کد خبر : 32858
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1401 - 7:56

(تصاویر) قصرهایی که روزی نماد جلال، قدرت و ثروت بودند

(تصاویر) قصرهایی که روزی نماد جلال، قدرت و ثروت بودند

تمدن‌ها و پادشاهی‌های گوناگون در طول تاریخ قصرهایی را بنا کرده‌اند تا ثروت و قدرتِ حاکمان‌شان را به نمایش بگذارند.

به گزارش آی نیوز به نقل از راهنماتو، این قصرها نه‌تنها به لحاظِ مساحت و بزرگی بلکه به واسطه بازتاب‌دادنِ سبک‌های منحصربه‌فردِ زمان و مناطق خود چشمگیر هستند. این ساختمان‌های تاریخی، از برج‌وباروهای اروپا گرفته تا قصرهای مجلل آسیا، پنجره‌ای رو به گذشته و سبک‌های زندگی اشرافی و درباری که زمانی در آن‌ها جریان داشتند، می‌گشایند. امروزه، بسیاری از این کاخ‌ها به موزه، هتل و جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند و به بازدیدکنندگان فرصتِ تجربه شکوه و جلالِ دوران‌های گذشته را می‌دهند.

قصرهای تاریخی در جهان

 

هوامحل که به نام «قصرِ بادها» نیز شناخته می‌شود، قصری معروف در جیپور، پایتختِ ایالتِ راجستان در هند است. این قصر در سال ۱۷۹۹ توسطِ ماهاراجه پراتاپ سینگ در راستای توسعه قصرِ شهر ساخته شد. نمای منحصربه‌فرد این قصر دارای ۹۵۳پنجره و توری است که به زنان درباری امکان می‌داده زندگی و جشن‌های خیابانی را از پشتِ آن‌ها نظاره کنند.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

قصر پِنا، قصری به سبکِ رومانتیسیت در سینترا، شهری در نزدیکی لیسبون در پرتغال است. این قصر در سال ۱۸۳۹ در محلِ یک صومعه قدیمی توسطِ پادشاه فردیناند دوم ساخته شد که می‌خواست یک اقامتگاهِ پرزروبرق تابستانی برای خانواده سلطنتی پرتغال تأسیس کند. معماریِ التقاطیِ این قصر مؤلفه‌هایی از سبکِ گوتیک، شمال آفریقا و رونسانس را با هم ترکیب کرده و در فهرستِ میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یکی از مقاصد محبوب گردشگری است.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

قصر آبی، که به عنوان قصرِ لاکسمی ویلاس، نیز شناخته می‌شود، قصری تاریخی در جیپور، پایتختِ شهرِ راجستان در هند است. این قصر در سال ۱۸۹۰ توسطِ ساوای مدهو سینگ ساخته شد و اقامتگاهِ سلطنتی و شکارگاهی برای خانواده سلطنتی بود. این قصر به خاطرِ رنگ آبیِ متمایزش معروف است که یک رنگ‌مایه سنتی در «شهرِ صورتی» در جیپور محسوب می‌شود.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

مجموعه قلعه و کاخ الحمرا در گرانادا، در آندلوس در اسپانیا قرار دارد. این مجموعه در اواسط قرن ۱۴ام در سلسله ناصری ساخته شد و به خاطرِ معماری حیرت‌انگیزِ اسلامی‌، کنده‌کاری‌های ظریف و کاشی‌کاری‌های تزئینی‌اش معروف است. الحمرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اسپانیاست که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جلب می‌کند.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

کاخ توپکاپی، قصری تاریخی در استانبول در ترکیه است. این کاخ در قرن پانزدهم توسط سلطان محمد دوم ساخته شد و اقامتگاه اصلی سلسله عثمانی برای بیش از ۴۰۰سال بود. امروز، کاخ توپکاپی یک موزه معروف است که تاریخ و فرهنگ عثمانی را به نمایش گذاشته و برای معماریِ حیرت‌انگیز، کاشی‌کاری‌های ظریف و مجوعه گسترده آثار هنری، اشیاء تاریخی و جواهراتش معروف است.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

