کد خبر : 32033
تاریخ انتشار : جمعه 30 دی 1401 - 14:44

آخرین وضعیت زلزله ۵.۴ ریشتری خوی/از اسکان موقت تا تلاش برای رفع مشکلات مردم

آخرین وضعیت زلزله ۵.۴ ریشتری خوی/از اسکان موقت تا تلاش برای رفع مشکلات مردم

با توجه به وقوع زلزله روز گذشته به بزرگی ۵.۴ ریشتری در شهرستان خوی آذربایجان‌غربی تعداد ۲۰ روستا دچار آسیب شدند که این حادثه تعداد ۱۹۴ مصدوم برجای گذاشت و خوشبختانه در این حادثه فوتی گزارش نشده است.

به گزارش آی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، ظهر روز چهارشنبه به مورخه ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزاند، این زمین لرزه ساعت ۱۳ و ۳۸ دقیقه در طول جغرافیایی: ۴۵.۸۵، عرض جغرافیایی: ۳۸.۵۸ و عمق ۱۲ کیلومتری زمین شهرستان خوی به وقوع پیوست در این حادثه طبیعی در حدود ۲۰ روستا و طبق برآورد اولیه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر فیرورق و روستاها

ی تابعه آسیب دیده‌اند.

در این راستا بلافاصله بعد از وقوع حادثه گروه‌های امدادی در محل حادثه برای امداد رسانی حضور یافتند و مصدومان و افراد حادثه دیده به مراکز درمانی جهت مداوا انتقال و محل اسکان موقت برای آسیب دیدگان ناشی از زمین لرزه ایجاد شد.

ثبت ۲۰ پس لرزه در خوی طی روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه

 در این راستا بنا بر اعلام مرکز پایش زمین لرزه دانشگاه ارومیه، پس لرزه‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در ساعت ۱۳:۱۹  روز چهارشنبه آغاز زلزله‌های شهرستان خوی بود و زلزله اصلی در ساعت ۱۳:۳۸ دقیقه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و در ۹ کیلومتری شهر خوی ثبت شده است و بعد از زلزله اصلی نیز بیش از ۲۰ پس لرزه در این ایستگاه ثبت و به شبکه لرزه نگاری کشور به صورت آنلاین مخابره شده است.

خاطرنشان می‌شود از میان پس لرزه‌های ثبت شده، ۲ زلزله به بزرگی بیش از ۴ ریشتر و ۳ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۳ ریشتر مهمترین پس لرزه‌های روز چهارشنبه بود و بر اساس آخرین اطلاع رسانی مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پس‌لرزه‌ای راس ساعت ۹:۲۵ امروز صبح به عرض جغرافیایی ۳۸.۵۵۱ و طول جغرافیای ۴۴.۷۲۹ به عمق صفر کیلومتری به بزرگی ۴.۱ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند.

خبرنگار فارس برای در جریان قرار گرفتن آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله مصاحبه‌ای با مسوولان مربوطه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم:

توزیع ۲هزار چادر تیپ ۲ در مناطق زلزله زده خوی

حمید محبوبی سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه زلزله ۵.۴ ریشتری شهرستان خوی خسارت جانی در پی نداشت اظهار کرد: ساعت ۱۳:۳۸ امروز ۲۸ دی ۱۴۰۱، زلزله ۵.۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین حوالی خوی را لرزاند که بلافاصله تمام پایگاه‌ها و امدادگران هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند و نیروهای امدادرسان به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی و جمعیت هلال احمر بلافاصله بعد از وقوع حادثه در محل حاضر و اقدامات اولیه امدادرسانی را انجام داد که تا ساعت ۴ بامداد شب گذشته خدمات رسانی ادامه داشته و ۹۹ درصد خدمات‌رسانی اتمام یافته است.

