کد خبر : 32011
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 دی 1401 - 0:21

کدهای دیدار کلیچدار اوغلو با سفرای اروپایی

کدهای دیدار کلیچدار اوغلو با سفرای اروپایی

دیدار کلیچدار اوغلو با سفرای کشورهای اروپایی نشان داد که حزب جمهوری خلق خود را برای پیروزی در انتخابات ترکیه آماده کرده و اروپایی‌ها نیز از به قدرت رسیدن این حزب حمایت می‌کنند.

به گزارش آی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، تب و تاب رقابت احزاب سیاسی در ترکیه بالا گرفته است. با آنکه بیش از ۴ ماه به انتخابات سرنوشت ساز ۲۰۲۳  باقی مانده است، ۶ حزب مخالف اردوغان، در تلاش هستند تا هرچه زودتر، مقدمات پیروزی خود را فراهم کنند و در مصاف آتی، اردوغان و شریک او باغچلی را از صحنه قدرت کنار بزنند.

کدهای دیدار کلیچدار اوغلو

کدهای دیدار کلیچدار اوغلو

در این میان و از بین ۶ رهبر احزاب مخالف رئیس جمهور، این کمال کلیچدار اوغلو است که نقش برجسته تری دارد و در عمل، به رهبر تمام مخالفین حزب حاکم، تبدیل شده است.

این سیاستمدار علوی که رهبری قدیمی ترین حزب ترکیه یعنی حزب جمهوری خلق را در اختیار دارد، در سودای کسب کرسی ریاست جمهوری است. او هم اکنون رهبر حزب جمهوری خلق، یعنی همان حزبی که بر اساس دو اصل بسیار مهم لاییسم و کمالیسم اداره می‌شود و از لحاظ مشی سیاسی نیز، یک حزب سوسیال دموکرات به شمار می آید.

رهبر حزب جمهوری خلق برای کنار زدن اردوغان و باغچلی از صحنه قدرت، اقدامات متعددی انجام داده که بدون شک مهمترین آن، سازماندهی احزاب مخالف و تدوین نقشه راه برای اداره ترکیه در دوران پسا اردوغان است.

او تاکنون نشان داده که علاوه بر تصمیم برای گذار از بحران اقتصادی، در مورد اعمال تغییرات جدی در سیاست خارجی ترکیه نیز برنامه دارد. اقدام دیروز رهبر حزب جمهوریخواه خلق نشانه این بود که پس از انتخابات آتی و در صورت شکست اردوغان، شاهد این خواهیم بود که یک بار دیگر، ترکیه در کنار اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

دیدار رهبر حزب جمهوری خلق با سفرای کشورهای اروپایی، نشان دهنده این واقعیت است که حزب جمهوری خلق خود را برای پیروزی در انتخابات ترکیه آماده کرده و اروپایی‌ها نیز از به قدرت رسیدن این حزب حمایت می کنند.

کشور ترکیه ,

کلیچدار اوغلو و اروپا در ضیافت شام

روز گذشته، در آنکارا و در یک ضیافت شام، رهبر حزب جمهوری خلق، علاوه بر نیکولاس مایر لاندروت رئیس نمایندگی دائم اتحادیه اروپا در ترکیه، میزبان سفرای همه کشورهای اروپایی بود.
کلیچدار اوغلو، در سخنرانی خود در حضور سفرا و دیپلمات‌های اروپایی، درباره نقشه راه مخالفین اردوغان برای تکمیل روند عضویت ترکیه در اتحادیه صحبت کرد.
رهبر حزب جمهوری خلق در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد که ترکیه خود را به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا قلمداد می کند و به دنبال آن است که در آینده، تطابق بیشتری با روندهای حقوقی سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا داشته باشد.

رهبر حزب جمهوری خلق و همچنین به این نکته اشاره کرد که مشاورین و معاونین او در دفتر حزب در ماه های گذشته، هم به صورت مستقل و هم در چارچوب همکاری با پنج حزب دیگر، مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها را مهیا کرده‌اند تا در آینده و پس از پیروزی در انتخابات، دست به اصلاحات گسترده سیاسی و حقوقی بزنند.
کلیچدار اوغلو به این اشاره کرده که عمل کردن به احکام صادره از سوی قضات ارشد دادگاه حقوق بشر اروپا و همچنین گردن نهادن به اصول مهمی همچون شفافیت مالی، از معیارهای برتر حزب جمهوری خلق است و پس از رسیدن به قدرت، به شکل جدی این موضوعات را دنبال خواهد کرد.

اروپا به ترکیه چه خواهد داد؟

از جزئیات کامل گفتگوهای رهبر مخالفین اردوغان با سفرا و دیپلمات‌های اروپایی، اطلاعات روشنی در دست نیست. اما بر اساس شواهد و اخباری که در مورد دیدارهای قبلی منتشر شده، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کشورهای اروپایی در چند سال اخیر به شکل تدریجی شرکت ها و موسسات بانکی سرمایه گذاری خود را از ترکیه خارج کردند و بر این باور هستند که تداوم سرمایه گذاری خارجی در ترکیه از زیرساخت های حقوقی و امنیتی لازم برخوردار نیست.

در نتیجه مهم‌ترین وعده کشورهای اروپایی به مخالفین اردوغان این است که در صورت شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی، یک بار دیگر سرمایه گذاران بزرگ اروپایی به سرعت به ترکیه باز می گردند. وعده دیگر نیز این است که پس از به قدرت رسیدن مخالفین اردوغان، روند مذاکرات تکمیل عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ادامه پیدا خواهد کرد.

در پایان باید گفت، دیدار مهم ترین رهبر مخالفین اردوغان با سفرا و دیپلمات‌های اروپایی در حالی صورت گرفته که در چند سال اخیر و به ویژه پس از تغییر نظام سیاسی اجرایی ترکیه از پارلمانی به ریاستی، فاصله و شکاف عظیمی بین ترکیه و اروپا به وجود آمده است.

در نتیجه اردوغان و تیم او در دولت و حزب حاکم، نسبت به دیدار مخالفین با دیپلمات های اروپایی، بسیار حساس هستند. آنان در بیانیه ها و مواضع حزبی و سیاسی خود، تلاش می کنند به منظور تضعیف مخالفین و خنثی کردن سیاست های آنان، کلیه روابط خارجی این احزاب را همچون خیانت، وابستگی و مزدوری کشورهای غربی تعریف کنند.

بدیهی است که بخشی از این اتهامات در رقابت های انتخاباتی برای اقناع هواداران محافظه‌کار حزب عدالت و توسعه و هواداران ملی‌گرای حزب حرکت ملی به کار می آید. حال باید دید آیا نزدیک شدن رقبای اردوغان به کشورهای اروپایی و چراغ سبز آنان به توسعه روابط ترکیه با آمریکا و اروپا، آورده ای خواهد داشت یا خیر.

کدهای دیدار کلیچدار اوغلو کدهای دیدار کلیچدار اوغلو


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.