کد خبر : 3078
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 تیر 1394 - 6:46

دکتر چمنی: بهترین راه برای توسعه باسمنج الحاق به تبریز است

دکتر چمنی: بهترین راه برای توسعه باسمنج الحاق به تبریز است

 نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: فرش دستباف سفیر فرهنگی ایران در تمام جهان است و همه ما باید به قالیباف بودن خودمان افتخار کنیم.

به گزارش آی نیوز، دکتر اسماعیل چمنی در آیین افتتاح سومین مرکز آموزش رایگان قالیبافی در جمع بانوان بسیجی شهر باسمنج با تقدیر از تلاش شرکت نگار نصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت ایجاد اشتغال زایی برای مردم گفت: قالیبافی نه تنها یک شغل بلکه یک هنر است و ما قصد داریم این هنر را به تمام علاقه مندان آموزش دهیم.
وی ادامه داد: بعضی از قالیبافان از شغلشان احساس شرمندگی میکنند، این فرهنگ غلطی است که در جامعه رواج پیدا کرده و همه ما باید با آن مقابله کنیم، قالیبافی تنها یک صنعت نیست بلکه هنر صنعت است و باید به اینکه قالیباف هستیم افتخار کنیم.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این مطلب که فرش دستباف برند کشور ایران است ابراز داشت: در میان صنایع این کشور کدام صنعت را میتوانید نام ببرید که در جهان نقش محوری داشته باشد؟ این نقش تنها در هنر صنعت فرش دستباف وجود دارد و قطعا منطقه آذربایجان با سهم ۳۵ درصدی در تولید و صادرات نقش محوری در کشور دارد.
وی فرش دستباف را سفیر فرهنگی ایران در جهان دانست و تصریح کرد: همه باید در آموزش این هنر تلاش کنند چرا که این هنر میراث گذشتگان برای ماست و ما هم باید این هنر را به نسل آینده برسانیم.
رییس اتحادیه قالیبافان کشور ضمن تاکید بر مناسب بودن این هنر برای بانوان گفت: بین تمام مشاغل به این نتیجه رسیدیم که  قالیبافی بهترین کار برای بانوان است تا هم در خانه به کارهای عمومی برسند و هم به عنوان یک راه مناسب برای ایجاد درآمد تلاش کنند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بر ضرورت الحاق باسمنج به تبریز اشاره نمود و اظهار داشت: قطعا بهترین راه برای توسعه باسمنج الحاق به تبریز است، شهرداری باسمنج درآمد خاصی برای توسعه شهر ندارد ولی درصورت الحاق به تبریز مشکل منابع مالی اینجا نیز قابل حل است.
چمنی افزود: در تبریز به جهت اهمیت به شغل قالیبافان هر گونه بدهی که این صنف به شهرداری تبریز داشته باشد تا سقف ۱۰ میلیون تومان از تخفیف برخوردار می شوند، اگر الحاق باسمنج به تبریز صورت بگیرد شما هم میتوانید از این تخفیف برخوردار شوید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش ما برای ایجاد اشتغال و آرامش شماست اظهار داشت: به جز شرکت نگار نصر از سوی هیچ ارگان و نهاد دیگری به ما کمکی ارائه نمی شود تا دنبال گسترش این هنر باشیم.
رئیس اتحادیه قالیبافان کشور ضمن تاکید بر اینکه از تولید خودسرانه فرش بدون مشورت با اتحادیه  باید اجتناب کنید گفت: با هزینه های بالا و سختی زیاد یک فرش تولید می شود و بعد از تولید به دلیل اینکه از ما مشورت نگرفته اند این فرش را به قیمت ناچیز از آنها خریداری می کنند و همین باعث سرخوردگی بافندگان فرش دستباف می شود.
وی بهترین روش برای اشتغال آفرینی را توجه به هنر صنعت فرش دانست و ابراز داشت: با ۱۰ میلیون تومان یک شغل در قالیبافی ایجاد می شود ولی در صنایع دیگر با ۲۰۰ میلیون تومان، با وضعیت اقتصادی جامعه باید به سمت گسترش قالیبافی تلاش کنیم.
دکتر چمنی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با بیمه قالیبافان گفت: متاسفانه دولت باید در ردیف اول بودجه اعتبار لازم را به جهت اهمیت این هنر صنعت قرار دهد ولی این کار را نمی کند، بیمه هم به دلیل اینکه از قبل دولت بدهکار است از بیمه کردن قالیبافان خودداری میکند.
وی با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که هر وقت دنبال رای هستند به سراغ قالیبافان می آیند ولی موقع تصویب بودجه قالیبافان را فراموش میکنند گتاکید کرد: نیاز داریم در مجلس شورای اسلامی فراکسیون قالیبافان به دلیل تعدد قالیبافان تشکیل شود و در مرحله بالاتر شاهد تشکیل کمیسیون قالیبافی در مجلس شورای اسلامی باشیم تا مشکلات این صنف در آن بررسی و راهکار لازم به کار گرفته شود.
رئیس اتحادیه قالیبافان کشور آمار بیمه شدگان قالیباف را ۸۳ هزار نفر اعلام کرد و افزود: امیدوارم در آیده نزدیک این رقم به ۲۰۰ هزار نفر برسد.
وی با انتقاد از بیمه به دلیل مشکل سازی برای قالیبافان در روند بیمه کردن آنان گفت: هر کس که از فنی و حرفه ای مدرک دارد و روی دار قالی می نشیند، قالیباف است و بیمه باید او را بیمه کند، در قانون موردی درباره اندازه و ابعاد دار قالی وجود ندارد، برای ما ملاک فرش است.
لازم به توضیح است در مرکز شماره ۳ آموزش رایگاه قالیبافی به کلیه بانوان آموزش رایگان قالیبافی داده شده و کسانی که موفق به پایان دوره شوند از طرف شرکت نگار نصر تا سقف ۷ میلیون تومان از وام خود اشتغالی بهره مند خواهند شد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.