کد خبر : 3047
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 - 9:01

هیچ اولویتی به اندازه نجات جان حاشیه‌نشینان مهم نیست

هیچ اولویتی به اندازه نجات جان حاشیه‌نشینان مهم نیست

 شهردار تبریز گفت: اراده شهرداری تبریز برای رفع معضل حاشیه‌نشینی، ابعاد اجتماعی و اقتصادی این طرح بزرگ را به موازات هم، مورد توجه قرار داده است .

 

دکتر صادق نجفی، در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این مطلب اظهار داشت: بدون نهادینه‌شدن باور تحول در بخش حاشیه‌نشین و مشارکت حاشیه‌نشینان عزیز، نمی‌توان به ایجاد تغییر اساسی در این بخش امید داشت .
وی ادامه داد: به همین منظور،  ضرورت اجرای یک حرکت اساسی در بخش‌های حاشیه‌نشین و توجیه چهره‌به‌چهره این ضرورت به حاشیه‌نشینانی عزیزی که حتی بعضاً تمایلی به ایجاد تغییر در سکونتگاه خود ندارند، مورد توجه مجریان عمرانی شهرداری تبریز بوده است .
شهردار تبریز با بیان این‌که بخش‌هایی را که دولت به عنوان مناطق حاشیه‌نشین، مد نظر قرار داده،  باید با جابجایی، مقاوم‌سازی یا مجددسازی، مورد بازنگری قرار بگیرند، اظهار داشت:  در این راستا، شهرداری، مطابق طرح تفصیلی وارد عمل شده  و با خرید ۴۸ هکتار زمین از وزارت مسکن و شهرسازی خریداری در چند نقطه از شهر، از جمله شهرک اندیشه، حرکت‌های جدی برای انتقال حاشیه‌نشینی را پی‌ریزی کرده‌است.
دکتر نجفی تصریح کرد: این طرح، در واقع یک طرح کشوری و سراسری است که طبق آن، وزارت مسکن و شهرسازی، استانداری‌ها و  شهرداری‌ها، با همکاری شرکت‌هایی که روند اجرای طرح را سرعت ببخشند، اقداماتی را پیگیری می‌کنند. وظیفه این شرکت‌، در استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز بر عهده شرکت انبوه‌سازان مسکن گذاشته شده است .
وی اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقده، وزارت مسکن و شهرسازی وظیفه تامین زمین و تسهیلات بانکی، استانداری‌ها وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای تامین زیرساخت‌ها و شهرداری‌ها وظیفه صدور پروانه و آماده‌سازی شرایط و خرید تضمینی برای واگذاری به افراد را بر عهده دارند.
شهردار تبریز با بیان این‌که اجرای تفاهم‌نامه در ۱۱ هکتار از مجموع ۴۸ هکتار مدنظر شهرداری است، تصریح کرد: طبق مفاد تفاهم نامه،  شرکت طرف قرارداد، بدون این که هزینه‌ای از شهرداری دریافت کند، اقدامات اجرایی خود را آغاز می‌کند؛ در ادامه و با اتمام نیمی از اجرای پروژه، ۴۰ درصد تعهدات مالی شهرداری و پس از پایان نیز  ۴۰ درصد بعدی از سوی شهرداری تبریز پرداخت می شود؛ ۲۰ درصد باقی مانده نیز بعد از اتمام کامل مراحل، پرداخت می‌شود .
وی افزود: به این ترتیب، به جای این‌که خودمان تصدی‌گری کنیم، شرکتی دیگر بر اساس مطالعات وارد عمل می‌شود .
شهردار تبریز اظهار داشت: در واقع، این شیوه منطقی، اقتصادی و تجربه‌شده، مبتنی بر «مدیریت بدون پول» و نوعی بازی برد-برد است؛ به این ترتیب، بجای هزینه کردن در اول اجرای پروژه، برای پایان پروژه تضمین می‌دهیم .
دکتر نجفی با تاکید بر این‌که از نظر شهرداری، هیچ اولویتی به اندازه نجات جان شهروندان حاشیه‌نشین نیست، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر بتوانیم این کار را با سرعت انجام دهیم و از بین سه هزار نفر، به عنوان مثال یک‌سوم را طریع انتقال دهیم، باز هم کار بزرگی صورت داده‌ایم .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.