کد خبر : 30122
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 - 11:15

وضعیت بحرانی و نگران کننده جمعیت آذربایجان شرقی

وضعیت بحرانی و نگران کننده جمعیت آذربایجان شرقی

وضعیت رشد جمعیت در آذربایجان شرقی با دارا بودن رتبه سوم سالمندی در کشور بحرانی و نگران کننده است.

.به گزارش آی نیوز سالمندی و بحران جمعیت در کشور امری است که دیگر قابل انکار نیست.

رتبه سوم سالمندی و بحران جمعیت آذربایجان شرقی

در این بین آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از استان‌های استراتژیک کشور وضعیت نگران کننده تری دارد.

به گونه ای که مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت معتقد است وضعیت جمعیتی این این استان جای گریه دارد .

در حالی که تبریز راه خود را در حوزه جمعیت گم کرده است و به گفته مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی، این استان رتبه سوم کشور از نظر سالمندی را دارد.

۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و نرخ موالید نیز از سال ۱۳۹۱ به این طرف مرتبا کاهش داشته است.

زهرا کوهی، کاهش ۱۰ درصدی نرخ ازدواج افزایش ۸ درصدی نرخ طلاق استان نسبت به سال ۱۳۹۱ را نگران کننده می داند.

وی تصریح می‌کند: بر اساس آمارها با بحران جمعیت مواجه هستیم و به تاکید مقام معظم رهبری مقوله فرزندآوری و جوانی جمعیت امری بسیار مهم است و تشکل‌های مردمی به عنوان راهگشا در این حوزه بسیار اهمیت دارند.

استان ما رتبه سوم سالمندی کشور را دارد و در حوزه موالید نیز نسبت به ۹ ماهه سال قبل امسال تعداد تولد نوزاد در استان سه هزار مورد کمتر شده است.

رشد جمعیت

به صدا درآمدن آژیر قرمز در حوزه جمعیتی

تراب محمدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز جوان‌سازی جمعیت را یکی از مهم‌ترین مباحث کشور می داند.

وی می گوید: اگر به ۳۰ سال پیش برگردیم می‌بینیم در نتیجه اقدامات ماسونی که در حوزه جمعیت کشور شده، نرخ رشد جمعیت ۶.۵ درصدی کشور به ۱.۵ درصد کاهش یافته و در این میان آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های سالمند کشور است.

و با روند کنونی، نرخ رشد جمعیت استان در سال ۱۴۱۵، صفر و در سال ۱۴۲۰ منفی خواهد شد و آژیر قرمز در حوزه جمعیتی به صدا درآمده و اگر امروز بیدار نشویم فردا به عنوان سالمند کسی را برای مراقبت و نگهداری نخواهیم داشت.

بحران جمعیت آذربایجان شرقی

وی ادامه می دهد: معضل کاهش جمعیت تنها عامل اقتصادی ندارد، بلکه باید باورها و سبک زندگی عوض شود؛ به همین دلیل کارهای فرهنگی در این حوزه اهمیت پیدا می‌کند و در سطح کشور نیز برنامه‌های فرهنگی و توجیهی برای مدیران کشوری و استانی برگزار می‌شود و مسؤولان باید متوجه عمق این فاجعه باشند چون در استانی مانند آذربایجان‌شرقی به خاطر موقعیت ویژه جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی بیش از سایر مناطق کشور نیازمند اصلاح ساختار جمعیت و افزایش نرخ رشد جمعیت هستیم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی خاطر نشان می کند: نیازمند تغییر تفکر عمومی در این خصوص هستیم، چرا که رفاه امروز خانواده‌ها با وضعیت چند دهه قبل قابل قیاس نبوده و با وجود بهبود این شرایط رغبت خانواده‌ها به فرزندآوری کاهش یافته و اکثر جمعیت ما در ۳۰ سال آینده سالمند خواهد بود و این معضلی برای آینده کشور است در حالی که لازمه اقتدار در هر زمینه منوط به جوانی جمعیت بوده و حل این مشکل تنها وظیفه دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی نبوده و جز به دست زنان و مردان جوان این کشور حل نخواهد شد.

فرصت آزمون و خطا در حوزه جوانی جمعیت را نداریم / بحران جمعیت آذربایجان شرقی

زینب اختری مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده و دبیر ستاد جمعیت کشور نیز معتقد است:

مردمی کردن حکمرانی، نگاهی کلان در دولت اسلامی است و باید الگوی آن برای استفاده در سایر حوزه‌ها ایجاد شود

قانون جوانی جمعیت با این رویکرد و طبق بررسی و پژوهش‌های متعدد مصوب و ابلاغ شده اما به تنهایی کفاف موضوع جوانی جمعیت را نمی‌کند.

