کد خبر : 2630
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 فروردین 1394 - 4:24

رهاسازی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب از طریق سد‌ها به دریاچه ارومیه

رهاسازی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب از طریق سد‌ها به دریاچه ارومیه

 

 

 

 نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی از رهاسازی ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب از طریق سد‌ها به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

 

وی گفت: برای تثبیت سطح آب دریاچه بحث انتقال آب از ارس و زاب کردستان و انتقال پساب شهرها باید اجرا شود.
خلیل ساعی در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه، با اشاره به بارندگی‌های اخیر در فروردین ماه سال جاری، اظهار داشت: در ۳۱ شهریور ماه سال ۹۳ سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۵ میلی‌متر بود که این میزان امروز با توجه به بارندگی‌های مناسب در فروردین ماه به ۱۲۷۰.۷۰ میلی متر رسیده است و با توجه به این امر ارتفاع آب دریاچه ۵۵ سانتی متر افزایش یافته است.

بارش ۲۵۳ میلی‌متری در آذربایجان‌شرقی

وی افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ مجموع بارش‌ها ۱۶۶.۹ میلی‌متر بوده در حالی که در سال زراعی جدید که هنوز به پایان نرسیده در حدود ۲۵۳ میلی‌متر بارش وجود داشته است.

ساعی ادامه داد: در بلند مدت ۱۸۲.۳ میلی بارش داشته‌ایم که نسبت به سال زراعی قبل ۱۵۲.۱ دهم میلی‌متر افزایش یافته و در بلند مدت ۱۳۹.۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش بارش‌های شمال‌غرب کشور نسبت به میانگین کشوری

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بارش‌های شمال‌غرب کشور نسبت به میانگین کشوری افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: اما با توجه به تغییر فصل بهار به تابستان و تبخیر بخشی از آب در تابستان که یک واقعیت است درصورت عدم نبود برنامه‌های مناسب برای تثبیت سطح آب دریاچه در نتیجه فرآیند تبخیر آب در تابستان شاهد کاهش سطح آب خواهیم بود.

برنامه برای تثبیت سطح آب دریاچه ارومیه

وی افزود: برای تثبیت سطح آب دریاچه بحث انتقال آب از ارس و زاب کردستان و انتقال پساب شهرهای بزرگ و شهرستان‌های حوزه کمک بزرگی خواهند کرد.

ساعی با بیان اینکه در سال ۹۳ برای احیای دریاچه ۹ پروژه و طرح با مجموع اعتبارات ۸۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان برای استان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: در این خصوص تا پایان سال ۳۲ میلیارد ۱۰۹ میلیون تومان اختصاص یافت و به عبارتی ۳۷ درصد اعتبارات تخصیص یافته است.

وی بحث تثبیت آب دریاچه در دو سال اول برنامه احیای دریاچه را مهم عنوان کرد و افزود: در این زمینه بحث تغییر الگوی کشت و نیز بحث محدودیت موقت کشت یا به عبارتی طرح نکاشت مطرح شد که با توجه به عنایت پروردگار و وجود بارش‌ها این مسئله در سال گذشته لغو شد که در سال‌جاری نیز اگر بارش‌ها ادامه یابد دوباره لغو می‌شود.

لایروبی ۱۱ کیلومتر کانال‌های آبی به سمت دریاچه ارومیه

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، بازگشایی و ساماندهی آبراهه‌ها و رودخانه‌های استان به دریاچه ارومیه را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در نظر گرفته شده عنوان و تصریح کرد: این پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای در ۴ بازه مکانی در حال اجرا بوده و تاکنون به طول ۱۱ کیلومتر لایروبی کانال‌ها به سمت دریاچه انجام یافته است.

ورود ۱۸۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه تا پایان سال ۹۶

وی بحث انتقال پساب کلانشهرها و شهرستان‌های حوزه به سمت دریاچه را از دیگر برنامه‌های مهم عنوان و تصریح کرد: این پروژه آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای اجرا می‌شود که مراحل انجام مطالعات نیز در حال انجام بوده و در بازه زمانی سه ساله پساب‌های تصفیه شده کلانشهرهای استان آذربایجان‌شرقی و غربی به پیکره دریاچه منتقل خواهند شد.

ساعی ادامه داد: ستاد احیا اعتباری در حد ۳۶۰ میلیارد تومان در بازه زمانی سه ساله برای ایجاد تصفیه‌خانه و انتقال آب به پیکره دریاچه به استان ارائه کرده است که مسئله ایجاد تصفیه‌خانه و انتقال آب توسط شرکت آب و فاضلاب انجام خواهد شد و بر اساس این پروژه تعهد داریم ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب در بازه زمانی سه ساله و تا پایان سال ۹۶ به پیکره دریاچه وارد کنیم.

۲۲ هزار و ۶۷۲ چاه غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی در خصوص چاه‌های غیرمجاز نیز با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز کار بزرگی است و نیازمند همکاری تنگاتنگ قوه قضائیه و نیروی انتظامی است، گفت: در کل استان ۲۲ هزار و ۶۷۲ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۴۰۰ حلقه شناسایی و صاحبان چاه‌ها به سازمان قضایی معرفی شده‌اند و همچنین ۷۸۷ حلقه مسدود شده و برای ۶۹۶ حلقه نیز حکم انسداد صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق انسداد چاه‌های غیرمجاز ۴.۸ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

رهاسازی ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب از طریق سد‌ها به سمت دریاچه

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی یکی دیگر از مصوبات ستاد احیا برای تثبیت آب دریاچه را بحث رهاسازی آب پشت سدها عنوان کرد و افزود: در این خصوص، آب سد ساروق و شهید کاظمی بوکان و حسنلو رهاسازی شد و در مجموع ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب از طریق سدها به سمت دریاچه از ۴ بهمن ماه سال گذشته رهاسازی شد و به پیکره دریاچه تزریق شد.

وی با بیان اینکه البته پس از رهاسازی آب پشت سدها نیز در خصوص کاهش آب نگرانی وجود داشت که این مسئله با توجه به بارش‌های اخیر رفع شد.

بیش از ۹۰ درصد آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در بحث احیای دریاچه اصلی‌ترین بحث مسئله صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب است و بیش از ۹۰ درصد آبی که تولید شده در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: در این زمینه بحث صرفه‌جویی مهم است و یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز کاهش ۴۰ درصدی در مصرف آب در بخش کشاورزی مطرح شده است.

وی ادامه داد: این برنامه برای بازه زمانی پنج ساله مطرح شده و هر سال با استفاده از آبیاری‌های نوین در مصرف آب ۸ درصد صرفه‌جویی خواهد شد که در صورت تحقق و در مجموع طی ۵ سال مطرح شده، با کاهش ۴۰ درصدی مصرف شاهد ورود حجم قابل توجهی آب به دریاچه خواهیم بود.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.