کد خبر : 33012
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 22:05

هشدار پاشینیان نسبت به حمله آذربایجان به ارمنستان

هشدار پاشینیان نسبت به حمله آذربایجان به ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نسبت به تشدید اوضاع در مرزهای کشورش با جمهوری آذربایجان هشدار داد و گفت که باکو در حال آمادگی برای حمله گسترده به ارمنستان است.

به گزارش آی نیوز به نقل از ایسنا به نقل از آرمن پرس، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در این دیدار گفت: به دلیل مسدود شدن مداوم کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان، اوضاع همچنان متشنج است. متاسفانه با وجود تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، آذربایجان هنوز کریدور لاچین را باز نکرده است. توجه شما را به این نکته جلب می‌کنم که تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری دارای قوت قانونی لازم الاجرا است. من فکر می‌کنم این وضعیتی است که باید در سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گیرد، زیرا غیرقابل قبول است که تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را بدون واکنش رها کنیم، به ویژه زمانی که بحران انسانی در قره باغ کوهستانی ادامه دارد و واکنش بین‌المللی وجود دارد.
پاشینیان گفت: بیش از ۸۰ روز است که کریدور لاچین بسته شده است و آذربایجان در این مدت اصرار داشت که کریدور لاچین بسته نیست، باز است. تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری برای روشن شدن این موضوع بسیار مهم است،

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم باید با هم کار کنیم تا از تشدید اوضاع جلوگیری کنیم. اما مهمترین سوال این است که چرا آذربایجان این کار را می‌کند. ما مطمئن هستیم که هدف آذربایجان انجام پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی و پاکسازی ارامنه از قره باغ کوهستانی است. من فکر می‌کنم آخرین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان (الهام) علی‌اف این را ثابت می‌کند، زیرا علی‌اف گفت که کریدور لاچین برای ارمنی‌هایی که می‌خواهند قره باغ را ترک کنند باز است، که فکر می‌کنم به طور خودکار به این معنی است که کریدور لاچین برای ارمنی‌هایی که در قره باغ کوهستانی زندگی می‌کنند، بسته شده است.

پاشینیان گفت: نگرانی هایی وجود دارد که این تازه آغاز تشدید تنش در قره باغ کوهستانی، شاید در امتداد مرز ارمنستان و آذربایجان نیز باشد، زیرا آذربایجان همچنان به بیان افکار تهاجمی و لفاظی‌های تهاجمی خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: در پراگ به توافقی رسیدیم که بر اساس آن ارمنستان و آذربایجان تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را بر اساس اعلامیه آلماتی در سال ۱۹۹۱ به رسمیت می‌شناسند، ضمناً در پراگ نیز به توافق رسیدیم که روند تحدید حدود مرز بین ارمنستان و آذربایجان بر اساس همان اعلامیه آلماتی باشد.

پاشینیان افزود: اما پس از آن رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که تحدید حدود باید بر اساس نقشه‌های تاریخی باشد. شاید ابتکار جدید رئیس جمهور آذربایجان بتواند این وضعیت را روشن کند، زیرا اخیراً شاهد ارائه ابتکار موسوم به “آذربایجان غربی” بودیم و کل ایده این ابتکار این است که کل خاک جمهوری ارمنستان متعلق به آذربایجان و پایتخت ارمنستان یکی از شهرهای آذربایجان است! ارزیابی ما این است که همه اینها، مسدود کردن کریدور لاچین، ابتکار موسوم به “آذربایجان غربی”، آمادگی برای تجاوز گسترده به ارمنستان است.

هشدار پاشینیان حمله آذربایجان

هشدار پاشینیان حمله آذربایجان

هشدار پاشینیان حمله آذربایجان


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.