کد خبر : 2745
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 - 9:38

شوراها، نماد تجلی اراده مردم هستند

شوراها، نماد تجلی اراده مردم هستند

سالروز استقرار شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران،  جایگاه و عملکرد شوراها یکی از مواردی است که جای بحث و بررسی دارد.

چراکه شوراها، به عنوان یکی از نهادهای مدنی،  نقطه عطف مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می روند.

چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با ۲۱ نفر عضو، دومین سال فعالیت خود را طی می کند و در این مدت، تعامل و همکاری شورای شهر با شهرداری تبریز، منشا تحولات بسیاری در شهر شده است.

بر این اساس، گفتگویی با دکتر اسماعیل چمنی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز داشته ایم :

با توجه به این که حدود ۱۶ سال از استقرار اولین دوره شوراها می گذرد، تاثیر این نهاد را در اداره شهرها چگونه ارزیابی می کنید؟

قبل از هرکلامی، جا دارد که این روز را به تمامی همکاران خودم در دوره های دوم و چهارم شورا تبریک عرض کنم؛ همچنین ازاعضای محترمی که در دوره های اول تا سوم شورا حضور داشتند و اکنون حضور ندارند و همچنین مدیران رده های مختلف  شهرداری قدردانی می کنم بخاطر تعامل و همکاری های خوبی که با همدیگر داشته ایم.

در رابطه با شورا و جایگاه آن باید بگویم  که شوراها کم کم جایگاه واقعی خود را پیدا می کنند و این مسئله نشان می دهد که موقعیت  شوراها در حال تثبیت است. از طرفی دیگر، شورا به عنوان تجلی اراده و خواست شهروندان، خاستگاه تاثیر نظر و فکر آنان در امور مربوط به شهر است. به همین دلیل،  بی انصافی است اگر از تاثیرات مثبت شوراها در اداره شهرها، بی تفاوت بگذریم.

میزان مشارکت و اتحاد نظر بین اعضای شورای اسلامی شهر را  در چه حدی می‌بینید؟

به نظر من، شوراها پس از ۴دوره، به تکامل و پختگی رسیده اند و میزان خطا و اشتباه در حوزه های تصمیم گیری وقانون گذاری بسیار تقلیل یافته است. با این حال و با توجه به افزایش اعضای شورا به بیست و یک نفر، طبیعی است اگر با تعدد و حتی گاه تشتت آرا روبرو باشیم.

این مسئله را از بعد دیگری می توان نگاه کرد؛ به این ترتیب که در کشور ما، انتخابات به شکل حزبی نیست و شوراها هم از این مسئله در رنج هستند. چرا که اگر انتخاب اعضا از احزاب مشخص و به صورت گروهی صورت بگیرد، اتفاق رای هم بیشتر خواهد بود و این نکته مهم به عنوان کلید پیشرفت برنامه های شهری و در نهایت توسعه شهر، عمل خواهد کرد. ما هم امیدواریم با بازنگری در قوانین، بخصوص قوانین مربوط به شوراها، علاوه بر افزایش اختیارات، از نظرات واحد و در عین حال مفید در پیشبرد اهداف توسعه شهر استفاده شود.

با توجه به اهمیت وجود مدیریت واحد شهری، نقش شورا در پدید آمدن مدیریت هماهنگ شهری چیست؟

در حال حاضر، اصطلاحی رایج شده که شورای شهر را ، «شورای شهرداری» می گویند؛ در حالی که خود شهروندان هم می خواهند شورا، درتمامی امور شهری ورود کند و این خواسته‌شان را به انحاء مختلف بیان می کنند. لازمه حصول این هدف هم، ایجاد مدیریت واحد شهری است و من امیدوارم هرچه زودتر باعنایات دولت محترم و دیگر ارکان ذیربط، شاهد استقرار مدیریت واحد شهری در کلانشهرها و تبریز عزیزمان باشیم.

تعامل و همکاری شورای چهارم با مجموعه مدیریت شهری درچه سطحی قرار دارد؟

مهم ترین نکته ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد، این است که شورا و شهرداری، هردو باید در چهارچوب قانون حرکت کنند؛ چرا که راه‌های تعامل و همکاری به بهترین نحو در قانون پیش بینی شده است. اما مواردی نیز در زمینه این سؤال وجود دارد که یکی از آن ها، تعداد اعضای شورا است. یعنی، شهرداری در قبال ۲۱ نفر مسؤول است و باید تعداد نظرات بیشتری را در اداره شهر اعمال کند. همین مسئله، وظیفه شهرداری را به مراتب سنگین تر کرده است. با وجود این، مشارکت و همدلی شورا و شهرداری تبریز، موضوعی واضح و مبرهن است و مصداق این ادعا نیز، پیشرفت های سریع و قابل توجه شهر در زمینه های عمرانی است.

 و سخن آخر؟

برای تمامی همکاران عزیز، آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم با تقویت هرچه بیشتر همکاری و همدلی موجود بین شورا و شهرداری، تبریز به جایگاه واقعی خود ارتقا یابد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.