کد خبر : 24628
تاریخ انتشار : شنبه 11 تیر 1401 - 7:31

تبریز و حاشیه هایش!

تبریز و حاشیه هایش!

کلان شهر حدوداً ۲ میلیون نفری تبریز دارای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده می باشد و ۴۴۰ هزار نفر یعنی نزدیک به ۱۲ درصد جمعیت استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند که ۳۰۰ هزار نفر از این جمعیت در ۱۹ محله از کلان‌شهر تبریز سکونت دارند.

به گزارش آی نیوز ، تبریز از قدیم به شهری زلزله خیز مشهور بوده چنانچه به زعم تاریخ نویسان چندین بار زیر و رو شده است.
حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز از اوایل دهه ۱۳۵۰ شمسی نمون امروزه اش را به خود گرفت و این روند در سال های بعد ادامه یافت و به معضلی برای مدیریت شهری با نگاه آینده نگر و در نظر گرفتن وقوع حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زمین لرزه، تبدیل شده است.
به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل بسیار مهم حاشیه‌نشینی در شهر تبریز بیکاری، درآمد کم، پایین بودن اجاره بهای مسکن در حاشیه شهر و مهاجرت گسترده از محیط‌های شهری کوچک و روستاهای استان است، که این مسئله موجب بروز انواع ناهنجاری‌های شهری (اشتغال افراد حاشیه‌نشین در مشاغل کاذب، وجود ساخت و سازهای غیرمجاز، افزایش جرم و جنایت، اثرات نامطلوب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آلودگی محیط زیست شهری و غیره) شده است که اگر دولت و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه فکری اساسی نکنند، تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این روند سریع حاشیه‌نشینی قابل کنترل نخواهد بود.
سال های پیش اقداماتی چون شهرک جوانان و طرح های شهرداری برای انتقال جاشیه نشینان و ساکنان بافت های فرسوده تبریز صورت گرفته ولی آنچنان که باید سرعت پیشرفتشان به چشم نمی آید.
در هر صورت اجرای طرح های خدماتی همچون نوسازی و بازگشایی معابر و کمک به مقاوم سازی بناهای مستهلک و قدیمی، چه در حاشیه شهر و چه در سایر نقاط، در شهر تبریز ضروری می نماید.

تبریز و حاشیه هایش!

تبریز و حاشیه هایش!

تبریز و حاشیه هایش!

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.