کد خبر : 2685
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 - 9:46

مذاکره کنندگان به وین رفتند

مذاکره کنندگان به وین رفتند

مذاکره کنندگان هسته ای ایران صبح چهارشنبه راهی وین شدند تا در شروع مهلت ۷۰ روزه به « برجام» جان بدهند، سندی که به گفته آنها « زنده است ولی هنوز کامل نشده ».

محمد جواد ظریف این مرحله را « آغاز مسیر دشوار مذاکره و نگارش توافق نهایی» توصیف کرده است. به گفته او طرفین تصمیم های سیاسی را پیش از این گفته اند و اکنون نوبت حرکت به سمت بخش های فنی تر توافق است.

در آخرین دور رایزنی های هسته ای که از پنجم تا سیزدهم فروردین در لوزان سوئیس برگزار شد، طرفین به راه حل هایی برای رسیدن به توافق جامع هسته ای رسیدند و در پایان این مذاکرات ظریف و موگرینی بیانیه مشترکی را قرائت کردند.

با این حال متنی که هم اکنون در اختیار مذاکره کنندگان است همچنان دارای محورهای اختلاف و پر از پرانتز است و مذاکراتی که تا ده تیر برای آن مهلت تعیین شده باید به پاک کردن این پرانتزها بینجامد.

گفت و گو ها در وین را سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می کنند و در ادامه معاونان وزیران سایر کشورهای ۱+۵ ، انگلیس، فرانسه، المان ، آمریکا، روسیه و چین به آنها ملحق خواهند شد.

همزمان با مذاکرات معاونان، کارشناسان هم بر روی جزییات کار می کنند. رییس تیم کارشناسی ایران حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت خارجه است.

گفت و گو های وین سه روزه خواهد بود. مذاکره کنندگان جمعه به تهران باز خواهند گشت و روز یکشنبه همراه با محمد جواد ظریف به نیویورک می روند.

گفت و گو های هسته ای در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده ان.پی.تی درنیویورک پی گرفته می شود

رییس تیم مذاکره کننده آمریکا در وین « وندی شرمن» فرد شماره ۳ وزارت خارجه این کشور است.

علاه وه بر او ، رابرت مالی مشاور ویژه اوباما و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس ، جیمز تیمبی مشاور ارشد معاون کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا، پاول ایروین مدیر مرکز عدم اشاعه شورای امنیت ملی آمریکا هم در مذاکرات حضور خواهند داشت.

کریستوفر بکمیر معاون امور هماهنگ کننده در امور سیاست های تحریمی وزارت امور خارجه آمریکا هم به وین می رود. می گویند حضور او آنجا به کار می آید که قرار بر نوشتن موارد لغو تحریم ها باشد.

کیمبرلی گاهان» مشاور نمایندگی وزارت امور خارجه ،نوئل های اسمیت مشاور معاون حقوقی وزارت امور خارجه امریکا، جولیا جکوبی دستیار ویژه وندی شرمن هم دیگر کارشناسان امریکایی در مذاکره با ایران هستند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران پیش از عزیمت به وین گفت: جمهوری اسلامی ایران با هدف نهایی کردن توافق با حسن نیت در مذاکرات شرکت می کند و در صورت وجود اراده متقابل و انتخاب صحیح ازسوی طرف مقابل حصول به نتیجه را کاملا ممکن و البته به نفع همه می داند.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.