کد خبر : 32985
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 9:44

مشکلات تبریز قدیم و واکنش مسؤولان

مشکلات تبریز قدیم و واکنش مسؤولان

استاندار آذربایجان‌شرقی با حضور در محله سرخاب تبریز و در دیدار صمیمی و چهره به چهره با اهالی این محله، پای صحبت‌های آنان نشست و دستورهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات این محله تاریخی به مدیران مربوط صادر کرد.

به گزارش آی نیوز به نقل از فارس، عابدین خرّم در بازدید از محله سرخاب در جریان اقدامات شهرداری تبریز و سایر دستگاه‌های مسؤول برای سامان‌دهی این محله قرار گرفت و بر ضرورت تسریع در حل نابسامانی‌های آن تاکید کرد.

وی با اشاره به بافت تاریخی این محله و قوانین و مقررات میراث فرهنگی که محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز در آن ایجاد کرده، گفت: امروز تسهیل امور مردم و دسترسی آسان شهروندان به خدمات برای ما یک اولویت است.

استاندار آذربایجان‌شرقی از اداره‌کل راه و شهرسازی استان خواست تا طرح تفصیلی بافت تاریخی محله سرخاب را با نگاه به تسهیل امور مردم در اسرع وقت آماده و شهرداری تا یک ماه آینده طرح‌های خود را در این محله اجرایی کند.

وی از اهالی محله سرخاب هم خواست تا با دریافت تسهیلات، نوسازی بافت‌های فرسوده را آغاز کنند.

شهردار تبریز و جمعی از مدیران استان نیز که استاندار را در این بازدید همراهی می‌کردند، گزارش‌هایی از اقدامات انجام‌شده در راستای سامان‌دهی محله تاریخی سرخاب و بافت‌های فرسوده واقع در آن و تسهیل دسترسی مردم به خدمات شهری ارائه کردند.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با بیان اینکه بخشی از خیابان ۱۸ متری سرخاب اجرا شده و باقیمانده آن به دلیل محدودیت‌های میراث فرهنگی متوقف مانده است، افزود: ۶ یا هفت پلاک از این مسیر باقی مانده که اگر میراث فرهنگی تایید کند، این طرح را تکمیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی ساخت‌وساز در محله سرخاب، ممنوعیت ارتفاع بیش از هفت متر است، متذکر شد: با همکاری و موافقت میراث فرهنگی، این محدودیت تا ۱۱ متر افزایش یافته تا احیای بافت فرسوده برای مردم محله توجیه اقتصادی داشته باشد.

هوشیار تصریح کرد: وضعیت فعلی باعث کاهش ارزش منطقه‌ای واحد‌های مسکونی و تبدیل آنها به انبار و کارگاه شده و اگر این محدودیت‌ها رفع شود برای اجرای سنگفرش آن به عنوان محله تاریخی نیز آمادگی داریم.

احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز از مردم محله سرخاب به دلیل محدودیت‌ها و مزاحمت‌های ناشی از اجرای طرح‌های سامان‌دهی عذرخواهی کرد و یادآور شد: با همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی، تدابیری برای رفع مشکلات ساخت‌وساز به شرط استفاده از مصالح سنتی و حفظ بافت تاریخی اندیشیده‌ایم که اگر این امر محقق شود، محله سرخاب از نظر گردشگری نیز جذابیت ویژه ای برای گردشگران خواهد داشت.

علی جعفری آذر، فرماندار تبریز نیز با اشاره به انسداد گذرهای محله سرخاب به دلیل محدودیت‌های میراث فرهنگی، گفت: این امر باعث می‌شود که افزایش ارزش منطقه‌ای در محله اتفاق نیفتد و محله از منظر تردد خودرویی نیز دچار مشکل شده است.

امیر بخشی‌زاده، مدیرکل راه و شهرسازی نیز از طرح مشکلات محله سرخاب در کمیسیون ماده ۵ استان خبر داد و متذکر شد: مسائل این محله را با نگاه افزایش نفوذپذیری بررسی می‌کنیم.

در جریان این دیدار، برخی از اهالی محله سرخاب نیز مسائل و مشکلات این محله را با استاندار آذربایجان‌شرقی در میان گذاشتند.

استاندار آذربایجان‌شرقی پس از استماع سخنان اهالی و گزارش مدیران، دستور لازم برای تکمیل خیابان ۱۸ متری، افزایش محدودیت ارتفاع ساخت‌وساز در بافت تاریخی تا ۱۲.۵ متر، رفع مشکل تبدیل منازل به انباری در اسرع وقت و آغاز مرمت طاق بازارچه سرخاب با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار را صادر کرد.

خرّم همچنین به همراه شهردار تبریز و مدیران دستگاه‌های اجرایی از برخی از معابر و گذرگاه‌های محله سرخاب و بافت تاریخی این محله و همچنین روند اجرای طرح‌های سامان‌دهی توسط شهرداری تبریز و اداره کل میراث فرهنگی بازدید کرد.

مشکلات تبریز قدیم مسؤولان

مشکلات تبریز قدیم مسؤولان

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.