کد خبر : 3242
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مرداد 1394 - 4:19

مقایسه ی تغییرات اسمی باشگاه سپاهان و ماشین سازی / آیا نجفی الگوبرداری کرد؟

مقایسه ی تغییرات اسمی باشگاه سپاهان و ماشین سازی / آیا نجفی الگوبرداری کرد؟

 

 

 

باشگاه سپاهان که از قدیمی ترین تیم های اصفهان است بعدها به “سیمان سپاهان” و بعد از آن هم به “فولا مبارکه سپاهان” تغییر نام داد.

 مدیران، مالکان و ارکان آن باشگاه کاملا تغییر یافت و حتی نام تیم از یک کلمه به سه کلمه افزایش یافت اما باشگاه سپاهان واقعا باشگاه شد.

عین همین قضیه در مورد ماشین سازی تبریز هم اتفاق افتاده است. الان ماشین سازی هم در این راه قدم برداشته است و اگر کارشکنی های برخی افراد معلوم الحال اجازه دهد ماشین می تواند دوباره مکتب فوتبال شمالغرب کشور را احیا نماید.

باشگاه سپاهان که سابقه حضور در لیگ تخت جمشید و نبرد با تیم ماشین سازی تبریز را در کارنامه خود دارد در اوایل دهه شصت روزگار خوشی را طی نمی کرد، درست مانند وضعیت سالهای گذشت تیم ماشین سازی تبریز

 مالکیت این تیم در سال ۱۳۶۱به مسعود تابش واگذار شد و با قید ضرورت حفظ نام سپاهان این تیم به حیات خود در مسابقات قدس، و آزادگان ادامه داد.

تیم سپاهان تا سال ۱۳۷۱ با این نام و در لیگ های مختلف کشور حضور داشت تا اینکه از اوایل سال ۱۳۷۲ این باشگاه تحت حمایت و مدیریت کارخانه سیمان سپاهان قرار گرفت و با نام باشگاه فرهنگی ورزشی «سیمان سپاهان» به فعالیت خود ادامه داد.

در این سال‌ها کارخانه سیمان سپاهان حمایت مالی از تیم را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۷۹ این حمایت ادامه یافت. تا اینکه عدم تمایل سهامداران  کارخانه به باشگاه‌داری سبب گردید تا در تابستان سال ۱۳۷۹ امتیاز باشگاه به مجتمع فولاد مبارکه واگذار گردد و نام باشگاه به «فولاد مبارکه سپاهان» تغییر کرد.

البته این تغییر ماهوی بود و فولاد مبارکه سپاهان نام جدید سپاهانی بود که از تخت جمشید یکی از تیم های معمولی ایران شده بود.

قبل از سال ۱۳۷۹ سپاهان یکی از تیم های معمولی ایران بود که نه ادعایی برای قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی داشت و نه توانسته بود آوازه خاصی در ورزش کشور بدست آورد.

اما با تغییر مالکیت مدیریت و ثبات مدیریتی به یکی از قدرتمندترین تیم های ایران تبدیل شده است. این تیم با استفاده از امکانات فولادمبارکه توانسته است در دهه اخیر قدرتمند ترین و با ثبات ترین تیم ایران در لیگ برتر و مسابقات آسیایی شود. تیمی که پنج بار قهرمان لیگ برتر و چهار بار قهرمان جام حذفی شده است.

ماشین سازی

شهردار فعلی تبریز در همان سالهایی که سپاهان کم کم با ثبات مدیریتی می خواست به اوج قله فوتبال ایران برسد همواره یکی از حامیان اصلی فوتبال و یکی از اصلی ترین بانیان ایجاد تیم فوتسال در تبریز بود.

صادق نجفی در آن سالها که تیم های تراکتورسازی و ماشین سازی و حتی تیم شهرداری در مذیقه مالی و مدیریتی بودند بارها کمر همت بست تا فوتبال تبریز را به روز و قدرتمند نماید.