وی می‌گوید: در ستاد جوانی جمعیت از هر استان سه نفر از مجموعه‌های مردمی را دعوت می‌کنیم و با توجه به ارتباط مستقیم این مجموعه‌ها با مردم و تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم تکثر و تعدد اقدامات مردمی، پیگیر این مهم هستیم و در واقع قرارگاهی مردمی در کنار ستاد جوانی جمعیت ایجاد شده است.

دبیر ستاد جمعیت کشور تأکید می‌کند: فرصت آزمون و خطا در حوزه جوانی جمعیت را نداریم و با تشکیل اتاق وضعیت کشوری و استانی، به دنبال استفاده از نتایج تحلیل داده‌ها برای جهت‌دهی مستقیم حرکت نهادهای مردمی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم

و طبق همین داده‌ها آذربایجان‌شرقی سومین استان پیر کشور است و ما به عنوان ستاد وظیفه بسترسازی را برای گسترش فعالیت نهادهای مردمی انجام می‌دهیم.

اختری می‌گوید: در طراحی برنامه اقدام و عمل بوم جمعیتی استان‌ها با توان‌افزایی گروه‌های مردمی، مسیر فعالیت‌های اجتماعی با رویکرد حل بحران جمعیت ایجاد خواهد شد

و این حساس‌سازی باید با تلاش گروه‌های مردمی تا کف جامعه نیز صورت گیرد و این مهم نیازمند اطلاعات دقیق علمی است که حضور افرادی چون دکتر اکبری به عنوان یکی از یک درصد دانشمندان برتر جهان در مقام مشاور عالی وزیر کشور با همین هدف رویکرد بوده است.

خطر بسته شدن پنجره جمعیتی

پیش‌بینی و تخمین دقیق رفتار پدیده‌هایی که روی وضعیت اجتماعی، اقتصادی و محیطی تاثیرگذار هستند، نقش مهمی در اتخاذ تصمیم‌های صحیح دارد. تحولات جمعیتی یک کشور به‌عنوان مبنایی برای سیاستگذاری تصمیم‌گیری‌های کلان است، به‌طوری‌که جمعیت، مبنای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه راه‌ و مسکن، توسعه تولید و بنگاه‌های اقتصادی، توسعه تاسیسات آموزشی و درمانی، ایجاد تسهیلات رفاهی و تامین انرژی و… است.

از این‌رو، عدم درک صحیح از تحولات جمعیتی منجربه ناهماهنگی در برنامه‌ریزی‌ها و درنهایت اتلاف سرمایه و زمان خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با تحولاتی که طی سه‌دهه اخیر در کم‌وکیف جمعیت کشور رخ داده، دو اتفاق مهم قابل‌مشاهده است؛ مورد اول کاهش قابل‌توجه باروری و درنتیجه آن کاهش تعداد جمعیت جوان کشور است. مورد دوم مربوط به افزایش جمعیت در سن کار است.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، درحال حاضر از ۸۴میلیون جمعیت ایران بیش از ۶۱میلیون نفر در سن کار قرار دارند.

همچنین پیش‌بینی‌های انجام‌شده نیز تایید می‌کند این جمعیت به ۶۶میلیون نفر تا سال۱۴۲۵ خواهد رسید.

این پیش‌بینی حکایت از آن دارد که جمعیت در سن کار کشور درحدود سه دهه آینده همچنان هرم سنی غالب در مقایسه با دیگر هرم‌های سنی خواهد بود.

این وضعیتی است که از میانه دهه ۱۳۸۰ در هرم جمعیتی ایران رخ داده و در جامعه‌شناسی اقتصادی از چنین فرصتی با نام «پنجره جمعیتی» و فرصتی طلایی برای توسعه و رشد اقتصادی یاد می‌شود.

«پنجره جمعیتی» وضعیتی است که بیش از دوسوم جمعیت یک کشور در سن کار و فعالیت یعنی ١۵ تا ۶۴ سال قرار گرفته‌ باشد

 

بحران جمعیت آذربایجان شرقی

بجران جمعیت آذربایجان شرقی

وضعیت بحرانی و نگران کننده جمعیت آذربایجان شرقی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.