کد خبر : 250
تاریخ انتشار : شنبه 12 مرداد 1392 - 8:56

وزیری که کمترین شانس را برای وزارت دارد

وزیری که کمترین شانس را برای وزارت دارد

با نزدیک شدن به مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب، کار انتخاب وزرای کابینه نیز پایان یافته به نظر می‌رسد؛ اما شنیده‌ها نشان از آن دارد که در لیست وزرای پیشنهادی از سوی روحانی، نام برخی ‌وزرا به چشم می‌خورد که در مجلس از آنان ‌استقبال کمی خواهد شد!

وزیری که کمترین شانس را برای وزارت داردگویا انتخاب وزرای کابینه به پایان رسیده و دولت در مهلت تعیین شده قانونی، لیست وزرا را برای انجام مراحل رأی اعتماد تقدیم ‌مجلس کند.

به گزارش آی نیوز از تابناک، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نام‌های آقایان اسحاق جهانگیری‌ برای ‌معاون اولی رئیس جمهور، محمد جواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه به سمت وزیر نفت، حمید چیت چیان به سمت وزیر نیرو، محمد علی نجفی به سمت وزیر آموزش و پرورش، محمود حجتی به سمت وزیر جهاد کشاورزی، عباس احمد آخوندی به سمت وزیر راه و شهرسازی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به سمت وزارت بهداشت و علی ربیعی برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قطعی شده و نام‌های جدید و گمانه‌زنی‌های مطرح، آن را ‌خدشه‌دار نکرده است.

‌اما در این میان، هنوز تکلیف برخی ‌وزارتخانه‌ها ‌‌کامل مشخص نشده است.

در این باره، یک منبع آگاه ‌انتخاب علی طیب‌نیا، به سمت جدی‌ترین گزینه برای معرفی ‌وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی را تأیید کرده و گفته، وی در حال تدوین برنامه برای تقدیم آن به مجلس است.

علی جنتی نیز گزینه مطرح برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آن گونه که خود وی می‌گوید، در حال تدوین برنامه‌هایش برای تصدی این پست است.

اما گفتنی است، تا‌کنون این افراد‌‌ برگزیده‌ و تأیید شده رئیس‌جمهور منتخب هستند  که منتظر نظر مجلس شورای اسلامی خواهند ماند:

‌معاون اول رئیس جمهور: اسحاق جهانگیری

‌وزیر امور خارجه: محمد جواد ظریف

‌وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه

‌‌وزیر نیرو: حمید چیت چیان

‌وزیر آموزش و پرورش: محمد علی نجفی

‌وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: سردار حسین دهقان

‌وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی: سید حسن هاشمی

‌وزیر راه و شهرسازی: عباس احمد آخوندی

‌وزیر اطلاعات: حجت‌الاسلام علوی

‌وزیر ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر

‌وزیر دادگستری: حجت‌الاسلام امیری

‌وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری: جعفر میلی منفرد

‌وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی

‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی

‌وزیر جهاد کشاورزی: محمود حجتی

‌وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

‌وزیر اقتصاد و امور دارایی: علی طیب نیا

‌وزیر کشور: رحمانی فضلی یا شریعتمداری

‌وزیر صنعت، معدن و تجارت:…‌

‌معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور: مسعود نیلی

به نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی نیز در انتخاب وزرای پیشنهادی ‌دولت منتخب زیاد سختگیری نکند و با توجه به سابقه وزرا و همچنین تعامل موجود بین مجلس و دولت، بیشتر افراد پیشنهادی به جایگاه تعیین شده خواهند رسید.

اما آنچه ‌در لابی مجلس و از سخنان برخی ‌نمایندگان ‌به گوش می‌رسد، حکایت از تصمیم نمایندگان در رأی عدم اعتماد به برخی از وزرای پیشنهادی دارد که از این میان، نام سید محسن هاشمی برای تصدی وزرات بهداشت، بیش از هر نام دیگری گفته می‌شود.

نمایندگان مجلس نداشتن سابقه اجرایی مهم و همچنین مالکیت بر یکی از بیمارستان‌های خصوصی را دلیل رأی ندادن خود آورده‌اند. آنان نگران تمرکز وزارت بهداشت در بحث خصوصی‌سازی بیمارستا‌ن‌ها هستند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.