اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب از دریا به یزد از محل حقوق دولتی معادن

اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای انتقال آب از دریا به یزد از محل حقوق دولتی معادن

استانداریزد با با بیان اینکه از زمان استقرار دولت سیزدهم و در مدت یک سال اخیر با نگاه مثبت دولت چندین اتفاق بزرگ از حوزه معدن رقم خورده است، گفت: یکی از تصمیمات بزرگ دولت در استان یزد، اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن در کل کشور برای خط انتقال آب از دریا به استان است.

به گزارش آی نیوز به نقل از سایت ایرنا، مهران فاطمی در جمع خبرنگاران با بیان این خبراظهارداشت: پروژه انتقال آب از دریا به استان به طول ۸۴۰ کیلومتر، ظرفیت انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان را داراست، ودر طول ۴۴ سال گذشته، پروژه ای استانی با این حجم سرمایه گذار در کشور وجود نداشته است.

استاندار یزد با اشاره به عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریا به استان یزد با حضور رییس جمهور گفت: در این زمینه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن کشور با دستور دستور رئیس جمهور به استان تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا مهران فاطمی عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران از سفر رییس جمهور و هیات دولت در روزهای ۲۲ و ۲۳ دیماه به استان خبر داد و افزود: اجرای این ابرطرح که می‌تواند دغدغه آب شرب و صنعت استان را رفع کند، برای استان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در طول ۱۵ ماه اخیر به صورت شبانه روزی برای حل مسئله آب استان تلاش کرده ایم خوشبختانه تلاش های استان برای انتقال آب از دریا به استان جواب داده است، خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور مقرر شد اعتبار مورد نیاز تامین شود.

فاطمی مصرف کنونی آب شرب استان را ۱۴۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: ۶۵ میلیون مترمکعب از این میزان از طریق خط انتقالی و ۷۵ میلیون مترمکعب آن از منابع آبهای زیرزمینی با شاخص کیفی(EC) بالای ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تامین می‌شود در حالی که آب استاندارد باید دارای شاخص کمتر از یکهزار باشد.

وی گفت: هم اکنون در زمان کمینه مصرف استان ۸۰۰ لیتر بر ثانیه و در اوج زمان مصرف ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب فقط در بخش شرب داریم.

وی با بیان اینکه سه مسیر برای تامین آب استان وجود دارد، تصریح کرد: نخستین مسیر انتقال آب از سد بهشت آباد بود که در سال ۱۳۸۶ مصوب ولی در سال ۱۳۹۰ اجرای آن آغاز شد، در آن زمان ۶۰ کیلومتر آن انجام شد و تا کنون متوقف ماند اکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در کنار آن انتقال آب از حوزه های دیگر چالش های خاص خود را دارد.

فاطمی تصریح کرد: مسیر دوم بحث مدیریت مصرف آب بود که این موضوع کفاف استان را نمی داد و مسیر سوم انتقال آب از دریای آزاد است زیرا دریا تنها منبع لایزال و تمام نشدنی برای تامین آب است که در دولت های گذشته تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب برداشت آب آن با اجرای ۸۴۰ کیلومتر خط انتقال مصوب شده است ولی اجرای این خط که هم استان کرمان و هم استان یزد از آن منتفع می‌شود نیازمند اعتبار زیادی است.

استاندار یزد گفت: بلاخره بعد از پیگیری‌های متعدد قرار شد وزارت صمت و وزارت نیرو طی یک ماه مدل تأمین اعتبار مالی طرح انتقال خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به استان را تهیه کنند.

وی گفت: بر همین اساس مقرر شد اعتبار مورد نیاز این طرح از محل حقوق دولتی تمام معادن دولتی با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طی ۱۰ سال به یک شرکت ذی‌صلاح انجام شود ولی این شرکت متعهد شود با توانمندی خود، این طرح انتقال آب را سه ساله برای یزد اجرایی کند تا دغدغه کم آبی یزدی ها حداقل برای ۵۰ سال آینده مرتفع شود.

استاندار یزد با بیان این که مجموع اعتباری که در استان توزیع می‌شود معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان در دو بخش عمرانی و جاری است، گفت: مبلغ یاد شده برای انتقال آب به استان عدد قابل توجهی است.

وی افزود: همزمان با اجرای خط انتقال آب یزد، اجرای خط انتقال آب به خراسان جنوبی، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اصفهان نیز انجام می‌شود ولی خط انتقال آب یزد دارای این مزیت است که قبلاً مسیر این خط در جریان انتقال آب شرکت گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه کرمان و چادرملو یزد که در قالب یک کنسرسیوم برای تامین آب خودشان انجام شد، آزادسازی و ایستگاه‌هایآن اجرا و برق رسانی شده لذا قرار است مسیر انتقال آب یزد در قالب اجرای دو خط لوله از همین مسیر اجرا شود.

