کد خبر : 32871
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1401 - 14:03

تقلیل آب دریاچه ارومیه چالش ۵۰ ساله

تقلیل آب دریاچه ارومیه چالش ۵۰ ساله

وزیر نیرو در مراسم افتتاح پروژه بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار اظهار داشت: تقلیل آب دریاچه ارومیه در طول ۵۰ سال گذشته چالش جدی برای مردم منطقه و مسوولان است.

وزیر نیرو گفت: مهمترین چالش ما در مراحل پایانی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه، ریزش بخشی از تونل بود که طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی اتمام و ترمیم آن طی مدت کوتاه غیر ممکن بود اما متخصصین داخلی با نوآوری و تکیه بر توان داخلی در مدت بسیار کوتاه این کار را به اتمام رساندند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه بزرگ انتقال آب به دریاچه ارومیه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار اظهار داشت: تقلیل آب دریاچه ارومیه در طول ۵۰ سال گذشته چالش جدی برای مردم منطقه و مسوولان است.

وزیر نیرو گفت: برای احیای دریاچه ارومیه کارگروهی تشکیل شد به نام کارگروه احیا که در آن ۲۶ اقدام برای بخش ها و دستگاه های مختلف ملی و استانی  تصمیم گیری شد که مجموع این طرح ها باعث نجات دریاچه خواهد شد.

محرابیان تاکید کرد: سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه بزرگترین و مهمترین طرح احیای این نگین فیروزه ای محسوب می‌شود که امروز افتتاح شد.

وزیر نیرو یادآور شد: این پروژه شامل چند سد، تونل کانال، و لایروبی مسیر برای اتصال آب مازاد به دریاچه بود که با موفقیت اجرا شد‌.

وزیر نیرو با اشاره به دیگر پروژه های احیای دریاچه گفت: پروژه های انتقال پساب بهداشتی شهر تبریز و ارومیه، از دیگر طرح‌های کارگروه است که طی آن پساب این دوشهر پس از تصفیه بهداشتی وارد دریاچه ارومیه می شود و با اختصاص اعتبارات خوبی که صورت گرفته در خرداد ماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مهمترین چالش ما در مراحل پایانی، ریزش بخشی از تونل بود که طبق نظر کارشناسان داخلی و خارجی اتمام و ترمیم آن طی مدت کوتاه غیر ممکن بود اما متخصصین داخلی در یک اقدام قابل تقدیر با نوآوری و تکیه بر توان داخلی در مدت بسیار کوتاه این کار را به اتمام رساندند.

محرابیان تصریح کرد: مشاورین داخلی با تلاش خود روشی طراحی کردند و با کمترین زمان، این چالش را مرتفع کردند. کار در یک اقدام فشرده به صورت سه شیفت و شبانه روزی پیش رفت و با دوربین های ۲۴ساعته رصد می کردیم و امروز شاهد افتتاخ رسمی هستیم. ین طرح مورد تاکید ویژه رییس جمهوری بود و با تکمیل سد سیلوه کل اهداف طرح محقق می شود.

وی اظهار کرد: پساب بهداشتی تا خرداد به بهره برداری می‌رسد. با این اقدامات دریاچه ارومیه احیا نمی شود و باید ۲۶ اقدام دیگر انجام شود که این اقدام سنگین ترین بود. در کنار آن باید تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف هم داشته باشیم. بارش شرط اصلی است و اگر بارش به اندازه نباشد چالش های جدی خواهیم داشت. بارش های بهمن بخش قابل توجهی از عدم بارش پاییز را جبران کرد و این در حالی است که سه سال سنگین خشکسالی را داشتیم. در شمالغرب بارش ها نسبت به میانگین کشوری کمتر است اما این پروژه سرآغازی برای احیاء کامل دریاچه ارومیه است.

وزیر نیرو در پایان گفت: از عزیزان در قرارگاه خاتم الانبیا تشکر می‌کنم که با اقدامات جهادی و شبانه روزی کار را به سرانجام رساندند.

تقلیل آب دریاچه ارومیه

تقلیل آب دریاچه ارومیه

تقلیل آب دریاچه ارومیه


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.