کد خبر : 32501
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 11:56

آرامشی که خوی نیاز دارد

آرامشی که خوی نیاز دارد

امروز مردم مناطق زلزله زده در شهرستان خوی بیش از همه به آرامش نیاز دارند تا بتوانند با خیال راحت در منازلی که آسیب ندیده اسکان پیدا کنند

آی نیوز به نقل از آناج/ نوید مستفیضی؛ رسانه و سینما ابزارهای جنگ روانی هستند و ساده انگارانه است اگر کسی تصور کند این دو ابزار تنها برای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و سرگرمی ابداع شده اند، امروزه این ابزارها در تهییج و تسکین افراد یک جامعه نقش نسبت به اتفاقات و پدیده ها ولو با یک علامت سوال و تعجب نقش اساسی دارند، برای همین شاهد هستیم که قدرت ها و مدیران یک جامعه با این ابزار سعی در کنترل احساسات مردم اتفاقات و بحران ها هستند.

زلزله خوی یکی از جمله بلایای طبیعی بود که نحوه اطلاع رسانی و پوشش اخبار آن حاوی نکات عبرت آموز است. در ساعات ابتدایی زلزله ای که بنا به آمار ۳ فوتی و بیش از ۳ هزار نفر مصدوم داشته،حجم اخبار به گونه ای بود که حجم خرابی ها همانند زلزله ویرانگر بم تصور میشد. این در حالی است که آنگونه که خبرنگاران و فعالین رسانه ای پس از بازدید میدانی از خوی و مناطق تابعه گزارش مخابره کردند، بر عکس تصور ابتدایی ۹۹ درصد شهر خوی هیچ گونه آسیبی در زلزله ندیده و تصاویر خرابی مربوط به شهرهای کوچک اطراف و روستاهای تابعه بود. اینجا سوالی که پیش می آید، چرا حجم تراژدی این بلای طبیعی در رسانه های داخلی با خبرهای ناامید کننده و تلخ بزرگنمایی می شود؟

از سوی دیگر به اذعان حاضران در میدان، شایعه بروز زلزله بزرگتر در آینده نه چندان دور، بازتاب خبر بی مبنای تاثیر خشکی دریاچه ارومیه در به وجود آمدن زلزله در رسانه های محلی و بزرگنمایی و پمپاژ عدم رسیدگی از سوی مسئولین منطقه موجب ترس مردم زلزله شده تا جایی که در روزهای ابتدایی امداد رسانی، عدم تمرکز مسئولین با هجوم مردم بلاتکلیف در صحنه چند برابر شد. علاوه بر این تاکید بر ناتوانی دستگاه های خدمات رسان موجبات بی اعتمادی مردم را فراهم آورده است و شاهد هجوم مردم زلزله زده، ارائه حسابهای بانکی متعدد و جمع آوری های کمک های شخصی برای مناطق زلزله هستیم که آسب سو استفاده یا بحران در توزیع را به همراه دارد.

جالب اینجاست برخی از خبرنگاران و رسانه ای منطقه ای و کشوری که در ساعات و روزهای ابتدایی زلزله با تیترهای خطا جو را ملتهب کرده بودند پس از حضور میدانی، عکس روایت اولیه شان را در رسانه هایشان منتشر کردند.

زلزله خوی نه به لحاظ خرابی مثل بم بود و نه به لحاظ وسعت اندازه سرپل ذهاب و ورزقان، ولی بحران رسانه ای و خبر رسانی همانند دیگر اتفاقات سالهای اخیر در آن بسیار بزرگتر از واقعیت در صحنه است، کشور ما به دلیل جبهه درگیر با کشورهای متخاصم به اندازه کافی مورد تهاجم رسانه ای است و این حملات رسانه ای در اتفاقات و بلایا چندین برابر می شود، از دشمن که انتظار بروز همین رفتار است ولی بر خبرنگاران، فعالین رسانه ای و مجازی فارغ از دسته بندی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در این بلایا با مسئولیت اجتماعی، امنیت روانی مردم گرفتار را بخاطر جذب مخاطب به هر طریقی به بازی نگیرند و به نیروهای خدمات رسان برای حل مشکلات مردم کمک نمایند.

امروز مردم مناطق زلزله زده در شهرستان خوی بیش از همه به آرامش نیاز دارند تا بتوانند با خیال راحت در منازلی که آسیب ندیده اسکان پیدا کنند و خبرنگاران در این مقوله نقش اساسی دارند، بیایم با خبر رسانی درست مردم را کمک کنیم.

 

آرامشی خوی نیاز دارد

آرامشی خوی نیاز دارد

آرامشی خوی نیاز دارد

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.