فاطمی اظهار کرد: همیشه در دولت ها یک طرح مصوب و بعد اجرا می‌شود ولی اجرای این طرح‌ همزمان با تصویب آغاز می‌شود و نقطه آغاز عملیات این طرح از یزد آغاز و به سمت دریا پیش می‌رود، ضمن این که از سمت دریا نیز کار شروع شده است.

استاندار یزد ادامه داد: هر چند مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و انتقاد به شیوه حکمرانی دولت نیز هست ولی به دلیل این اتفاق بزرگ که دولت قبول کرده و برای تحقق آن نیز همت کرده تا بزرگترین دغدغه استان را رفع کند، باید از دولت تشکر و قدردانی کرد.

فاطمی ادامه داد: سالیان سال در ارتباط با موضوع آب صحبت شد و حداقل طی ۴۳ سال پس از انقلاب در رابطه با آن تمام نخبگان استان و رسانه‌ها نیز با گرایش‌های مختلف در رابطه با آن سخن گفتند و همه متفق‌القول به این باور رسیدند که باید آب مورد نیاز استان باید خارج استان تامین شود.

وی اظهار کرد: براساس کارشناسی‌های صورت گرفته هزینه‌های امروز انتقال آب به مراتب کمتر از هزینه انتقال سنگ به کنار دریا است و با توجه به اینکه مزیت استان، معادن آن است و یکی از مهمترین منابع درامدی استان از محل مالیات بر معادن و صنایع معدنی است، اگر آنها را از مرزهای جغرافیایی استان خارج شود عملاً عواید آن نصیب استان نمی شود.

۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد استان

استاندار یزد منابع درآمدی استان در سال جاری ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در سال آینده به ۱۸ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی افزود: از محل مالیات ارزش افزوده نزدیک ده ها میلیارد تومان به شهرداری ها استان تزریق شده است و این مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع درآمدی شهرداری ها و دهیاری ها است و علاوه بر این نیز بازگشت یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی که بالغ بر یکهزار میلیارد تومان است، پیگیری می شود.

فاطمی با اشاره به پیگیری ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به حساب استان تصریح کرد: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان از این محل به حساب استان واریز شده است همچنین علاوه بر این ۱۲ درصد درآمد معادن به حساب استان ویژه منابع طبیعی و محیط زیست است که در حال پیگیری آن هستیم بنابراین از معادن استان خارج شود درامد های استان هم به کاهش می یابد.

وی با اشاره به این که مزیت استان نه در بخش کشاورزی بلکه در بخشهای صنعت و معدن است، از ممنوعیت بارگذاری صنایع در کنار سکونتگاه‌ها به ویژه در محور یزد – عقدا طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تنها این دولت شجاعت ممنوعیت استقرار صنایع آلاینده در این محور و حتی ابطال مجوزهای قبل را داشت.

عدم توازن در استان به علت مسئله آب

استاندار یزد همچنین به عدم توازن توسعه در استان اشاره و تصریح کرد: این عدم توازن به دلیل نبود زیرساخت ها در برخی شهرستان ها اتفاق افتاده البته مسئله اصلی در این شهرستان آب است.

استاندار یزد ادامه داد: هر چند مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد و انتقاد به شیوه حکمرانی دولت نیز هست ولی به دلیل این اتفاق بزرگ که دولت قبول کرده و برای تحقق آن نیز همت کرده تا بزرگترین دغدغه استان را رفع کند، باید از دولت تشکر و قدردانی کرد.

آغاز بزرگترین طرح انتقال آب به استان با حضور رییس جمهور

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار یزد نیز با اشاره به میزبانی یزد در دومین سفر دور دوم رئیس جمهور گفت: دور اول سفر در قالب تعیین مصوبات با ۷۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرحها و درخواست‌های استان و انجام برخی دیدارها انجام شد که تا امروز حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته که در طول عمر استان ابلاغ این حجم اعتبار در این مدت زمان بی سابقه بوده است.

علی اکبر عزیزی افزود: خوشبختانه تمام این اعتبار جذب و در طرحهای مصوب هزینه شده و پیشرفت خوبی را در این طرح ها داشته‌ایم.

معاون استاندار ادامه داد: دور دوم سفر دو روزه و با تفاوت هایی انجام خواهد شد به نحوی که به محض ورود رئیس جمهور در استان شاهد آغاز یک طرح بزرگ در استان که چند دهه مطرح و این دغدغه حل نشده بود یعنی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد خواهیم بود.

 

انتقال آب دریا یزد

انتقال آب دریا یزد

انتقال آب دریا یزد

انتقال آب دریا یزد


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.