کد خبر : 2812
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 - 6:01

مطالبات مدیریت‌ شهری‌ تبریز از سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌ شرقی

مطالبات مدیریت‌ شهری‌ تبریز از سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌ شرقی

 آی نیوز: شهردار تبریز اظهار امیدواری کرد سفر رییس‌جمهور به تبریز، زمینه‌ساز تقویت شاخص‌های مختلف مدیریت شهری تبریز، به خصوص در حوزه توسعه ناوگان حمل‌‌و‌نقل عمومی، محیط زیست شهری و وصول درآمدهای پایدار شهری شود.

 به گزارش آی نیوز، دکتر صادق نجفی با اشاره به همدلی و همزبانی ارزنده در بخش‌های مختلف مدیریت شهری تبریز گفت: در ۲۰ ماه اخیر تعامل و هماهنگی چشمگیر شهرداری تبریز با شورای اسلامی شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های زیرمجموعه مدیریت استان، زمینه‌ساز دستاوردهای ارزشمند عمرانی بوده است؛ در راس این جریان مصمم و همدل، حمایت‌های معنوی نماینده معزز ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه تبریز، را قدر می‌دانیم.
وی با اشاره به مطالبات و انتظارات مدیریت شهری از سفر رییس‌جمهور به استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز اظهار داشت: ساز و کار سنتی شهرداری‌ها، پاسخگوی حوزه‌های گسترده زندگی شهروندی نیست؛ از این رو، نیاز به ساختاری که اداره شهر را در مفهومی یکپارچه و گسترده مورد توجه قرار داده و پاسخگویی شهرداری‌ها را در مقابل شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها، ارتقا دهد، ضروری است.
شهردار تبریز راه‌اندازی کمیسیون کلان‌شهرها و اهتمام در مورد تدوین لایجه مدیریت واحد شهری را از اقدامات ماندگار دولت خواند و افزود: قدردان توجه ویژه دولت تدبیر و امید به جایگاه مدیریت شهری در نظام مدیریت شهری هستیم؛ اما انتظار داریم این توجه ارزشمند، در حل مشکلات و معضلات قدیمی کلان‌شهر تبریز کارساز واقع شود.
دکتر نجفی با بیان این که توسعه چشمگیر شهر تبریز در دو دهه اخیر موجب شده امروز شاهد روزانه ۳.۵ میلیون تردد خودرویی در سطح شهر باشیم؛ اضافه کرد:  محدود بودن ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به  دو حوزه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی، پاسخگوی این حجم از تردد نیست.
وی متذکر شد:  علی‌رغم تمهیداتی که شهرداری تبریز در قالب بودجه‌ سالانه، برای نوسازی و خرید اتوبوس اجرا می‌کند، امروز  تبریز، در میان کلان‌شهرهای کشور، کمترین تعداد اتوبوس را دارد.
شهردار تبریز با اشاره به این‌که این محدودیت، ضرورت ایجاد و توسعه حمل‌و‌نقل ترکیبی را بارز می‌کند، افزود: شهرداری تبریز در ۲۰ ماه اخیر، با بهره‌گیری از راهکارهای موثر اقتصادی به اندازه یک دهه گذشته، تزریقات مالی به پروژه قطار شهری را محقق ساخته‌است؛ اما این همت ویژه، علی‌رغم تحقق سهم ۵۰ درصدی دولت، پاسخگوی هزینه‌های سنگنین مترو نبوده و نیاز به تخصیص کمک‌های کلان و تاثیرگذار را از سوی دولت، برجسته‌تر می‌سازد.
دکتر نجفی ضرورت تسریع در ساز و کار تحقق درآمدهای پایدار را در همین راستا مورد توجه قرار داد و گفت: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، بارقه امیدی برای شهرداریها به سمت درآمدهای پایدار بوجود آمده است؛ اما متاسفانه روند وصول این درآمدها، فاقد انسجام لازم است و اجرای برنامه‌های توسعه‌محور را با مشکل مواجه می‌سازد.
شهردار تبریز در ادامه با اشاره به وسعت حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده در کلان‌شهر تبریز، خاطرنشان کرد: اجرای موفق طرح پایلوت اسکان پایا در کلان‌شهر تبریز، به عنوان الگوی تجدیدنظر در بافت فرسوده و حاشیه‌نشین کشور، مطرح است.
دکتر نجفی متذکر شد: طبق آمار نوسازی شهرهای کشور،  کلان‌شهر تبریز، در ۲۰ سال گذشته، پس از اقدامات صورت‌گرفته در بافت فرسوده اطراف حرم رضوی، بزرگترین مداخله را با محوریت بافت تاریخی داشته است؛ با این حال، امروز وجود پنج هزار هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین در  شهر تبریز، زنگ خطری است که با توجه به زلزله‌خیری این منطقه، هر آن به گوش می‌رسد.
وی تاکید کرد: اجرای این ماموریت وسیع و حساس، بی‌شک با درآمدهای محدود شهرداری، ساخته نبوده و  نیاز مبرم به اراده دولتمردان و حمایت مجلس محترم دارد.
شهردار تبریز در پایان، گفت: حضور رییس‌جمهور محترم در شهر تبریز را ارج می‌نهیم و امیدواریم این حضور در نهایت، تامین‌کننده مطالبات و نیازهای اساسی شهر و شهروندان باشد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.