قلعه پوتالا یکی از کاخ‌های تاریخی در لهاسا، منطقه خودمختارِ تبت در چین است. این کاخ در قرن هفتم توسطِ پادشاه تبت، سانگستِن گامپو ساخته شد و قرن‌ها به عنوان اقامتگاه دالایی‌لاما و مرکز بوداییسم خدمت می‌کرد. این کاخ به خاطرِ معماریِ چشمگیر، تزئیناتِ جذاب و مجموعه غنی از هنر، اشیاء تاریخی و متون مذهبی معروف است و اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

کاخ ورسای، کاخی تاریخی در فرانسه است. این کاخ را لویی چهاردهم به عنوان نمادی از قدرت سلطنت ساخت و مقرِ دولت فرانسه تا زمان انقلاب ۱۷۸۹ بود. این کاخ به خاطر معماریِ حیرت‌انگیزِ سبکِ باروک، باغ‌های پهناور و تاریخ غنی‌اش معروف است و در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است. کاخ ورسای یکی از پربازدیدترین امکان تاریخی در فرانسه است.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

شهر ممنوعه، مجموعه‌ای کاخ در قلب پکن، پایتخت چین است. این کاخ، قصرِ امپراتوریِ سلسله‌های مینگ و کینگ و مرکز سیاسی چین به مدت بیش‌از ۵۰۰سال بود.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

کاخ دُلمه‌باغچه، کاخی تاریخی در سواحلِ تنگه بوسوفر در استانبول و ترکیه است. این کاخ در اواسط قرن نوزدهم توسطِ سلطان عبدالمجید اول به عنوان نمادی از زوال قدرت و ثروتِ امپراتوریِ عثمانی تأسیس شد. این کاخ به خاطر طراحی مجلل با تأثیراتی که از سبک‌های روکوکو، باروک و نئوکلاسیک گرفته است، معروف است و اکنون یکی از موزه‌های محبوب و جاذبه‌های گردشگری در استانبول محسوب می‌شود.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

کاخ میسور، کاخی تاریخی در شهرِ میسور در ایالتِ کارناتاکا در هند است. این کاخ محلِ اقامتِ سلسله وُدیِیر بوده که از اواخر قرن چهاردهم تا زمان استقلا هند در سال ۱۹۴۷ در آن حکومت می‌کردند. این کاخ به خاطر معماریِ مفصل شاملِ کنده‌کاری‌های ظریف، نقاشی‌ها و مؤلفه‌های تزئینی‌اش معروف است و اکنون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مهم در منطقه محسوب می‌شود.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

کاخ کاترین در سارسکویه سِلو، شهری در نزدیکی سنت‌پیترزبورگ، در روسیه. این کاخ در قرن ۱۸میلادی توسطِ امپراتوریس الیزابت ساخته شد و بعدها کاترین کبیر آن را توسعه داد تا به عنوان اقامتگاهِ تابستانی از آن استفاده کند. این کاخ به خاطرِ معماریِ سبکِ باروک، تزئیناتِ باشکوه و مجموعه‌های مفصلی از آثار هنری و اشیاء تاریخی معروف است و یکی از موزه‌های پرطرفدار در روسیه است.

 

قصرهای تاریخی در جهان

 

قلعه شانتیلی در فرانسه که در ۵۰کیلومتری شمال پاریس قرار دارد. این قلعه در قرن ۱۶ام برای یکی از نجیب‌زادگان و فرماندهان نظامی فرانسه به نام آن دو مونتمورنسی ساخته می‌شود و بعدها توسطِ صاحبانش توسعه پیدا می‌کند و بازسازی می‌شود. امروز این قصر یک جاذبه گردشگری مهم در فرانسه و میزبان آثار هنری چشم‌نواز و باغ‌های زیباست.

تصاویر قصرهای باشکوهی روزی

تصاویر قصرهای باشکوهی روزی

تصاویر قصرهای باشکوهی روزی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.