محبوبی با بیان اینکه مکان اسکان موقت و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته بین آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله توزیع شده است عنوان کرد: تعداد ۲هزار چادر تیپ ۲، هزار و ۳۰۰ عدد بسته غذایی بر حسب نیاز افراد، و لوازم گرمایشی بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی ادامه داد: خدمات رسانی جمعیت هلال احمر ادامه دارد و طی امروز ته تعداد پنج هزار پرس غذای گرم به کمک عتبات عالیات در وعده ناهار و به تعداد ۴هزار پرس در وعده شام و چهار هزار پرس  در وعده ناهار فردا بین مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیدگان توزیع خواهد شد.

محبوبی عنوان کرد: چادرهای توزیع شده به طور آماده برای اسکان موقت و مجهز به سیستم گرمایشی به آسیب دیدگان تحویل داده شده است و هیچ‌گونه مشکلی برای تامین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان وجود ندارد و جمعیت هلال‌احمر آماده ارائه هرگونه خدمات به افراد آسیب دیده می‌باشد.

۲۰ روستای شهرستان خوی در زلزله دچار آسیب شدند

فرماندار خوی در خصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی به خبرنگار فارس گفت: در حادثه زمین لرزه ۵.۴ ریشتری خوی بلافاصله بعد از وقوع زلزله تیم‌های ارزیاب به منطقه عازم شدند و تعداد ۲۰ روستا در شهرستان خوی درگیر زمین لرزه بوده و ۱۵ روستا به علت اینکه در کانون زمین‌لرزه  قرار گرفتن دچار آسیب و خسارت زیادی شده است.

وی بابیان اینکه در این حادثه خوشبختانه فوتی وجود نداشته است عنوان کرد: تعداد ۱۹۴ نفر بر اثر این حادثه دچار مصدومیت شدند که مراکز درمانی انتقال داده شدند و تقریبا یک دهم افراد به تعداد ۱۸ نفر نیار به بستری داشتند که مابقی افراد به طور سرپایی درمان و مرخص شدند.

کاظمی ادامه داد: با توجه به همکاری ارگان‌های خدمات رسان سیستم آب و برق و گاز در منطقه پایدار است و مشکلی دراین زمینه وجو ندارد .

وی در خصوص خسارت ناشی از زمین لرزه افزود: طی ارزیابی اولیه تعداد ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت ۲۰ تا ۸۰درصدی داشته است و با حضور استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه ستاد بحران دستورات لازمه برای رسیدگی به امورات آسیب دیدگان داده شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در مناطقی از شهرستان خوی جاده‌ها به علت ریزش کوه مسدود شده بودند که با تلاش نیروها این مسیرها طی شب گذشته بازگشایی شدند.

فرماندار خوی یادآور شد: خدمات‌رسانی از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به نحو احسنت انجام و استاندار آذربایجان‌غربی شب گذشته از مناطق آسیب دیده بازدید کردند و در حال حاضر نیروهای بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارت‌های ناشی از زلزله به مناطق اعزام شده‌اند.

وی به استقرار اکیپ‌های هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده خوی اشاره کرد و گفت: اقلام و مواد مورد نیاز گرمایشی، تغذیه، چادر بین افراد توزیع شده است و در هر روستا مدیری برای مدیریت وضع موجود مستقر شده است.

فرماندار آذربایجان‌غربی اذعان کرد: در حال حاضر آرامش در منطقه برقرار است و کنکور سال ۱۴۰۱ نیز در شهرستان خوی در حال برگزاری است و مشکلی در شهر و تامین اقلام وجود ندارد.

خاطرنشان می‌شود محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی بامداد شب گذشته در مناطق زلزله‌زده خوی حضور داشته و با دیدار افراد آسیب دیده و بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی از نزدیک در جریان آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی قرار گرفتند و با تشکیل جلسه ستاد بحران دستورات لازم جهت پیگیری و اسکان موقت و  ارائه خدمات هر چه بهتر در این جلسه داده شده است.

آخرین وضعیت زلزله خوی

آخرین وضعیت زلزله خوی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.