کد خبر : 32831
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 - 8:46

۲ اسفند؛ روز جهانی زبان مادری

۲ اسفند؛ روز جهانی زبان مادری

یونسکو از طریق این نامگذاری ضمن دفاع از زبان مادری و حق افراد برای آموزش دیدن، صحبت کردن و استفاده از به این زبان، بر اهمیت تنوع زبانی و غنای فرهنگی در جهان تاکید می کند.

به گزارش آی نیوز به نقل از عصرایران ، روز جهانی زبان مادر ی در سال ۱۹۹۹ میلادی از سوی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) اعلام شد و از سال ۲۰۰۰ میلادی، هر سال در این روز برنامه های مختلفی در مرکز یونسکو در پاریس و دیگر کشورهای جهان برگزار می شود.

یونسکو از طریق این نامگذاری ضمن دفاع از زبان مادری و حق افراد برای آموزش دیدن، صحبت کردن و استفاده از آن، بر اهمیت تنوع زبانی و غنای فرهنگی در جهان تاکید می کند.

 

2 اسفند؛ روز جهانی زبان مادری

هدف اصلی روز جهانی زبان مادری، مبارزه با یکدست سازی زبانی، تحمیل زبانی، حذف و تضعیف زبان های مادری، بومی و منطقه ای و تقویت و حفظ زبان های مختلف فارغ از تعداد صحبت کنندگان یا دایره جغرافیایی استفاده از آن است.

همچنین دفاع از حق افراد برای داشتن زبان متفاوت و آموزش دیدن و صحبت و استفاده های مختلف از زبان مادری، از دیگر اهداف انتخاب یک روز به عنوان زبان مادری است.

دفاع از تنوع فرهنگی و اشاره به نقش تنوع زبانی در غنای فرهنگی از دیگر اهداف نام گذاری روز جهانی زبا ن مادری است.

 

روز جهانی زبان مادری

تحقیقات نشان می‌دهد صدها زبان در مناطق مختلف جهان در معرض خطر نابودی قرار دارند و پدیده «جهانی شدن» به عنوان یکی از دلایل اصلی از بین رفتن این زبان‌ها شناخته می‌شود.

همزمان با ۲۱ فوریه که به عنوان «رو ز جهانی زبان ماد ری» نامگذاری شده است، در این اینفوگرافیک اشاره کرده‌ایم که در هر قاره و منطقه‌ای در جهان چه تعداد از زبان‌های بومی در معرض خطر نابودی قرار دارند.

در این رده‌بندی، اقیانوسیه و بعد از آن، آسیا، بدترین وضعیت را دارند.

تعداد زبان‌های در معرض خطر نابودی در جهان (اینفوگرافیک)

یونسکو از طریق این نامگذاری ضمن دفاع از زبان مادری و حق افراد برای آموزش دیدن، صحبت کردن و استفاده از به این زبان، بر اهمیت تنوع زبانی و غنای فرهنگی در جهان تاکید می کند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.