کد خبر : 3299
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مرداد 1394 - 7:46

تیراژ کتابها نویسندگان را افسرده می کند

تیراژ کتابها نویسندگان را افسرده می کند

علی عباسی – بزرگترین رویداد فرهنگی آذربایجان شرقی روز سه شنبه این هفته به پایان خواهد رسید.

آی نیوز  حضور صدها هزار بازدید کننده از این نمایشگاه در طول مدت زمان برگزاری آن، این نوید را به فرهنگ دوستان می دهد که علی رغم فشار اقتصادی و بضاعت اندک جیب های شهروندان هنوز کتابخوانان از سایر هزینه های زندگی می زنند تا غذای روحشان را نیز تامین نمایند.

خوب اگر منصفانه نگاه کنیم تخفیف ۴۰ درصدی در این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی است که با استفاده از آن کتابخوانان بتوانند توشه یک ساله خود را ذخیره نمایند.

اما چیزی که در این میان نمایان است قیمت های بالای اکثر کتابهای حاضر در نمایشگاه می باشد.متاسفانه مشاهده می شود برخی ناشران قیمت های خود را در آستانه نمایشگاه و صرفا در این ایام ۳۰ الی ۴۰ درصد بالا می برند تا تخفیف ۲۰% که در تولیداتشان اعمال می کنند به افزایش ۲۰ درصدی تبدیل گردد.

نویسنده این سطور یک ماه پیش کتابی را با قیمت نسبتا بالا از یکی از ناشران استانی خریدم. این ناشر محترم در نمایشگاه امسال غرفه ای نیز داشت وقتی در غرفه ایشان همان کتابی را که خریده بودم نگاه کردم با تعجب مشاهده کردم قیمت کتاب ۳۰% گرانتر از یک ماه پیش درج شده است.

البته چاپ همان چاپ بود و تصور من این است که این افزایش قیمت صرفا برای ایام نمایشگاه بوده باشد.

البته هستند و بودند ناشران با انصافی که کتابهای خود را با قیمت مناسب و بدون افزایش قیمت نمایشگاهی عرضه کنند اما باید توجه داشت قیمت های دوگانه ای که برخی ناشران در ایام نمایشگاه و غیرآن بر تولیدات فرهنگی خود می گذارند علاوه بر سلب اعتماد مشتریان آنان میزان استقبال از نمایشگاه را نیز کاهش خواهد داد.

کتاب یک کالای صرفا تجاری نیست که کاملا تابع تغییرات بازار باشد. متولیان امر باید همواره علاوه بر نظارت بر محتوا و فحوای این کالا به عنوان حامی و پشتیبان در دنیای مرکب و کاغذ حضور داشته باشند تا تیراژ کتابهایمان شرم آور نباشد.

شنیده ام در برخی کشور ها پیش از چاپ اصلی کتاب نسخه آزمایشی آن را در تیراژ ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ منتشر می کنند و آن را در اختیار صاحب نظران و منتقدان، روزنامه نگاران و افراد علاقه مند قرار می دهند و بعد از گرفتن بازخورد از این افراد اقدام با تغییرات مناسب به انتشار وسیع و چند صد هزار جلدی کتاب مورد نظر مبادرت می کنند.

حال آنکه متاسفانه در حال حاضر ما کمتر کتابی در کشور داریم که تیراژ آن بالای دو هزار جلد باشد. البته استثناهایی نیز وجود دارد اما تیراژ کتابهایمان واقعا شرم آور است و این نکته واقعا جای تاسف دارد.

اکثر نویسندگان و مولفان کتاب یا سودی از زحمت خود برداشت نمی کنند و فقط هزینه زمانی و ریالی را متحمل می شوند و یا اینکه سود بسیار اندکی را بدست می آورند که اصلا با شان و منزلت کار فرهنگی آنان قابل قیاس نمی باشد.

 

تیراژ کتابها نویسندگان افسرده

مسمومیت خبری رسانه اجتماعی

تیراژ کتابها نویسندگان افسرده

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.