کد خبر : 3296
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مرداد 1394 - 7:18

خطر نابودی جنگلهای قره داغ جدی است

خطر نابودی جنگلهای قره داغ جدی است

اگر به جنگلهای ارسباران رسیدگی نشود و این جنگلها از خطراتی که تهدیدش می کند محافظت نشوند، وضعیت ناپایداری خواهند داشت.

به گزارش آی نیوز اگر تمام دستگاههای ذیربط استانی در مسائل معیشتی و اجتماعی و اقتصادی جنگل نشینان ارسباران  دخالت نکنند مشکلات جنگلهای ارسباران قابل حل نیست.

تا زمانی که مشکلات ناشی از  عدم ایجاد اشتغال ،فرهنگ سازی, سوخت و فشارهای ناشی از بی کاری به جنگل های ارسباران وارد شود مسلماً منابع ملی قدرت تحمل این فشارها را نخواهند داشت.

 درختان جنگلهای ارسباران قبل از ۱۳۵۰ به صورت کلی قطع و قلع و قمع شده اند و در سالهای پس از آن از یک ریشه و بذر چند درخت و تنه رشد کرده است.

به مرور زمان چون ریشه ها به جای غذاسازی به یک درخت به چند درخت که از نقاط مختلف ریشه جوانه زده اند، غذا سازی می کنند توانایی خود را از دست داده و به همین دلیل درختان از رشد طبیعی خود (با ارتفاع بیش از ۴۰ متر) بازمانده اند.

درختان این جنگلها به عملیات اصلاح و پرورش نیاز دراند تا با حذف کردن شاخه های اضافی تنه اصلی درختان پرورش یابد.

برای حفاظت از این جنگلها طرحی به نام صیانت از جنگلهای ارسباران وجود دارد که از جمله طرحهای ملی می باشد و هزینه آن از اعتبارات ملی تأمین می شود؛ هدف اصلی این طرح حفظ پایداری درختان این جنگل ها می باشد.و قدم مثبتی که برداشته شده پروژه اصلاح و پرورش و توسعه جنگل و نیز افزایش پایداری و غنی سازی این جنگل ها می باشد.

همچنین برای جلوگیری از قطع درختان جهت سوزاندن و حفاظت فیزیکی درختان اقدام به توزیع سوخت در مناطقی که از چوب درختان استفده می کنند شده است.

با وجود اعتبارات ملی در مورد این جنگلها  میزان اعتبار ملی این طرح ها کافی نیست و نسبت به طرح های دیگر این پروژه از اعتبار پایین تری برخوردار است.

این اعتبار قطعاً جذب خواهد شد ولی کفاف هزینه ها را نمی دهد. با این رقم در سطحی معادل ۱۵۰تا۱۰۰ هکتار می توانیم عملیات احیاء را انجام دهیم که در مقایسه با سطح کلی جنگل های ارسباران که معادل  ۱۶۴ هزار هکتار جنگل می باشد رقم کمی است.

باید ضمن حفظ جنگل، برای درختان ایجاد فضا کنیم تا در محیط مناسب رشد نموده و بذر سالم تولید کنند. همچنین به دلیل شاخه زا بودن درختان و درهم رفتگی شاخه ها بذر از قدرت کمی برای رشد برخوردار می باشند.

تا سال ۱۳۵۰ درختان قره داغ – ارسباران برای زغال گیری و طرح بهره برداری از جنگلها و ایجاد زغال قطع می شدند ؛ ولی پس از سال ۵۰ قطع این جنگلها برای زغال ممنوع شد

قطع درختان جنگلهای ارسباران در حال حاضر به صورت قاچاق وجود دارد و در بعضی مناطق به صورت غیر قانونی زغال گیری ادامه دارد. ولی بدلیل مشکلات اقتصادی مردم جنگل نشین نمی توان از بحث قطع درختان برای ذغال گیری جلوگیری نمود. تا انجاکه در بعضی روستاها فقط زغال گیری منبع  درآمد مردم محسوب می شود.

مشکل قره داغ مشکل معیشت جنگل نشیان است و اگر به درآمدهای آنان فکر نکنیم مسلماً قطع جنگلها ادامه خواهد داشت. تامین سوخت جنگل نشینان نیز گامی در همین جهت است.

خطر نابودی جنگلهای قره داغ جدی است

خطر نابودی جنگلهای قره داغ جدی است

نابودی جنگلهای قره داغ


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.