کد خبر : 2560
تاریخ انتشار : جمعه 21 فروردین 1394 - 5:47

قره سید: شتاب توسعه اقتصادی و اقتدار جهانی ایران دستاوردهای بیانیه لوزان / چیزی از دست نداده ایم

قره سید: شتاب توسعه اقتصادی و اقتدار جهانی ایران دستاوردهای بیانیه لوزان / چیزی از دست نداده ایم

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نتایج تحقق بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوییس را در دو محور سیاسی و حقوقی ارزشمند ارزیابی کرد.

میرهادی قره سید رومیانی گفت: از لحاظ سیاسی اینکه ایران توانست جایگاه اصلی خود را به عنوان یک کشور اسلامی با تکیه بر ارزش های متمدن و والای انسانی به منصه ظهور برساند و اعلام کند که بر اساس مبانی اسلام و فتوای رهبر معظم انقلاب به دنبال سلاح هسته ای نیست، به عنوان دستاوردی مهم و ارزشمند قابل ارزیابی است.

وی اضافه کرد: در سخنان اوباما رییس جمهوری امریکا نیز منویات رهبر معظم انقلاب و فتوای معظم له به عنوان سند بنیادین در راهبرد نظام جمهوری اسلامی مطرح شد و این یک پیروزی بزرگ در حوزه سیاسی و ارتباطات بین المللی به شمار می رود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران توانست در این مذاکرات با برافراشته کردن پرچم خود به جهان اعلام کند که به دنبال صلح طلبی و پیشبرد اهداف والای انسانی در تمام حوزه های علمی و معنوی بوده و هست.

قره سید رومیانی ادامه داد: از طرف دیگر حضور قوی ایران در جمع کشورهای ۱+۵ موجب شد میان رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا و آمریکا فاصله بیافتد که این نیز دستاوردی مهم برای ایران اسلامی محسوب می شود.

وی گفت: به طور قطع نزدیکی ایران به اروپا و آمریکا موجب فرار و رنجش خاطر رژیم غاصب اسراییل شده است.

* جمهوری اسلامی ایران چیزی در بیانیه مشترک لوزان از دست نداده است *

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر حقوقی باید مبانی این بیانیه در حوزه بین الملل و از منابع و منظرهای مختلف بررسی شود، گفت: در حقیقت ایران در بیانیه و مشترک لوزان چیزی را از دست نداده و دانش فنی و فناوری که با تکیه بر توانمندی دانشمندان هسته ای به دست آورده را برای خود حفظ کرده است.

قره سید رومیانی اضافه کرد: از نظر حقوقی توانسته ایم به اهداف خود برسیم و بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵ مولفه هایی دارد که می توانیم از نکته های مثبت آن به نفع نظام استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: البته برای ایجاد دو کفه ترازو و ارزیابی آنچه به دست آورده و آنچه از دست داده ایم، نیاز به مروز زمان و برخورد صادقانه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا داریم.

قره سید رومیانی اظهار کرد: این بیانیه ما را از دسترسی به منابع اساسی باز نمی دارد، چرا که علم و دانش بنیادین هسته ای در اختیار ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه این بیانیه موجی از آرامش را به روابط بین الملل ایران و دیگر کشورهای جهان به ارمغان می آورد، گفت: از بین رفتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نوید بخش شتاب گیری توسعه و گسترش ارتباطات جهانی ایران و بیانگر آینده ای روشن برای کشور است.

* لغو تحریم ها علیه ایران دلال بازی برخی کشورهای همسایه را از بین می برد *

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به طور قطع برداشتن تحریم های بین المللی علیه ایران موجب از بین رفتن دلال بازی برخی کشورها می شود که از این تحریم ها سود های سرسام آوری به جیب آنها می رفت.

قره سید رومیانی دسترسی ایران به منابع پولی بلوکه شده خود، تسهیل در روند فروش نفت و تبادل مالی و ارزی کشور را از دیگر دستاوردهای از بین رفتن این تحریم ها برشمرد.

وی ادامه داد: با تحقق مفاد بیانیه منتشره شاهد افزایش ثبات و امنیت خواهیم بود و این موضوع نیز تاثیر بسیاری در فرانشیز بیمه ای در حوزه بین الملل خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: به طور قطع دستاوردهای مالی و اقتصادی تحقق بیانیه اخیر می تواند تاثیرات مثبتی در زندگی مردم ایران بگذارد.

وی اضافه کرد: اما نباید غافل شویم که بر اساس سیاست گذاری های کلان اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید رویکرد قطع وابستگی به نفت را مورد توجه قرار داده و به عنوان یک سیاست اصلی محقق کنیم.

قره سید رومیانی گفت: به عنوان رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای که تلاش شبانه روزی و سرسختی داشتند و در چارچوب فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با پافشاری بر اصول بالادستی نظام، مبانی ارزشمند انقلاب و چشم انداز آینده نظام در مذاکرات حاضر شدند، قدردانی می کنم.

مفاد بیانیه پایانی لوزان پنجشنبه شب در پایان هشتمین روز مذاکرات ایران و ۱+۵ صادر و توسط ظریف وزیر امور خارجه ایران و موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس قرائت شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح دیروز در بدو ورود به تهران با اشاره به بیانیه پایانی لوزان اعلام کرد که مجموعه راه حل های اعلام شده در این بیانیه می تواند مبنای سند نهایی مذاکرات هسته ای باشد.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در خصوص این بیانیه با قدردانی از همه آنهایی که در این خصوص گام برداشته اند، از وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده هسته ای، رییس سازمان انرژی اتمی و تیم همراه، تیم حقوقی و همه آنهایی که در این زمینه تلاش و کوشش کرده اند، سپاسگزاری کرده است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.