برگزاری جلسات با صاحبان صنایع، تشکیل هیئت مدیره های متشکل از مدیران عامل صنایع و حتی ادغام دو تیم شهرداری و ماشین سازی و فجر عاشورا و تشکیل تیم مقاومت ماشین سازی با ادغام این سه تیم از اقدامات آن زمان بود که اگر سنگ اندازی برخی مدیران تازه به دوران رسیده نبود شاید الان ماشین سازی و یا مقاومت ماشین شهرداری امروز یکی از تیم های قدر تبریز بود.

اما غرض از این نوشتار تعریف و تمجید تیم اصفهانی نیست بلکه تایید تصمیم درست مسئولان اصفهان برای جلوگیری از نابودی نام سپاهان اصفهان بود. آن زمان فولاد مبارکه می توانست نام تیم را تغییر دهد و اثری از سپاهان در فوتبال ایران نباشد اما با ترکیب فولاد مبارکه و حذف کلمه سیمان تیم سپاهان شکل و شمال جدیدی یافت.

در تبریز هم امسال گویا این اتفاق در حال افتادن است. بر اساس تصمیم شورای سازمان ورزش و دستور شهردار تبریز تیم لیگ یکی تبریز با نام ماشین شهرداری تبریز در مسابقات حضور خواهد یافت.

الان نیز شورا و شهردار تبریز  با فکر احیا قدیمی ترین تیم شمالغرب، ایجاد همبستگی بین هواداران انبوه ماشین سازی و حمایت از فوتبال شهر تبریز هستند که البته این مسئله باعث خوشحالی قاطبه فوتبال دوستان اعم از هواداران و پیشکسوتان تیم ماشین سازی و پیشکسوتان شهرداری تبریز نیز شده است البته به مذاق گروهی معلوم الحال و اندک تعداد، خوش نیامده است.

بیش از یک سال از تصمیم دور اندیشانه شهردار و شورای شهر تبریز مبنی بر انتقال امتیاز کامل باشگاه ماشین سازی تبریز می گذرد.

اما به راستی دلیل اصلی این کار چه بود؟

از یک سو شهرداری تبریز یک تیم پر هزینه و بدون طرفدار بود که در سالیان اخیر حاشیه های مختلفی را برای فوتبال تبریز بدنبال داشته است.

بحث برانگیز ترین حکم تاریخ فوتبال ایران در خصوص تبانی تیم شهرداری و محکومیت عوامل مختلف تیم به تعبیری سنگین ترین حکم فوتبالی بر علیه یک باشگاه بود که مستقیما با آبروی فوتبال تبریز سرو کار داشت.

به هر حال شهردار تبریز و شورای شهر تصمیم قطعی بر مالکیت ماشین سازی را گرفتند و تیم از سال گذشته تحت مالکیت شهرداری تبریز به آرامش رسیده است.

از سوی دیگر انتخاب نام ماشین شهرداری تبریز برای تیم لیگ یکی شهر تبریز می تواند باعث اتحاد هواداران ماشین سازی و شهرداری شده و این تیم با پشتوانه هواداری بیشتری در مسابقات حضور داشته باشد.

www.mashin-fans.blogfa.com

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

صمد یکشنبه , ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۷:۰۵

به هر حال اکثر قهرمانی های سپاهان در زمانی بدست آمده است که باند اصفهانی بر فدراسیون ایران حکومت می کنند با بررسی وضعیت باشگاه سپاهان در لیگ برتر و جام قهرمانان آسیا همه چیز مشخص میشود تیم سپاهان در چهارده سال اخیر ده بار در آسیا حضور داشته است و در این ده بار هفت بار در مرحله گروهی حذف شده است و فقط یک بار توانسته است به نایب قهرمانی برسد و با در همان سال هم به دلیل اینکه ژاپن میزبان باشگاههای جهان بوده با خوش شانسی به عنوان تیم دوم آسیا به این مسابقات راه یافنه است