کد خبر : 3069
تاریخ انتشار : شنبه 6 تیر 1394 - 6:39

کشف آثار تغزلی شاعر تبریزی پس از ۱۰۰ سال

کشف آثار تغزلی شاعر تبریزی پس از ۱۰۰ سال

آثار تغزلی و اجتماعی شاهر نامدار تبریز مرحوم کریم آقا صافی تبریزی بعد از یک قرن پیدا شد و شهردار تبریز در دیدار با فرزند وی قول حمایت از انتشار آثار این شاعر تبریزی را داد.

در پی کشف آثار تغزلی و اشعار اجتماعی شاعر اهل‌بیت (ع) مرحوم کریم آقا صافی تبریزی پس از حدود یک قرن بی‌اطلاعی عالم ادبیات، دکتر صادق نجفی شهردار کلانشهر تبریز امروز با یگانه بازمانده وی در تهران ملاقاتی به عمل آورد.

پس از ۹۰ سال گمان نابودی آثار غیر رثائی بزرگترین و نام‌آورترین شاعر مرثیه‌سرای آذربایجان زنده‌یاد کریم‌آقا صافی تبریزی، کلیه آثار غیر رثائی آن شاعر شهیر در اثر جستجوهای طولانی اصغر فردی شاعر و پژوهشگر تبریزی در واپسین روزهای سال گذشته کشف شد.
 این حادثه ادبی و تاریخی طی آشنائی وی با یگانه فرزند ذکور زنده‌یاد صافی تبریزی (آقای حاج محمد صافی) تحقق پذیرفت که در ادامه این کشف مهم کلیه آثار غیر رثائی صافی به دو زبان فارسی و ترکی طی دو جلد دیوان اشعار وی آماده طبع و نشر گردید.
بنابه پیشنهاد ارائه شده توسط گردآورنده این آثار، شهردار تبریز مراتب آمادگی خود را دائر بر انتشار آثار مذکور و تقدیمات این کشف مهم ادبی، همچنین برگزاری مراسم بزرگداشت صافی اعلام و نسبت به مقدمات و تمهیدات امور کارگروهی را تشکیل داد.
پیش‌از ظهر روز چهارشنبه سوم تیرماه ۱۳۹۳ دکتر صادق نجفی شهردار کلانشهر تبریز با یگانه بازمانده این شاعر نامور اهل‌البیت علیهم‌السلام که هم‌اینک ۸۶ سالگی خود را در کمال صحت و عافیت طی می‌کند ملاقاتی صمیمانه انجام داد.
شهردار تبریز طی این دیدار با بازمانده و خاندان این شاعر حسینی، برگزاری قریب‌الوقوع آئین‌های تجلیل و تبجیل صافی تبریزی و امور پیرامونی این مراسم را مورد مذاکره قرار داد.
دکتر نجفی در این دیدار ضمن بیان مراتب علاقمندی نسل‌های پیاپی مردم آذربایجان به‌ویژه اهالی ولایت‌مدار تبریز به شاعر بلندآوازه خود صافی، از نقش محتشم و شکوهمند وی در اعتلاء فرهنگ حسینی و استغناء ادبیات شیعه یاد کرد. شهردار همچنین گفت: هر یک از ما همشهریان شادروان صافی در جهت  معرفی این گنجینه‌ها و ذخائر ادبی و معارف شیعی به نسل‌های معاصر و آتی مسئولیت‌ها و وظائف گرانی را بر دوش داریم. وی همچنین علاوه کرد: امروز باید نسل جوان با افکار، آمال و اندیشه‌های این شاعر بزرگ که ضمن مرثیه‌سرائی نسبت به حادثات و واقعات اجتماعی و سیاسی زمان خود حساس و فعال بوده، آشنا شوند. صافی در تحرکات شاعرانه خود دوشادوش با مجاهدان مشروطه توانست سلاح قلم را به خدمت این نهضت عظیم اجتماعی دین‌مدار درآورد. زنده‌یاد صافی در صفوف مبارزات ضد استعماری عالم برجسته زمان شادروان شیخ محمد خیابانی نقش انقلابی چشمگیری ایفا کرده و آثار ارزنده‌ای در موضوعات عدیده مبتلابه جامعه ایرانی و به‌ویژه آذربایجانی و تبریزی ایفا کرده است.
شهردار تبریز همچنین از اینکه جامعه ادبی قریب به ۹۰ سال از مطالعه آثار غیر رثائی صافی محروم مانده بودند، اظهار تأسف کرده،  کشف و معرفی این آثار در دوره حاضر را از برکات و مبرات معنوی برشمرد.
دکتر صادق نجفی در ملاقات با حاج محمد آقا صافی تبریزی ساخت تندیس و پیکره آن شاعر اهل‌بیت علیهم آلاف التحیه والثنا، انتشار دوره دوجلدی آثار غیر رثائی صافی به زبان‌های ترکی و فارسی همراه با آلبوم صوتی به‌گزین اشعار وی، تسمیه برخی مراکز و مؤسسات فرهنگی و معابر تبریز به نام این شاعر والا را نیز همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت صافی تبریزی وعده داد.
دکتر صادق نجفی شهردار تبریز را در این دیدار استاد اصغر فردی و دکتر ناصر عطاپور همراهی می کردند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.