ۹۲درصد افراد بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی دُز اول، ۸۳ تا ۸۴ درصد این افراد دُز دوم و حدود ۱۷ درصد دُز سوم واکسن کرونا را  دریافت کرده اند.

درستی خاطر نشان کرد: ۹۳درصد جمعیت دانش آموزی بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی و حدود ۸۰ درصد زنان باردار در آذربایجان شرقی نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

مهار دلتا و اُمیکرون با دُز سوم واکسیناسیون

افرادی که دُز سوم را دریافت کرده اند در برابر سویه جدید کرونا مقاوم تر هستند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا گفت: اگر دستورالعمل های بهداشتی دقیق مراعات نشود شاهد ورود به موج ششم در استان خواهیم بود.

بهمن نقی پور در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سرعت انتقال این سویه ویروس کرونا بسیار بالا می باشد، افزود: شیوع سویه جدید نگران کننده بوده و با هرگونه تهدیدات بهداشتی و سلامت جامعه و مردم برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه در تبریز ۱۱ مرکز برای انجام واکسیناسیون کرونا فعالیت دارند، افزود: هرکجا لازم باشد تعداد این مراکز را در تبریز و شهرستانها بیشتر خواهیم کرد.

وی همکاری مردم برای تزریق دُزهای اول تا سوم واکسن کرونا را خواستار شد و افزود: افراد زیر۱۲ سال واکسن ندارند و ۱۲ تا ۱۸ ساله ها تنها یک دُز را دریافت می کنند ولی بالای ۱۸ ساله ها حتما دُز اول تا سوم را دریافت کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در کشورهای پیشرفته هم ثابت شده کسانی که دُز سوم را دریافت کرده اند در برابر سویه جدید مقاومتر هستند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.